Categories: اخبار نساجی

انتظارها برای دلار ۲۶۰۰ تومانی در شب عید

 

درخواست از بانک مرکزی برای اعلام فهرست ارزگیرندگان

    در یکی دیگر از نشست های کمیسیون تجارت اتاق تهران موضوعات روز در حوزه بازرگانی خارجی مورد بحث و تحلیل فعالان این عرصه قرار گرفت.از جمله نکات قابل توجه این جلسه،گفته های یکی از اعضای کمیسیون در رابطه با نوسان نرخ ارز در مدت باقی مانده از سال جاری بود.همچنین فعالان اقتصادی عضو این کمیسیون خواسته چندین باره خود را بار دیگر تکرار کردند مبنی بر آنکه بانک مرکزی فهرست دریافت کنندگان ارز به نرخ مصوب و اینکه این ارز برای واردات چه کالاهایی صرف شده را،اعلام و منتشر کند.

اسدالله عسگراولادی که تحلیل های وی در رابطه با نرخ ارز مورد توجه فعالان اقتصادی قرار می گیرد و بازرگانان و صاحبان کسب وکار تمایل به شنیدن پیش بینی ها و تحلیل های او هستند،این بار نیز در نشست اخیر کمیسیون تجارت اتاق تهران به بیان تحلیل خود از چشم انداز نرخ ارز در روزها و هفته های پیش رو پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران،آقای عسگراولادی با اشاره به تنش های لفظی که طی هفته های اخیر میان برخی مقامات ایران و آمریکا شنیده شد،تصریح کرد که روند بازار ارز در ایران به گونه ای بود که تا پیش از بگومگوهای اخیر،احتمال کاهش نرخ دلار به رقم ۲۸۰۰ تومان بسیار محتمل بود.وی در عین حال افزود:نرخ دلار برای شب عید امسال تا میزان ۲۶۰۰ تومان قابل دسترس بود و با توجه به اتفاقات بین المللی که برای ایران خوش یمن بود،انتظار هم داشتیم که عید سال بعد را با دلار ۲۶۰۰ تومانی جشن بگیریم اما تنش های اخیر در مکالمات دو طرف که از طرف آمریکا نیز آغاز شد،مانع از رخ دادن این اتفاق شد.

عسگراولادی در ادامه به موضوعی اشاره کرد که این روزها در کوی و برزن صحبت از آن است؛وی با بیان اینکه هنوز هیچ یک از تحریم های ایران لغو نشده است،گفت:سوئیفت همچنان به روی ایران بسته است و روابط بانکی نیز اصلاح نشده است.به گفته وی،در برخی از فرودگاه های اروپایی همچنان از تحویل سوخت به هواپیماهای ایران جلوگیری می شود که این موضوع باید در مذاکرات با کشورهای اروپایی عضو گروه ۱+۵ مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به انتقاد از اداره ثبت شرکت ها پرداخت و در خصوص یکی از بخشنامه های اخیر این اداره گفت: به تازگی اداره ثبت شرکت ها طی بخشنامه ای،تبدیل شرکت های سهامی عام به سهامی خاص را ممنوع کرده است که این اقدام می تواند لطمات زیادی به فعالان کسب وکار وارد کند.او خواستار دعوت از مسولان اداره ثبت شرکت ها به اتاق تهران و بررسی این موضوع و دیگر موضوعات مرتبط در کمیسیون تجارت شد.

مجیدرضا حریری عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این نشست به انتصاب مجتبی خسروتاج به سمت معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت و قائم مقام تجارت این وزارتخانه اشاره کرد و این انتصاب را قابل تقدیر دانست.

رحمان پورقربان دیگر عضو کمیسیون تجارت اتاق تهران نیز توجه همکاران خود در این کمیسیون را به سقوط حجم تجارت خارجی ایران در طول سال های اخیر معطوف کرد و با بیان اینکه روند تجارت ایران در طول چند سال گذشته بیانگر کاهش مداوم صادرات و واردات است،آن را معضل پیش روی اقتصاد ایران عنوان کرد و خواستار بررسی این موضوع از سوی اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی شد.به گفته وی،میزان صادرات غیرنفتی و واردات ایران سالانه از رقم ۷۰ تا ۷۵ میلیارد دلار فراتر نرفته که این اتفاق یک هشدار جدی برای تجارت خارجی ایران است.

