Categories: اخبار نساجی

افزایش ۱۳۰ درصدی هزینه تولید فرش دستباف/ ترکیه هم در صادرات از ما جلو افتاد

 

عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری آموزشی میان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و این اتحادیه، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۳ هزار تعاونی در کل کشور زیر نظر اتحادیه مشغول به فعالیت هستند که شامل ۱۵۹ هزار بافنده می‌شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر بیش از ۲ میلیون مترمربع فرش دستباف در کشور تولید می‌شود که البته این صنعت با مشکلات عدیده‌ای از جمله شبکه توزیع مواد اولیه، آموزش، بازاریابی روبه‌رو هستیم.

این فعال بخش تعاونی‌ها با بیان اینکه یکی از موضوعات اصلی در صنعت فرش دستباف ارائه آموزش‌های مبتنی بر علوم روز است، تصریح کرد: یکی از معضلات موجود، وجود طرح‌های قدیمی در کشور بوده که موجب شده کشورهای دیگر از صنعت فرش دستباف ما پیشی بگیرند و شاهد کاهش صادرات باشیم.

به گفته بهرامی، دور شدن از بازارهای هدف، عدم نیازسنجی سلایق بازار، افزایش هزینه‌های تولید از جمله مشکلات موجود در این صنعت است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف خواستار پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی در قالب تعاونی‌ها از سوی مسئولان شد و بیان داشت: باتوجه به مدیریت، نظارت و اجرا که در تعاونی‌ها وجود دارد، پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی به صورت گروهی می‌تواند اشتغال مولد ایجاد کند و از انحراف تسهیلات پرداختی در این صنعت جلوگیری کند.

وی هزینه راه‌اندازی یک شغل در صنعت فرش دستباف را حداکثر ۵ میلیون تومان دانست و افزود: این صنعت ارزش افزوده بالایی دارد و در حقیقت سود حاصل از آن در جیب تولیدکننده و بافنده خواهد بود.

بهرامی با ابراز تأسف از کپی‌برداری کشورهای دیگر از نمونه‌های فرش دستباف کشور، خواستار حمایت مادی و معنوی مسئولان از این صنعت شد و عنوان کرد: طراحی فرش با استفاده از نرم‌افزارهای جدید، دقیق و جذاب می‌توند گام مهمی به منظور رونق تولید فرش دستباف باشد و همچنین موجب افزایش صادرات در نمایشگاه‌های بین‌المللی شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکننده فرش دستباف با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر هزینه مواد اولیه ۱۳۰ درصد افزایش داشته اظهار داشت: عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک مرکزی، افزایش قیمت مواد اولیه، حامل‌های انرژی، استفاده از رنگ‌های شیمیایی، نبود آموزش در زمینه‌های طراحی، تولید، بازاریابی و صادرات از جمله موانعی است که باعث شده کشور ترکیه با هزینه‌های کمتر بیش از ما صادرات فرش دستباف داشته باشند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

8 ساعت ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

10 ساعت ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

1 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

2 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

3 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

3 روز ago