اخبار نساجی

یکسان‌سازی نرخ ارز پس از تثبیت‌قیمت‌ها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

یکسان‌سازی نرخ ارز پس از تثبیت‌قیمت‌ها

 

صمد کریمی با بیان اینکه هدف بانک مرکزی راهبری قیمت ارز توسط مرکز مبادلات ازری است، اظهار داشت: همه هدف بانک مرکزی در میان مدت، پوشش تمامی تقاضاهای ارزی توسط سیستم بانکی و شبکه صرافی مجاز است و بر این اساس حتماً همگرایی نرخ مبادله‌ای با سایر نرخ‌های ارز…

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان اینکه قیمت ارز پس از ثبات قیمتی، یکسان‌سازی خواهد شد، گفت: با اعلام و اجرای برنامه‌های جدید بانک مرکزی شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز خواهیم بود.

صمد کریمی با بیان اینکه هدف بانک مرکزی راهبری قیمت ارز توسط مرکز مبادلات ازری است، اظهار داشت: همه هدف بانک مرکزی در میان مدت، پوشش تمامی تقاضاهای ارزی توسط سیستم بانکی و شبکه صرافی مجاز است و بر این اساس حتماً همگرایی نرخ مبادله‌ای با سایر نرخ‌های ارز ایجاد شده و پس از گذراندن دوران تثبیت، یکسان‌سازی نرخ نیز رخ خواهد داد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: بانک مرکزی در نیمه دوم سال جاری با راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی برای کنترل قیمت‌ها وارد بازار ارز شده و با وجود برخی مشکلات توانسته تقاضای ارز گروه‌های کالایی ۳ تا ۷ و دارو و تجهیزات پزشکی را پوشش دهد.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت: در صورت ادامه این روند و اعلام برنامه‌های جدید بانک مرکزی تاثیر اجرای این سیاست‌ها را بر کاهش بیشتر قیمت ارز شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه پس از نهایی شدن، برنامه‌های جدید به تدریج اعلام خواهد شد، تصریح کرد: این برنامه‌ها مربوط به تامین ارز بخش خدمات و افزایش گروه‌های کالایی است؛ با توجه به اینکه سیاست‌گذار پولی بیشتر تامین ارز بخش تولید را مد نظر دارد و این تقاضاها با وجود برخی مشکلات پوشش داده می‌شود و فشار تقاضا از بازار آزاد به مرکز مبادلات منتقل شده است.

کریمی افزود: با عمق بخشی به مرکز مبادلات و تامین ارز در این مرکز، بازار آزاد هم مجبور به تعدیل قیمت‌ها و تبعیت از مرکز مبادلات است ضمن اینکه مختصات کلان اقتصادی نشان می‌دهد که منابع ارزی، توان تامین نیازهای کشور را دارد که البته بخشی از تقاضای فعلی، تقاضای انباشته از چند ماه گذشته بوده و در برخی بخش‌ها موجب مازاد تقاضا در برخی اسعار شده است.

وی ادامه داد: با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد، در صورت تقویب عرضه ارز، مرکز مبادلات ارزی می‌تواند روند با ثباتی را در بازار ارز ایجاد کند و سرعت تامین ارز از طریق مرکز مبادلات افزایش می‌یابد.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان اینکه هدف اصلی سیاست‌گذار پولی ایجاد ثبات قیمتی در بازار ارز است، گفت: نرخ ارز یک متغیر کلیدی در تمامی اقتصاد‌ها و به‌ویژه اقتصاد ایران است و بر بسیاری از متغیر‌های خرد و کلان اقتصادی مانند سرمایه‌گذاری، مصرف، تولید، واردات و صادرات موثر است.

وی با اشاره به ایجاد ثبات نسبی قیمت ارز پس از راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی، اظهار داشت: از زمان راه‌اندازی این مرکز ضریب تغییرات نرخ ارز حدود ۳ درصد بوده که اتفاق بسیار خوبی است و این مساله به سرمایه‌گذاران علامت می‌دهد که بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار پولی به دنبال ثبات قیمت ارز است.

کریمی در واکنش به این سوال که گفته می‌شود از ۱.۳ میلیارد دلار ارز اختصاص یافته تنها ۳۰۰ میلیون دلار پرداخت شده گفـت: هرگونه آمار و اطلاعاتی بدون ذکر منبع قابل اسنتاد نیست اما نکته‌ای که باید در این زمنیه گفته شود این است که مرکز مبادلات با همکاری وزارت، صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و بانک‌های کشور در مورد نوع ارز، مقصد و بانک کارگزار خارجی توافق لازم را انجام داده و هیچ‌گونه مانعی برای تخصیص ارز وجود ندارد.

به گفته وی، وجوه ارزی طی ۱۵ روز کاری پس از دریافت کد تخصیص ارز و تودیع ریال و وثایق آنها، پرداخت می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×