Categories: اخبار نساجی

افزایش ۲ درصدی درآمد نفت ایران در اسفند به رغم تحریم ها

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) تولید نفت ۱۱ کشور عضو این سازمان در ماه مارس(اسفند ۹۰) با ۱۳۶ هزار بشکه در روز افزایش مواجه شد و به ۳۱.۳۱۲ میلیون بشکه در روز رسید.

در این میان تولید نفت ایران با کاهش ۷۱ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل از آن به ۳.۳۴۸ میلیون بشکه در روز رسید.

کشورهای الجزایر، آنگولا، اکوادور، قطر، و ونزوئلا نیز در ماه مارس با کاهش تولید نفت خود مواجه شده اند. آنگولا در میان اعضای اوپک با بیشترین میزان کاهش مواجه شده به طوری که تولید نفت این کشور در ماه مارس ۹۸ هزار بشکه در روز کاهش داشته است. تولید نفت الجزایر نیز ۱۳۰۰، اکوادور ۴۲۰۰، قطر ۳۸۰۰، و ونزوئلا ۱۰۰۰ بشکه در روز کاهش داشته است.

فرا رسیدن فصل تعمیر پالایشگاه ها یکی از دلایل کاهش تولید نفت این کشورها عنوان می شود. در عین حال به عقیده تحلیلگران کاهش تولید نفت ایران طی این ماه تا حدی ناشی از تحریم ها بوده که البته افزایش قیمت نفت مانع کاهش درآمدهای نفتی ایران شده است.

بر اساس گزارش اوپک متوسط قیمت نفت سنگین ایران در ماه مارس نست به ماه قبل از آن ۵.۹۵ دلار در هر بشکه افزایش یافت. در حالی که طی ماه فوریه هر بشکه نفت سنگین ایران در برابر ۱۱۶.۵۱ دلار معامله می شد تحت تاثیر سیاست تحریم غرب علیه ایران قیمت این نفت در ماه مارس به ۱۲۲.۴۶ دلار در هر بشکه رسید.

بدین ترتیب ارزش روزانه ۳.۴۱۹ میلیون بشکه نفت تولیدی ایران در ماه فوریه بالغ بر ۳۹۸ میلیون دلار و ارزش روزانه ۳.۳۴۸ میلیون بشکه نفت تولیدی ایران در ماه مارس بالغ بر ۴۰۹ میلیون دلار بوده است. بدین ترتیب ارزش نفت تولیدی ایران در اثر تحریم ها نه تنها کاهش نیافته حتی با افزایش ۲ درصدی مواجه شده است. رقم مشخصی از تولید نفت ایران به مصرف پالایشگاه های داخلی می رسد و بقیه صادر می شود.

بر اساس این گزارش عراق بیشترین افزایش تولید نفت در میان اعضای اوپک طی ماه مارس را داشته است به طوری که تولید نفت این کشور نسبت به ماه قبل از آن ۱۲۴ هزار بشکه در روز افزایش داشته و به ۲.۷۷۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

تولید نفت لیبی نیز با ۱۱۲ هزار بشکه در روز افزایش به ۱.۳۷۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. تولید نفت عربستان نیز با ۲۴ هزار بشکه در روز افزایش به ۹.۸۳۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. ریاض به رغم وعده های خود به متحدان غربی اش برای افزایش قابل توجه تولید نفت خود در صورت تحریم نفت ایران نتوانسته است تولید خود را به ۱۰ میلیون بشکه در روز برساند. این کشور مدعی است دارای ظرفیت تولید ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت است. متوسط تولید نفت عربستان در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۹.۲۷۱ میلیون بشکه در روز بوده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago