Categories: اخبار نساجی

انتقاد از سازمان بهره وری در روز بهره وری

 

دیروز یکم خرداد ماه مصادف با روز ملی بهره وری بود.

به گزارش خبرنگار ما، به همین مناسبت همایش ملی «بهره وری و تولید ملی» با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، استادان و صاحب نظران اقتصادی در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

باز هم انتقاد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم از سازمان ملی بهره وری انتقاد کرد و گفت: باید از مسؤولان این سازمان پرسید چرا تاکنون شاخص بهره وری در کشور مشخص نشده است؟ در برنامه پنجم توسعه احکام زیادی درباره بهره وری آورده شده، اما مشخص نیست چرا سازمان ملی بهره وری ایران به عنوان متولی بحث بهره وری در کشور اقدامی در این راستا انجام نداده است.
مهدی غضنفری با بیان اینکه مسؤولان سازمان ملی بهره وری باید در همایش امروز حضور می داشتند و در خصوص عملکرد خود توضیح می دادند، اضافه کرد: تا شهریور امسال باید برنامه های جامع بهره وری تعیین شود و در صورت تحقق اهداف مربوط به بهره وری، سالانه منافعی افزون بر ۴هزار ۳۰۰میلیارد تومان حاصل از بهره وری در صنعت، معدن و بازرگانی به دست می آید.

دستاورد لابی نمایندگان

غضنفری تصریح کرد: برخی واحدهای صنعتی با ظرفیت کمتر از ۱۰۰ درصد کار می کنند، اما شاهد آن هستیم که واحدهای دیگری با همان محصولات تولیدی و به دلایلی مانند رقابتهای شهری و فشار نمایندگان مجلس در همان منطقه ایجاد می شوند که آن واحدها نیز زیر ظرفیت کامل کار می کنند که این یک الگوی ناموفق در سرمایه گذاری است.
وی همچنین از حضور قارچ گونه مؤسسات مالی انتفاد کرد و گفت: این روزها شمار زیادی مؤسسه مالی در حال فعالیت هستند، اما هنوز نمی دانیم نقش شان در فضای کسب و کار چیست. آیا اگر تولیدکننده ای به سرمایه در گردش نیاز داشته باشد، یکی از این مؤسسات قدمی بر می دارد؟ این مؤسسات و بانکهای خصوصی منابع مردم را نزد خود جمع آوری کرده اند، پس باید بگویند سپرده ها در چه مسیری استفاده می شود و چند درصد به تولید تعلق می گیرد؟
غضنفری بزرگترین دغدغه کشور را تولید دانست و اظهار داشت: باید نقش مشوقی این مؤسسات در تولید مشخص می شد، بی گمان مسیر این بانکها سکه و طلا نیست، زیرا این رویکرد، خلاف اقتصاد است. کسی نمی تواند با بهره ۲۵ درصد تولید را اداره کند و در چارچوب قوانین محصول خود را بفروشد، بنابراین یکی از پرسشهای پیش روی مسؤولان این است که در فضای عمومی کسب و کار چه اقدامهایی می تواند به افزایش بهره وری، سهولت و بهبود فضای کسب و کار منجر شود.

هم دولتی، هم خصوصی

وی کشور را نیازمند مدل سنجش قوی در حوزه بهره وری دانست و افزود: امسال بهار تکنیک های کاهش قیمت تمام شده و بهره وری است و اگر هر واحد در سال تولید ملی چند درصد بهره وری خود را افزایش دهد، میزان بهره وری ارتقا می یابد.
غضنفری گفت: در ارتقای بهره وری مخاطب فقط بخش خصوصی نیست، بلکه دولت نیز باید مورد خطاب قرار گیرد. در برنامه پنجم توسعه باید رشد افزوده بخش صنعت و معدن ۶/۱۱درصد و رشد بخش بازرگانی ۴/۸درصد باشد.
وی رشد بهره وری نیروی کار در بخش صنعت و معدن را ۳/۵و بازرگانی را ۴/۴درصد اعلام کرد و افزود: باید اثر کل آن در اقتصاد ۹/۳درصد باشد و سالانه باید ۱۰درصد به بهره وری اضافه شود.

