امسال تنها ۱۱ درصد تسهیلات قالی‌بافی در همدان پرداخت شده است

رییس اداره فرش استان همدان از عقدقرارداد پرونده تنها ۱۱ درصد از متقاضیان دریافت تسهیلات قالی بافی در سالجاری خبر داد.

احمد علی باباییدر کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان همدان، با اعلام این خبر، افزود: برای ۱۱ هزار نفر از متقاضیان تسهیلات قالی بافی جواز صادر کردیم، اما در پیچ و خم های اداری و بانکی گیر کردند، به طوری که از چهار میلیارد و ۹۸۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تسهیلات تصویب شده در سال ۹۱، تنها ۱۱ درصد پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست سالجاری هزار و ۲۱۶ فقره جواز قالی‌بافی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان صاد شده است، اظهار کرد: تاکنون این تعداد جواز صادر شده هیچ یک موفق به اخذ تسهیلات نشده اند که جای پیگیری دارد.

علی بابایی تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت قالی‌بافی در استان در بحث مشاغل خانگی می‌توانستیم ظرف ۶ ماه ۹ هزار شغل تعهد شده توسط سازمان صنعت و معدن را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه یک دار قالی ۶۰ درصد ارزش افزوده دارد، ادامه داد: یک خانم خانه دار می‌تواند با داشتن یک دار قالی ۳۰۰ هزار تومان در ماه کمک حال اقتصاد خانواده باشد.
به گفته رییس اداره فرش استان همدان، نگرش مسؤولان استانی به فرش باید تغییر کند، به طوری‌که باید به این باور برسیم که فرش دستباف خواهان زیادی در جای جای دنیا دارد.

وی اظهار کرد: ابزار آلات و وسایل فرش بافی همگی در داخل کشور و استان تولید می‌شود، به طوریک ه در همدان کارخانه ریسندگی برای تبدیل پشم به نخ وجود دارد و امکان رنگرزی آنها در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: با داشتن ۱.۵ میلیون راس گوسفند در استان سالیانه ۱.۲ کیلوگرم پشم به ازای هر راس تولید می‌شود، به طوری که می‌توان با ظرفیت خود استان فرش بافت.

علی بابایی با اشاره به اینکه هزار و ۸۰۰ مسجد در استان وجود دارد که همگی آنها از فرشهای ماشینی استفاده می‌کنند، افزود: این تعداد مسجد به ۳۶۰ هزار مترمربع فرش نیاز دارند که حتی اگر صادرات این کالا صورت نگیرد، کشور نیازمند تولید است، به طوری که از این طریق بین ۲۲ تا ۲۴ هزار نفر قالی باف بالقوه مشغول می‌شوند.

وی در ادامه گفت: باید از تمام بافندهای استان در قالب واحدهای پشتیبان حمایت و هدایت کنیم، چراکه می‌توانیم قالی بافی را به یک شغل بسیار پردرآمد و بازارپسند در استان تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه به ۲۳ واحد پشتیبان در استان مجوز داده‌ایم، افزود: هر یک از این واحدها بدون دریافت ریالی تسهیلات حداقل ۴۰ نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

18 ساعت ago

کمپرسورهای دبل استیج تـوسط شرکت فرافن هـوا (ویدیو)

کمپرسور نقش حیاتی در تأمین انرژی و هوای فشرده مورد نیاز صنایع مختلف ایفا می‌کنند.…

18 ساعت ago

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

2 روز ago

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ و اهمیت حضور شرکت‌های بازیافت (ویدیو)

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نساجی در کشور، با…

2 روز ago

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

3 روز ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

4 روز ago