اسدالله عسگراولادی با تایید سخنان رحمان پورقربان،اعلام کرد که سهم ایران در تجارت خارجی جهان کمتر از یک درصد است و این معضل در طول سال های گذشته همواره وجود داشته و اقدامی نیز برای رفع آن صورت نگرفته است.وی غفلت مدیریتی طی هشت سال دولت های نهم و دهم را در چنین رخدادی موثر دانست.

بازگشت رونق به گمرکات کشور

در ادامه این نشست،محمود بهشتیان مشاور عالی رییس کل گمرک ایران به تشریح آخرین آمار از وضعیت تجارت خارجی ایران پرداخت.وی در تشریح گزارش ده ماهه تجارت خارجی ایران گفت:طی این مدت صادرات غیرنفتی کشور به رقمی در حدود ۳۳ میلیارد دلار رسیده که از حیث ارزش ۲.۵ درصد کاهش پیدا کرده است.این در حالی است که ارزش واردات کالا طی این مدت به حدود ۳۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش دلاری، ۱۴.۶۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.
وی اقلام عمده صادرات غیرنفتی را میعانات گازی و محصولات پتروشیمی اعلام کرد که در نقطه مقابل برنج،کنجاله سویا،گندم و ذرت از مهم ترین اقلام وارداتی به کشور طی این مدت بوده است.

مشاور عالی رییس کل گمرک ایران در ادامه تصریح کرد که گزارش های رسیده به گمرک حاکی از شلوغی و ازدحام در برخی از گمرکات کشور از جمله بازرگان و باشماق است.
به گفته وی،عمده کالاهای ایرانی که در صف خروج از گمرکات غرب و شرق ایران هستند سیمان و کالاهای ساختمانی است.

آثار سوءمدیریت ها در دولت گذشته

پس از گزارش تجاری مشاور عالی رییس کل گمرک ایران،رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران به انتقاد از برخی سوءمدیریت ها در حوزه تجارت خارجی کشور طی دولت های نهم و دهم پرداخت و آثار بعضی از تصمیم گیری ها طی این دوره را همچنان بر کسب وکار خارجی فعالان اقتصادی مستدام دانست.

محسن بهرامی ارض اقدس از جمله مشکلات پیش آمده برای صادرکنندگان را رویه به زعم وی نادرست بانک مرکزی در دولت دهم عنوان کرد و در بخشی از سخنانش افزود:به تازگی در یکی از جلسات معاونت اجرایی ریاست جمهوری عنوان شد که یک محموله علوفه دامی از شهریور ماه گذشته تاکنون در یکی از بنادر جنوبی کشور ترخیص نشده که عمده دلیل آن نیز به مشکلات ارزی و نوسانات ناشی از آن برمی‌گردد.

بهرامی افزود:بانک مرکزی در حال حاضر باید اعلام کند که ارز با نرخ مصوب طی سال گذشته و ماه های اخیر به چه کسانی و چه میزانی داده شده است.به گفته وی،آماری که تاکنون در این رابطه از سوی برخی نهادهای مسول اعلام شده قابل استناد نیست در حالی که انتظار عموم مردم و فعالان بخش خصوصی این است که میزان دقیق تخصیص ارز مبادله ای به تفکیک نوع کالا و افراد دریافت کننده اعلام و بر روی سایت بانک مرکزی اطلاع رسانی شود.

رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران در ادامه به برخی اخبار مبنی بر توقف عرضه پروپیلن در بورس کالا اشاره کرد و پیامد چنین اتفاقاتی را افزایش قیمت این محصول در بازار عنوان کرد.وی خواستار پاسخگویی مسولان شرکت پتروشیمی در این رابطه شد.
وی همچنین خبر داد که در جلسه آینده کمیسیون تجارت از مسولان اداره ثبت شرکت ها دعوت خواهد شد تا در خصوص برخی بخشنامه های این نهاد که به گفته وی انتقاد گسترده فعالان اقتصادی را به همراه داشته پاسخگو باشند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

11 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

2 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

3 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

3 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

3 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

3 روز ago