سرنوشت شورای گفت وگو

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش قدس در خصوص سرنوشت شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: سرنوشت این شورا را باید از سرنوشت سازان بپرسید، من چرا باید پاسخ بدهم؟
این عضو شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: هیچ خبر جدیدی در این باره ندارم!
غضنفری همچنین سهم بهره وری را در رشد تولید ناخالص داخلی یک سوم اعلام کرد و اظهار داشت: این رقم بر اساس اسناد بالادستی از جمله برنامه پنجم توسعه تکلیف شده و از آنجا که سرمایه گذاری های زیادی داریم که هنوز با ظرفیت ۱۰۰درصدی کار نمی کنند رسیدن به سهم یک سوم دست یافتنی است.وی گفت: در دو حوزه اقتصاد کلان و خرد نیازمند مداقه هستیم. به عبارتی باید فضای کسب و کار شفاف، آسان و به دور از رانت باشد که خوشبختانه قانون هدفمندی یارانه ها تا حدود زیادی به این شفافیت کمک کرد.

دلیل کاهش تولید خودرو

مهدی غضنفری همچنین در پاسخ به پرسشی کاهش ۳۰درصدی تولید خودرو در فروردین ماه امسال را مربوط به برنامه فصلی خودروسازان و امری طبیعی دانست.
وی افزود: این کاهش براساس برنامه فصلی خودروسازان است، به گونه ای که در فصلهای پرمصرف مانند اواخر زمستان به دلیل تقاضای بازار، خودرو بیشتری تولید می کنند و در برخی فصول نرخ تولید خودرو کمتر می شود. در مجموع تاکنون گزارشی مبنی بر بروز مشکل در صنعت خودروسازی کشور و مشکلی که از خارج بر بنگاه ها وارد شده باشد، نداشته ایم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد مشکلات تأمین کاغذ انتشاراتی ها گفت: سالهاست تولید، توزیع و ذخیره سازی کاغذ دستور کار دولتی ندارد، اما با تعامل خوبی که با بخش خصوصی داریم برخی مشکلات مربوط به خط تولید و تسهیلات را حل خواهیم کرد. همچنین دو کارخانه در حال احداث داریم.
وی در مورد دلیل دسترسی نداشتن تولیدکنندگان به نهاده ها با وجود قول مساعد و در راستای کاهش قیمت لبنیات و محصولات پروتئینی اظهار داشت: برخی واحدها برای دریافت نهاده با مشکل سرمایه در گردش مواجه بودند که به آنها مهلت یک ماهه تا ۴۵ روزه دادیم، برخی هم به دلیل بعد مسافت به نهاده دسترسی نداشتند که از آنها خواستیم مراجعه کنند. در هر حال همه باید به جریان کاهش قیمت بپیوندیم.
غضنفری تأکید کرد: دستگاه های نظارتی از جمله سازمان تعزیرات حکومتی پای این کار ایستاده اند.
وی از برنامه شرکت بازرگانی داخلی برای تنظیم بازار گوشت خبر داد و افزود: از ۳۱ اردیبهشت گوشت با قیمتهای جدید در بازار عرضه شده، اما برای اثرگذاری باید ۳-۲ روز صبر کرد.

رشد منفی بهره وری

در این مراسم همچنین رئیس انجمن ملی بهره وری، رشد بهره وری در ایران را در مقایسه با کشورهای پیشرفته منفی دانست.
سید حمید کلانتری خاطرنشان کرد: متأسفانه رتبه بهره وری در مورد نیروی کار، سرمایه و مباحث اقتصادی در ایران بسیار پایین است. رتبه بهره وری نیروی کار ایران در میان ۲۵ کشور منطقه ۱۲ و همین رتبه برای بهره وری سرمایه ۲۲ است که این ارقام نشان دهنده جایگاه نامناسب ایران در زمینه رشد بهره وری است.
وی تصریح کرد: در کشورهایی مانند ترکیه و کره جنوبی بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی از طریق بهره وری به دست می آید، در حالی که ایران به این موضوع توجه چندانی ندارد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago