Categories: اخبار نساجی

انسجام ملی شرط ایستادگی در برابر تحریم‌ها

 

تشدید تحریم‌های اقتصادی خصمانه و یک سو یه ایالات متحده علیه کسب‌وکار و اقتصاد ایران در یک سال گذشته موجب برخی دشواری‌های غیراقتصادی هم برای شهروندان شده است. در حالی که بر اثر تحریم‌های آمریکایی که با استفاده از نیرنگ و زور سایر جامعه‌ها نیز از آن تبعیت می‌کنند و دشواری‌های ویژه برای فعالیت‌های اقتصادی ایران ایجاد کرده است، فعالان صنعتی و اقتصادی اعتراض‌های گسترده‌ای را نسبت به اقدام خصمانه آمریکا انجام داده و این کار گسترده‌تر نیزخواهد شد.

این رویداد تلخ اما با برخی واکنش‌های نه چندان هوشیارانه برخی مسوولان دولتی مواجه شده و آنها با کم اهمیت تلقی کردن تحریم‌ها، شرایط را بدتر می‌کنند.

با توجه به نکات یاد شده محمدحسین برخوردار رییس مجمع واردات و عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد نکات قابل اعتنایی را درباره تحریم‌های اقتصادی علیه ایران یادآور شد. وی گفت: پیش از ورود به بحث اصلی لازم است به یک موضوع در تفاوت نگاه و رفتار مدیران کشورمان با مدیران کشورهای اروپایی اشاره کنم. در چند ماه گذشته که دشواری‌های اقتصاد اروپا افزایش یافت، مدیران دولت‌های اروپایی در نخستین گام به شهروندان هشدار دادند که اوضاع اقتصادی خوب نیست و باید برای سختی کشیدن آماده شویم. سیاستمداران و مسوولان اقتصادی در کشورهای اروپایی با همین دیدگاه بود که مسائل را به پارلمان اروپا کشانده و خواستار پیدا کردن راهی برای عبور از بحران و سختی‌ها شدند.

رییس مجمع واردات ادامه داد: به این ترتیب اکنون شمار قابل توجهی از شهروندان اروپایی ضمن اعتراض اما خود را برای روزهای سخت آماده کرده‌اند تا آینده بهتری پدیدار شود.

برخوردار افزود: اما در ایران برخی مسوولان در شروع دور جدید تحریم‌ها اعلام کردند که ما به اندازه‌ای ارز و سکه داریم که آنها را در سوپرمارکت‌ها نیز می‌فروشیم. ادعای این مسوول بلندپایه پولی و ارزی موجب هوشیارتر شدن دشمن شد و تاکید کرد، راه ورود ارز به ایران را مسدود و تنگ خواهیم کرد.

عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی، صنایع‌ و معادن و کشاورزی تهران گفت: دولت‌هایی که تحریم ایران را در دستور کار داشتند با کسب اطلاعات از وضع شاخص‌های کلان اقتصادی و همچنین درجه وابستگی ایران به واردات انواع کالاها و خدمات، به مرور حلقه محاصره و تحریم و ایجاد محدودیت را تنگ‌تر کردند.

این ناهوشیاری از طرف برخی مسوولان درباره کم‌اهمیت نشان دادن ابعاد تحریم در حالی اتفاق افتاد که مقام معظم رهبری همواره تاکید کرده‌اند که باید در برابر جریان تحریم اقتصادی ایستادگی هوشیارانه داشته باشیم و این مفهوم را بارها در بیاناتشان تاکید کردند.

به گفته برخوردار، اما در عمل و در جریان مقابله و ایستادگی در برابر تحریم‌هایی که هر روز ابعاد آن پیچیده‌تر می‌شد و افزایش می‌یافت در داخل ناکارآمدی نسبی را شاهد بودیم. نماد این ناکارآمدی و ایستادگی هوشیارانه در برابر تحریم، فقدان انسجام و یکپارچگی مسوولان سیاسی و اقتصادی با فعالان اقتصادی و صنعتی و همچنین با اقتصاددانان و دانشگاهیان بوده است و همین فقدان انسجام آسیب‌پذیری ما را افزایش داد.

