اخبار نساجی

توسعه مد و فشن ایران؛ چرا و چگونه؟

دکتر بهروز عباسی موسس انجمن مد و فشن ایران

مصاحبه مجله کهن با دکتر بهروز عباسی موسس انجمن مد و فشن ایران

انجمن مد و فشن ایران

فراهم ساختن بستر توسعه و پیشرفت صنعت مد و فشن در ایران با بهره گیری از دانش جمعی ، منابع و تجربه خلاق برای فرصت آفرینی در ایران و جهان، با فرهنگ‌سازی در حوزه تخصصی صنعت مد و فشن و زمینه ارتقا فرهنگی و حمایتهای لازم از سوی نهادهای مربوط جهت ایجاد زمینه و بسترهای رشد صنعت مد و فشن.

چه مشکلاتی در راه توسعه صنعت مد و فشن در ایران وجوددارد؟
نبود زیرساخت مناسب در کشوربه دلایل بنیادین مشکلات متعددی در زمینه توسعه مد و فشن ایران به وجود اورده که من به چند مورد اشاره میکنم:
مشکلات بنیادی و ساختاری در بخش دولتی وگاها با ملاحظات اجتماعی و سیاسی در بخش خصوصی مشکلات اقتصادی و عدم اشنایی و گاها ارتباط با دنیای امروز مدو فشن ،همچنین مشکلات سنتی‌گرایی و نگاه تعصبی در جامعه که صنعت مد و فشن را با مشکلات و چالش‌های فراوانی مواجه کرده است.

دکتر بهروز عباسی
موسس و مدیر عامل

تقویت صنعت مد و فشن با افزایش صادرات پوشاک و لباس چه رابطه ای دارد؟
رابطه مستقیم و تنگاتنگ صنعت مد و فشن با تولید و فرآورده‌های پوشاک و پارچه، مواد خام، رنگ، حمل و نقل، فروش، عرضه و تقاضاست، مد و فشن به صورت فصلی و در بعضی برندها به صورت هفتگی تغییر می‌کند و سرعت تغییر در آن زیاد و البته در جوامع مختلف با توجه به تنوع فرهنگی و بافت اجتماعی متغیر است، حمایت از صنعت مد و فشن در ابعاد مختلف می‌تواند تحولی چشمگیر در اقتصاد کشور را ایجاد کند و در زمینه صادرات پوشاک و لباس و اشتغال‌زایی و تولید ثروت موثر واقع شود.

با توجه به شرایط فرهنگی جامعه ایرانی چقدر توسعه صنعت مد و فشن قابل تصور است؟
مفهوم توسعه از مفاهیم مهم زمان ما است، به طوری که کشورهای دنیا و اجتماعات بشری را بر اساس آن طبقه بندی میکنند. توسعه و پیشرفت سریع دنیای مد و فشن دنیا را تحت تاثیر قرار داده و با توجه به نیازهای جامعه امروزی این امر فرهنگ کشور را نیز تحت تاثیر خود  برای ارتباط و تعامل با فرهنگ دنیا قرار داده طوری که در چند سال اخیر شاهد اتفاقات خوبی در صنعت مد و فشن ایران بودیم .
شخصا به اینده مد و فشن و نیز توسعه این صنعت درکشورمان خوشبینم .شرایط فرهنگی موجود در جامعه خود گواهی بر لزوم توسعه و پیشرفت مد و فشن در ایران است .

انجمن مد و فشن ایران

نظر شما در مورد مد و فشن اسلامی چیست؟ کشورهایی مانند اندونزی در این زمینه پیشرو هستند آیا الگوهای توسعه کشورهایی مانند اندونزی در صنعت مد اسلامی قابل اجرا در ایران هست؟

من معتقدم دنیای مد و فشن دنیای زیبایی ها ،خلاقیت و طراحی رویایی هنرمندهاست.
مد و فشن یا دقیق تر بگوییم استایل اسلامی با مولفه های مذهبی یکی از ترندهای فعال دنیای مد و فشن میباشد .
امروزه در بسیاری از کشور‌ها مانند ترکیه، اندونزی، تایلند، مصر ومالزی با بهره‌گیری از آخرین تحولات دنیای مد و فشن در جهت توسعه این صنعت وگسترش صادرات به عنوان یک عامل تجاری و اقتصادی به این امر ارزش می نهند .
این که الگوهای توسعه کشورهایی مانند اندونزی در صنعت مد اسلامی قابل اجرا در ایران هست یا نه ،باز برمیگردیم به مشکلات بنیادی و اساسی حال حاضر و موجود در کشور اجرای این امر را نا ممکن می کند

صنعت مد و فشن در جهان را چطور ارزیابی می کنید؟
صنعت مد و فشن در جهان با ا رزشی در حدود ۱.۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ هنوز یکی از صنایع پر سود میباشد .
براساس گزارش اخیر شرکت مک کنزی با عنوان وضعیت صنعت مد و فشن ۲۰۲۰ پیش بینی میکند که نرخ رشد این صنعت به ۳ تا ۴ درصد در سال ۲۰۲۰ برسد که کمتر از نرخ رشد برآورد شده باتوجه به شرایط جهانی و تحت تاثیر پاندمی کویید۱۹ میباشد .

ناگفته نماند که صنعت مد و فشن با توجه به عوامل چند گانه، قابلیت پایداری (توسعه پایدار )، دیجیتالی شدن و نوآوری های مدرن واستفاده از تکنولوژی و پیشرفت‌های فناوری در یک طرف و از طرفی دیگر کاهش ناشی از تغییر تقاضا ی مصرف کنندگان همچنین نااطمینانی های کلان اقتصادی، تحولات سیاسی جهان حال و هوای متفاوتی را تجربه خواهد کرد.

