Categories: اخبار نساجی

افزایش ۱۰ درصدی تولید پنبه در سال جاری

 

 

مدیرکل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش حدود ۱۰ درصدی تولید پنبه در سال جاری خبر داد و گفت: با اقتصادی‌تر شدن و تسهیل کشت پنبه می‌توان ضمن خودکفایی در تولید این محصول، مانند سال‌های گذشته برای صادرات برنامه‌ریزی کرد.

محمدرضا درگاهی اظهار کرد: در سال جاری سطح زیر کشت ارقام اصلاح شده پنبه در ۱۸ استان کشور حدود ۱۰۰ هزار هکتار گزارش شده که نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد کاهش داشته است اما با توجه به بهبود شرایط بازرگانی پنبه به عنوان یکی از معدود محصولات کشاورزی که ارزش‌ افزوده‌ی ۵۰۰ درصدی از مزرعه تا بازار مصرف دارد، پیش‌بینی می‌شود تولید امسال ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت متعلق به استان‌های خراسان رضوی با حدود ۳۵ هزار هکتار، فارس با ۱۶ هزار هکتار و گلستان با ۱۳ هزار هکتار است که از این میزان حدود ۱۹۰ هزار تن وش در سال گذشته برداشت شده و پس از تحویل به کارخانه‌ها نهایتا ۶۰ هزار تن محلوج استحصال شد.

درگاهی گفت: سال‌های گذشته علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادرات پنبه نیز وجود داشت اما کشاورزان به دلیل مقرون به صرفه نبودن و سختی کشت پنبه ترجیح می‌دادند به کشت متناوب محصولاتی مانند گندم، سویا یا ذرت بپردازند که درآمد بیشتری دارد اما در حال حاضر با توجه به بهبود وضعیت بازرگانی این محصول و افزایش قیمت وش و محلوج، سطح زیر کشت و تولید پنبه در سال جاری افزایش خواهد یافت.

مدیر کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در راستای تسهیل کشت و برداشت و افزایش رغبت کشاورزان به ادامه‌ی تولید پنبه فعالیت‌های مناسبی در راستای مکانیزه‌ شدن آن انجام شده است تا بتوانیم در آینده نزدیک ضمن واردات انواع کمباین و تجهیزات کشت و برداشت، آن‌ها را در داخل بومی‌سازی کرده و تولید کنیم.

وی افزود: تولید ارقام زودرس و قابل برداشت با کمباین و بهبود وضعیت بازرگانی پنبه یکی‌دیگر از اقداماتی بود که در راستای اقتصادی‌ترکردن کشت این محصول انجام داده‌ایم که می‌توان به ترویج کشت دوم پنبه در سال‌های گذشته اشاره کرد.

درگاهی ادامه داد: سال گذشته کشت دوم پنبه به حدود ۲۰۰۰ هکتار رسید که وزارت جهاد کشاورزی در صدد است تا برای مقرون به صرفه‌تر کردن کشت، افزایش راندمان این محصول و بالا‌بردن رغبت کشاورزان میزان کشت دوم پنبه را که پس از برداشت کشت اول آغاز می‌شود، توسعه دهد.

مدیر کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پنبه‌ یکی از محصولات با ارزش افزوده بالاست و به همین دلیل بسیاری از کشور‌ها مانند ترکیه چندین برابر میزان تولید خود را به واردات آن اختصاص داده تا بتوانند با تبدیل آن ارزش افزوده و اشتغالزایی خود را در صنعت بافندگی و پوشاک توسعه دهند.

وی اظهار کرد: کشور‌هایی مانند ازبکستان که تا پیش از این پنبه بسیاری به ایران صادر می‌کرد در حال توسعه‌ی کارخانه‌های ریسندگی خود هستند تا در سال‌های آتی بتوانند ضمن افزایش اشتغال و ارزش افزوده محصول خود، به جای پنبه، نخ به کشور‌های متقاضی صادر کنند.

درگاهی تاکید کرد: یکی از دلایلی که باعث کاهش سطح زیرکشت پنبه شده است اقتصاد‌ی‌تر بودن تولید محصولات رقیبی مانند برنج در استان‌های گلستان و خراسان است. از سوی دیگر اختصاص زمین‌های درجه دو و سه به کشت پنبه در این استان‌ها است که در صدد هستیم با افزایش تولید در سال‌های آینده به مرز خودکفایی نزدیک‌تر شویم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

8 ساعت ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

10 ساعت ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

1 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

2 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

3 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

3 روز ago