Categories: مد و پوشاک

انتشار آمار «شناسه یکپارچه مد و لباس اسلامی ایرانی»

 

 

 

« شناسه یکپارچه مد و لباس اسلامی ایرانی» از سوی بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی در حالی منتشر شد که این آمار نشان از توجه و اقبال طراحان به حوزه لباس جوانان در سال گذشته دارد.

در شش ماهه دوم سال ۹۴، ۲۷۸۸ اثر برای دریافت نشان شیما به این دبیرخانه رسیده که از میان ۹۵ درصد آثار داوری شده، یعنی ۲۶۶۵ اثر مربوط به آثار لباس بانوان و تنها ۵ درصد لباس آقایان را در بر گرفته است که این حاکی از ضعف جدی در طراحی لباس مردان است. 

بیشترین حجم این آثار یعنی ۱۶۶۸ اثر معادل۶۰ درصد مربوط به طبقه سنی جوان و ۳۴ درصد طبقه بندی سنی بزرگسال را در بر می گیرد. ۴ درصد نیز معادل ۱۰۴ اثر نیز مربوط به طبقه سنی کودک می شود. 

این گزارش نشان می دهد که ۶۰ درصد آثار ارایه شده به منظور دریافت نشان شیما و ۴۰ درصد نیز حاکی از درخواست طراح برای مالکیت معنوی بوده است و از میان آثار درخواستی۸۰ درصد موفق به دریافت نشان شیما و ۲۰ درصد نیز در بررسی های انجام شده مردود شده اند. 

بیشترین حجم آثار ارایه شده برای دریافت نشان شیما برای طرح های مانتو بوده که ۵۵ درصد آثار را شامل می شود که نشان می دهد توجه به لباس اجتماع در سال گذشته بر اساس سیاست های فراگیری کارگروه ساماندهی مد و لباس نتیجه بخش بوده و تاثیر مستقیم خود را بر این روند گذاشته است. 

مانتو شلوار، پارچه، مانتوی مجلسی، روسری، پالتو  در رده های بعدی هستند. همچنین رشد آثار ارائه شده به جز لباس، چون کیف، کفش و کلاه نیز در این گزارش مشهود است. 

در گزارش منتشر شده آمده، بیشترین فراوانی در بهره گیری از جنس لباس طراحی شده متعلق به پارچه تافته است که ۲۱ درصد کل آثار را در برمی گیرد. همچنین استفاده از کرپ با ۹ درصد، کتان با ۸ درصد، پارچه ابریشم با ۷ و یک دهم درصد ،شانتون و ساتن ۵ درصد، پنبه وحریر با ۳ درصد، تترون با ۲ و یک دهم درصد ابریشم خام، پشم و فاستونی با ۲ درصد در رتبه های بعدی هستند. 

بر اساس این گزارش در بخش فراوانی رنگ ها در آثار ارسالی به دبیرخانه شیما، رنگ مشکی با ۲۸ درصد، رنگ سبز با ۷ درصد، آبی با ۶ درصد، سرمه ای و سفید با ۵ درصد، کرم با ۴ و ۳ دهم درصد در صدر قرار دارند. 

از بخش های دیگر این گزارش می توان به حجم بالای آثار بهره مند از طرح های ساده طراحی شده اشاره کرد که ۶۲ درصد طراحان ترجیح داده اند از طرح های ساده استفاده کنند و ۳۸ درصد دیگر نیز پارچه های طرح دار را انتخاب کرده اند. 

در پایان این گزارش آمار امیدوارکننده نشان می دهد که در میان طرح های ارسالی ۴۹ درصد آثار را  یعنی ۱۳۶۵ اثر  لباس های اجتماع، ۴۱ درصد (۱۱۳۶) را لباس های مجلسی ، ۴درصد را لباس های  مشاغل، و شش درصد را نیز لباس های خانگی و مناسبتی تشکیل داده اند که نشان از انطباق نتیجه آثار طراحی شده با ماموریت های تعریف شده کارگروه برای ترویج لباس های اجتماع ایرانی و اسلامی دارد.

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

1 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

6 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

6 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

6 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

6 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

7 روز ago