تاثیر پاندمی کرونا بر صنعت فشن و مد در جهان چه بوده است.
در حال حاضر تمام کسب و کارها به نحوی تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفته‌اند و مسلما صنعت مد و فشن هم در بخش‌های بسیار زیادی تحت تاثیر آن قرار گرفته ، از جمله پیامدهای کرونا در صنعت مد را می‌توان در تعطیلی و عدم برگزاری فشن شوها به صورت فیزیکی مشاهده نمود.با توجه به عدم برگزاری فستیوال‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، این صنعت با چالش بی‌سابقه‌ای روبرو شده است.

البته لازم است اشاره ای داشته باشم که تاثیر کرونا در صنعت مد و فشن به صورت ۱۰۰ درصد منفی نبوده و تاثیرات مثبتی نیز داشته است. با توجه به این‌که پاندمی کرونا زندگی را تحت تاثییرقرار داده و تغییر داده است، در سبک‌های پاییزی و مدهای این فصل پوشاک مخصوص، دستکش و ماسک نیز جای خود را یافته و به چشم می‌خورند.بسیاری از برندها برای استایل زمستانی خود طرح‌های کرونایی جالبی ارائه نموده‌اند و این .نماینگر این است که طراحان و برند‌های مطرح با ورود به بحران، خلاقانه‌ و پر شور‌تر عمل می‌کنند.

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا چه تاثیراتی بر روی صنعت نساجی و مد و فشن انگلیس خواهد داشت و چه فرصت هایی را برای کشورهای غیر اروپای ایجاد خواهد کرد؟
طبق امار و نظرات کارشنا سان صنعت نساجی و مد و فشن انگلیس خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تاثیرات منفی داشته ، از جمله می توان به تعرفه های صادرات و واردات ومبهم بودن همکاری در زمینه تولید محصولات نساجی و پوشاک و همچنین کم رنگ شدن برندهای انگلیسی و محصولات ساخت انگلیس در بازارهای اروپا شود.به عبارتی از دست دادن بزرگترین شریک تجاری.ناگفته نماند که هنوز نکات مبهمی در این توافق نامه وجود دارد که قرار است کارشناسان و مسولین امور برگزیت انها را روشنتر و دقیق تر اعلام نمایند.

 به عنوان فردی که در انگلستان در زمینه تولید پایدار و سبز مدرس دانشگاهرهستید چقدر ساتینیبیلیتی را در صنعت مد و فشن مهم می دانید؟ چرا امروز تمامی توجه منفکران دنیا به این سمت است؟

توسعه پایدار یا تولید محصولات پایدار ، بسیار سوال جالب و مهم : ساده‌ترین تعریفی که از توسعه پایدار این است: توسعه‌ای که نیازهای حال حاضر را برآورده کند بدون اینکه توانایی‌های نسل‌های آینده را برای رفع نیازهای‌شان به خطر اندازد.

مفهوم توسعه پایدار می‌تواند تعبیرهای مختلفی داشته باشد. اما جوهر اصلی آن رویکردی است که دنبال تعادل برقرار کردن میان نیازهای مختلف و معمولا در حال رقابتی است که ما به عنوان افراد جامعه در پاسخ به محدودیت‌های محیطی، اجتماعی و اقتصادی با آن مواجهیم.
توسعه پایدار نیازهای متنوع همه افراد حال حاضر و جوامع آینده را برآورده می‌کند، سلامتی افراد و همبستگی اجتماعی را بالا می‌برد، و فرصت‌های برابری را ایجاد می‌کند. خیلی خلاصه بگوییم که این توسعه پیدا کردن راه‌هایی بهتر برای انجام کارهای فعلی و آینده است.
با توجه به خواستگاه فشن به عنوان افرینش زیبایی ،خلاقیت و سبک زنگی نوین بدون شک توسعه پایدار امری بسیاربا ارزش ، مسولیتی تعریف شده در قالب وظیفه ای مهم برای صنعت مد و فشن می باشد .

اندیشمندان و متفکران نیازانسان امروزی به این نکته را به خوبی دریافته اند که توسعه پایدار فراتر از مرزها وزمان و مکان است و این امر مهم شامل :
توسعه پایدار زیست‌محیطی
توسعه پایدار انسانی
توسعه پایدار اجتماعی وتوسعه پایدار اقتصادی می باشد .

با تشکر از مجله کهن و از فرصتی که در اختیار من گذاشتید و به امید شکوفایی وپیشرفت هر چه بیشتر صنعت مد و فشن ایران و ایرانی

 

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید
بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی

مصاحبه با آقای مهرداد زکی پور کارشناس صنعت فرش ماشینی: نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک…

1 روز ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم

مصاحبه با آقای سعید منزوی زاده مدیر عامل قالی سلیمان: نمایشگاه دموتکس دبی بعد از…

2 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی

مصاحبه با آقای محمد بهشتی مدیرعامل فرش بهشتی: شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه…

3 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم

مصاحبه با آقای مرتضی سودایی مدیر عامل قالی زرتشت: قالی زرتشت از سال 2014 حضور…

3 روز ago

استقبال از محصولات قالیچین در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

محمد جواد کمالیان مدیر عامل شرکت قالیچین: خدمات شرکت قالیچین : زمینه های معرفی محصولات…

3 روز ago

فرش سورنا و استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی فرش

مصاحبه با آقای رضا محمودیان مدیر شرکت فرش سورنا در نمایشگاه دموتکس دبی 2024: فرش…

4 روز ago