انواع فرش دستباف ایرانی

 

 

فرش کرک همان طور که از نام این فرش ها پیداست جنس پرز این گونه فرش ها از الیاف ظریف پشمی تهیه شده و چله آنها معمولااز پنبه یا ابریشم ساخته می شود. این درحالی است که معمولارج شمارهای این نمونه از فرش های ایران بین ۴۰ تا ۵۰ بافته می شود.

    فرش ابریشمی این نوع فرش جزو یکی از باارزش ترین انواع فرش ایران است و همان طور که از نامش برمی آید مواد خام آن ابریشم است. برخی تولید کنندگان برای اقتصادی شدن بافته هایشان ممکن است چله آنها را از پشم نیز تهیه کنند اما اگر چله هم از جنس ابریشم باشد به این نوع بافته ها تمام ابریشم می گویند و رج شمارشان معمولا۵۰ تعیین می شود.

    فرش تمام پشم این نوع فرش ایرانی از الیاف پشمی تهیه می شود و رج شمارش معمولاکمتر از ۴۰ درنظر گرفته می شود. فرش های تمام پشمی معمولادر میان عشایر و کوچ نشین ها بافته می شود و از رونق خوبی برخوردار است.

    فرش گرده ابریشم این نوع فرش بیشتر در مناطق نائین، اردستان و اصفهان بافته می شود، به صورتی که جنس پرزهای خطوط اطراف نقوش و طرح ها که به آنها گرده می گویند از ابریشم انتخاب می شود در این نوع فرش ها بافنده برای ایجاد جلوه بیشتر فرش معمولااز ابریشم سفید استفاده می کند.

    فرش صوف در زمینه این گونه از فرش ایرانی که جزو فرش های گرانبها و هنری ایران است به جای گرده صرفا از پود زیر و رو استفاده شده است و گاهی جنس پود رو از فلزات گرانبها مانند طلاو نقره استفاده می شود. به همین دلیل معمولانقش این نوع فرش به صورت برجسته خودنمایی می کند.

    فرش کف ابریشم این نوع فرش ایران که به فرش بوم ابریشمی نیز معروف است فقط پرزهای زمینه اش از جنس ابریشم است و بقیه پرزها اغلب از جنس کرک انتخاب می شود جالب اینجاست که به دلیل تفاوت های میان ابریشم و کرک گل های بافته شده روی این نمونه از فرش ها همانند فرش های صوف به صورت برجسته دیده می شوند.

    گل ابریشمی این نمونه از بافته های ایران برعکس فرش های کف ابریشمی است به این صورت که جنس پرزهای زمینه این گونه فرش ها از جنس کرک و نقش هایش بعضا با ابریشم بافته می شود.
    
    انواع فرش از نظر ابعاد

    قالی به بافته هایی گفته می شود که مساحت آنها شش متر مربع یا بیشتر باشد و معمولادر ابعاد ۲×۳ ، ۲.۵ × ۳.۵ ، ۳ × ۴ ، ۳.۵ × ۵، ۴ × ۶ ، ۵ × ۷ و ۶ × ۱۰متر و… بافته می شوند.

    کلگی این نوع فرش که بیشتر در میان چادرنشینان و روستاییان معروف است معمولادر ابعاد ۳×۱.۵، ۳×۱.۷۰، ۳.۵×۲ متر تعیین می شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی

مصاحبه با آقای مهرداد زکی پور کارشناس صنعت فرش ماشینی: نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک…

17 ساعت ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم

مصاحبه با آقای سعید منزوی زاده مدیر عامل قالی سلیمان: نمایشگاه دموتکس دبی بعد از…

2 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی

مصاحبه با آقای محمد بهشتی مدیرعامل فرش بهشتی: شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه…

2 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم

مصاحبه با آقای مرتضی سودایی مدیر عامل قالی زرتشت: قالی زرتشت از سال 2014 حضور…

3 روز ago

استقبال از قالیچین در نمایشگاه دموتکس دبی ما را شگفت زده کرد

محمد جواد کمالیان مدیر عامل شرکت قالیچین: خدمات شرکت قالیچین : زمینه های معرفی محصولات…

3 روز ago

فرش سورنا و استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی فرش

مصاحبه با آقای رضا محمودیان مدیر شرکت فرش سورنا در نمایشگاه دموتکس دبی 2024: فرش…

3 روز ago