وی در پاسخ به این پرسش که برای آینده چه باید کرد و چه راه‌هایی برای ایستادگی هوشیارانه در برابر تحریم‌ها وجود دارد یادآور شد: به نظر من و شمار قابل‌توجهی از دلسوزان و آگاهان به مسائل ایران، ایجاد راهی برای حرکت در مسیر انسجام و اتحاد میان اقتصاددانان، مدیران ارشد دولت‌های قبلی، صاحبان صنعت و بنگاه‌های تولیدی و بازرگانان چاره کار است. به نظر من همه کسانی که نظام را بر اساس ماهیت قانون اساسی قبول دارند باید در جریان انسجام و اتحاد ملی بیایند و حرف‌هایشان را بزنند و مطمئن باشند که دیدگاه‌های آنها در تصمیم‌گیری‌ها موثر خواهد بود.

برخوردار توضیح داد: در سه دهه گذشته، صدها نفر از نیروهای انقلابی که از روزهای نخست همراه انقلاب بوده و برای حفظ آن زحمت کشیده‌اند و تجربه گرانبهایی در اداره کشور به ویژه در دوران جنگ تحمیلی داشته‌اند اکنون و در این روزهای سخت می‌توانند کمک کنند و نباید از این نیروی قوی محروم شویم.

رییس مجمع واردات ادامه داد: شمار زیادی از اقتصاددانان و برنامه‌ریزان ارشد کشور که در دولت‌های قبل از دولت نهم و دهم برای کشور زحمت کشیده‌اند اکنون کنار گذاشته شده و به سخنان آنها کمتر اهمیت داده می‌شود و این به معنای نادیده گرفتن تجربه و نیروی آنها است. برخوردار تصریح کرد: باید با وسعت دید و استفاده از نیروی همه کارشناسان، فعالان صنعتی و اقتصادی و سیاستمداران به انتها و فرآیند پایانی و نهایی تحریم‌ها توجه کنیم و تصویری از آنچه می‌تواند رخ دهد برای خودمان ترسیم کنیم.

در این صورت و با به دست آوردن تصویری دقیق از ابعاد کلان تحریم‌ها در آینده می‌توان بدون شعارزدگی و حرف زدن‌های بی‌فایده، با انسجام داخلی و ملی و کارآمدی در برابر تحریم‌ها ایستادگی کنیم. متاسفانه در حال حاضر به جای انسجام، شاهد چند دستگی در تحلیل پیامدهای تحریم شده‌ایم و در این شرایط تمرکز کافی برای مقابله نیز نداریم.

عضو هیات‌رییسه اتاق تهران ادامه داد: استفاده از خرد جمعی و نیروهای سیاسی، اقتصادی حکومتی و دولتی و بخش خصوصی که اکنون به بلوغ رسیده است و بدون اینکه نیاز به تبلیغات غیرمفید باشد می‌توان در برابر تحریم‌ها ایستادگی کرد. به نظر می‌رسد که در برخی جاها شعار دادن و ایجاد شجاعت در میان شهروندان خوب و مناسب است، اما اگر بتوانیم به جای حرف زدن، عمل کنیم، این روزهای سخت را سپری خواهیم کرد.

نوع حرف‌هایی که می‌شود درباره پیامدهای تحریم زد بسیار با اهمیت است. در همین جا می‌توان به رییس‌جمهور آمریکا پیام داد شما که به خاطر کشته شدن چند کودک در آمریکا آنقدر ناراحت هستید، آیا در برابر سختی‌هایی که احتمالا کودکان و بیماران ایرانی به دلیل تحریم‌ها با آن مواجه می‌شوند ناراحت نمی‌شوید؟ پدران و مادران ایرانی که به دلیل تحریم ممکن است شغل و درآمد خودشان را از دست داده و در برابر فرزندان خود شرمسار می‌شوند که نمی‌توانند مخارج آنها را تامین کنند، حتما در ذهنشان می‌ماند که این وضع به دلیل تحریم‌ها شده و آمریکا را نخواهند بخشید.باید به روسای دولت‌هایی که راه ورود ارز به ایران را مسدود کرده‌اند یادآوری کنیم که این کار شما پول لازم برای خرید داروهای اساسی مورد نیاز بیماران را از دسترس ما خارج کرده است و این کاری است که توجیه ندارد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

18 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

19 ساعت ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

20 ساعت ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago