اقدامات دولت ها برای پرداخت یارانه تولید پنبه

 

 

اقدامات دولت ها برای پرداخت یارانه تولید پنبه در برخی کشورهای منتخب جهان:

 

به گزارش دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران و به نقل از کمیته بین المللی مشورتی پنبه، در سال ۱۲/۲۰۱۱ شاهد اقدامات مختلف دولت ها در جهت حمایت از تولید پنبه در کشورهای جهان بوده ایم. هرچند به علت بالا بودن قیمت ها در بازار جهانی، اجرای این برنامه ها تاثیرات مورد انتظار را در پی نداشت، اما توانست تا حدی صنعت پنبه را در این کشورها بهبود بخشد. در ذیل به اقدامات برخی از این کشورها به طور اجمالی اشاره شده است.

چین :

سیاست های دولت چین مبتنی بر حفاظت از مرزها، ایجاد محدودیت های وارداتی، خرید های مستقیم دولت و اعمال سیاست حداقل قیمت حمایتی در جهت افزایش ذخایر ملی بود. این کار باعث افزایش قیمت ها در بازار داخلی این کشور و پیشی گرفتن آن از قیمت های جهانی شد. هم چنین ذخایر عظیم استراتژیک پنبه را برای این کشور به ارمغان آورد.

اعطای یارانه ای به پرورش دهندگان پنبه، کمک به هزینه های حمل و نقل و تخصیص وام به پروژه های کشاورزی نیز از دیگر اقدامات دولت چین در این راستا به شمار می رود. انواع مختلف یارانه ها در سال ۱۲/۲۰۱۱ در این کشور بالغ بر حدود ۱/۳ میلیارد دلار برآورد شده اند که بیشتر از مقدار ۳۳۰ میلیون دلاری آن ها در سال ۱۱/۲۰۱۰ می باشد.

ایالات متحده:

تنها یارانه دریافتی تولیدکنندگان پنبه از دولت ایالات متحده، یارانه بیمه محصولات بود که تمامی خسارات ناشی از بلایای طبیعی را پوشش می داد.ای یارانه  در سال ۱۲/۲۰۱۱ در حدود ۸۱۹ میلیون دلار گزارش شده که در مقایسه با سال قبل ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

هند:

اعمال سیاست حداقل قیمت حمایتی در هند (و افزایش ۲۹ درصدی آن نسبت به سال قبل) منجر به خریدهای وسیع پنبه تولید داخل توسط دولت و حمایت از تولید ملی شد. اعمال محدودیت های صادراتی، یارانه های بخشودگی وام و خرید کود، برنامه های عمرانی مختلف نظیر مدرنیزه کردن واحدهای پنبه پاک کنی و هم چنین اعطای وام بدون بهره به تولیدکنندگان، از دیگر اقدامات دولت هند در این زمینه به شمار می رود.

اتحادیه اروپا:

اتحادیه اروپا یارانه های پرداختی را تحت دو عنوان پرداخت مستقل( کمک درآمد) و پرداخت منطقه ای( کمک به تولید) برای اسپانیا و یونان که دو تامین کننده عمده پنبه هستند، در نظر گرفته است. البته دریافت این یارانه ها شرایط مخصوص به خود را داراست.مجموع یارانه های مستقیم به این دو کشور در سال ۱۲/۲۰۱۱  بالغ بر ۳۵۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مقدار ۳۷۳ میلیون دلاری آن در سال ۱۱/۲۰۱۰ کمی کاهش را نشان می دهد.

ترکیه:

تخصیص یارانه به تخم پنبه های معمولی و تایید شده در ترکیه از اقدامات دولت این کشور در سال گذشته بود که افزایش کاشت این محصول را به دنبال داشت. مجموع این یارانه ها از ۳۰۲ میلیون دلار در سال ۱۱/۲۰۱۰ به ۴۲۸ میلیون دلار در سال ۱۲/۲۰۱۱ افزایش یافته است.

برزیل:

دولت برزیل از طریق اعطای یارانه های اعتباری برای تولید، بازاریابی و سرمایه گذاری و درنظرگرفتن نرخ بهره وام پایین برای تولیدکنندگان کم درآمد، به تولید پنبه در این کشور کمک کرده است. مجموع این یارانه ها در دهه گذشته سالیانه به طور میانگین در حدود ۱ میلیارد دلار بوده است.

کلمبیا:

در کلمبیا نیز در سال ۱۲/۲۰۱۱ میزان یارانه ها در حدود ۲۶ میلیون دلار و در سال ۱۱/۲۰۱۰ در حدود ۹ میلیون دلار گزارش شده است.

آفریقای غربی:

در برخی کشورهای غرب آفریقا نیز دولت با اختصاص یارانه های مستقیم به این بخش از صنعت، در پیشرفت و افزایش تولید این کشورها سهیم بوده است. مجموع یارانه های پرداختی دولت در این کشورها در سال ۱۲/۲۰۱۱ در حدود۷/۵۷ میلیون دلار برآورد شده

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago