Categories: مد و پوشاک

انتشار آمار «شناسه یکپارچه مد و لباس اسلامی ایرانی»

 

 

 

« شناسه یکپارچه مد و لباس اسلامی ایرانی» از سوی بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی در حالی منتشر شد که این آمار نشان از توجه و اقبال طراحان به حوزه لباس جوانان در سال گذشته دارد.

در شش ماهه دوم سال ۹۴، ۲۷۸۸ اثر برای دریافت نشان شیما به این دبیرخانه رسیده که از میان ۹۵ درصد آثار داوری شده، یعنی ۲۶۶۵ اثر مربوط به آثار لباس بانوان و تنها ۵ درصد لباس آقایان را در بر گرفته است که این حاکی از ضعف جدی در طراحی لباس مردان است. 

بیشترین حجم این آثار یعنی ۱۶۶۸ اثر معادل۶۰ درصد مربوط به طبقه سنی جوان و ۳۴ درصد طبقه بندی سنی بزرگسال را در بر می گیرد. ۴ درصد نیز معادل ۱۰۴ اثر نیز مربوط به طبقه سنی کودک می شود. 

این گزارش نشان می دهد که ۶۰ درصد آثار ارایه شده به منظور دریافت نشان شیما و ۴۰ درصد نیز حاکی از درخواست طراح برای مالکیت معنوی بوده است و از میان آثار درخواستی۸۰ درصد موفق به دریافت نشان شیما و ۲۰ درصد نیز در بررسی های انجام شده مردود شده اند. 

بیشترین حجم آثار ارایه شده برای دریافت نشان شیما برای طرح های مانتو بوده که ۵۵ درصد آثار را شامل می شود که نشان می دهد توجه به لباس اجتماع در سال گذشته بر اساس سیاست های فراگیری کارگروه ساماندهی مد و لباس نتیجه بخش بوده و تاثیر مستقیم خود را بر این روند گذاشته است. 

مانتو شلوار، پارچه، مانتوی مجلسی، روسری، پالتو  در رده های بعدی هستند. همچنین رشد آثار ارائه شده به جز لباس، چون کیف، کفش و کلاه نیز در این گزارش مشهود است. 

در گزارش منتشر شده آمده، بیشترین فراوانی در بهره گیری از جنس لباس طراحی شده متعلق به پارچه تافته است که ۲۱ درصد کل آثار را در برمی گیرد. همچنین استفاده از کرپ با ۹ درصد، کتان با ۸ درصد، پارچه ابریشم با ۷ و یک دهم درصد ،شانتون و ساتن ۵ درصد، پنبه وحریر با ۳ درصد، تترون با ۲ و یک دهم درصد ابریشم خام، پشم و فاستونی با ۲ درصد در رتبه های بعدی هستند. 

بر اساس این گزارش در بخش فراوانی رنگ ها در آثار ارسالی به دبیرخانه شیما، رنگ مشکی با ۲۸ درصد، رنگ سبز با ۷ درصد، آبی با ۶ درصد، سرمه ای و سفید با ۵ درصد، کرم با ۴ و ۳ دهم درصد در صدر قرار دارند. 

از بخش های دیگر این گزارش می توان به حجم بالای آثار بهره مند از طرح های ساده طراحی شده اشاره کرد که ۶۲ درصد طراحان ترجیح داده اند از طرح های ساده استفاده کنند و ۳۸ درصد دیگر نیز پارچه های طرح دار را انتخاب کرده اند. 

در پایان این گزارش آمار امیدوارکننده نشان می دهد که در میان طرح های ارسالی ۴۹ درصد آثار را  یعنی ۱۳۶۵ اثر  لباس های اجتماع، ۴۱ درصد (۱۱۳۶) را لباس های مجلسی ، ۴درصد را لباس های  مشاغل، و شش درصد را نیز لباس های خانگی و مناسبتی تشکیل داده اند که نشان از انطباق نتیجه آثار طراحی شده با ماموریت های تعریف شده کارگروه برای ترویج لباس های اجتماع ایرانی و اسلامی دارد.

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago