Categories: اخبار نساجی

انگلیس به دنبال تقویت نفوذ اقتصادی در قزاقستان

 

 

همزمان با سفر کامرون به قزاقستان مطرح شد

انگلیس به دنبال تقویت نفوذ اقتصادی در قزاقستان

نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه با نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان دیدار و مسائلی را در زمینه امنیت و توسعه روابط دوجانبه در حوزه انرژی مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در دوشنبه، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری قزاقستان در بیانیه‌ای افزود : دیوید کامرون با همتای قزاقی خود چشم‌انداز همکاری‌های اقتصادی و تجاری، زمینه افزایش سرمایه‌گذاری و همچنین تسریع در روند اجرای توافقات دوجانبه را بررسی کردند.

به گفته این منبع، تبادل نظر در مورد اوضاع افغانستان و برداشتن گام‌های مشترک پس از خروج نیروهای ناتو از این کشور در سال ۲۰۱۴ نیز از دیگر محورهای این ملاقات بود.

در بیانیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری قزاقستان، امضای بیش از ۱۰ سند از جمله توافقنامه همکاری‌های استراتژیک از نتایج این مذاکرات عنوان شده‌ است.

بنا به این گزارش، موافقتنامه همکاری‌های استراتژیک از سوی کامرون و نظربایف به امضا رسیده و تنها سندی بوده که لندن و آستانه در ۲۰ سال روابط سیاسی در سطح عالی تدوین کردند.

به گفته این منبع، بر اساس توافقنامه و یادداشت‌های تفاهمی که بین مقامات انگلیس و قزاقستان به امضا رسید، لندن سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دلاری در این کشور آسیای مرکزی را اعلام می‌کند.

در بیانیه آمده‌ است: این اسناد در بخش‌های اقتصادی، مجتمع فلزات و استخراج معادن، نفت، گاز، تولید ماشین‌آلات، امور بانکی و مالیه ، بخش ساخت و عمران، همکاری در امور کیهان‌شناسی و آموزش به امضا رسیدند.

دیدار و مذاکرات کامرون با رئیس جمهوری قزاقستان و هیئت‌های رسمی ۲ کشور در حالی انجام شد که این مقام انگلیسی در نخستین ساعات پس از ورود به قزاقستان و استقبال در فرودگاه بین‌المللی شهر آتیرائو از سوی نظربایف با استقبال وی مواجه شد.

نخست‌وزیر انگلیس اولین مقام عالی‌رتبه رسمی انگلیس است که از این کشور آسیای مرکزی دیدن می‌کند.

کامرون در سومین مرحله سفر دوره‌ای خود و پس از بازدید از پاکستان و افغانستان وارد قزاقستان شده‌ است.

توسعه همکاری آستانه و لندن در جهت اجرای طرح‌های مشترک در بخش انرژی، صنایع، حمل و نقل، همچنین وضعیت حقوق بشر و تامین آزادی بیان در قزاقستان در محور مذاکرات سطح عالی و هیئت‌های رسمی دو کشور عنوان شده است.

به گفته منابع رسمی، اوضاع افغانستان، استفاده از خطوط راه آهن قزاقستان برای اجرای عملیات حمل و نقل تجهیزات و پرسنل ناتو و به خصوص نظامیان ارتش انگلیس در خروج از افغانستان از دیگر محورهای بحث در مذاکرات آستانه بود.

*کامرون و نظربایف در مراسم بهره‌برداری از پالایشگاه نفت و گاز بولاشاک

بنا به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری قزاقستان این پالایشگاه بخشی از طرح بزرگ تولیدی «آستانه» در منطقه شمال خزر بوده که ساخت آن هشت سال قبل آغاز شده‌ است.

نظربایف در مراسم افتتاحیه پالایشگاه این طرح مشترک را از بزرگترین طرح‌های صنعتی کشورش عنوان کرد.

به گفته وی، این پالایشگاه ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار بشکه نفت و پردازش ۸.۸ میلیون متر مکعب گاز در روز را داشته و با راه اندازی آن برای بیش از دوهزار نفر جای کار جدید ایجاد شده‌ است.

وی گفت که شرکت انگلیسی «شل» که مجهز به جدیدترین تجهیزات فنی است، بخش عظیمی از پشتیبانی فنی این پالایشگاه را بر عهده دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که فعالیت موثر این شرکت انگلیسی در قزاقستان زمینه اعتماد به سرمایه‌گذاری را تقویت کرده و و برای روابط بیشتر سرمایه‌گذاران و افزایش میزان مبادلات مال بین دو کشور مساعدت می‌کند.

کامرون امنیت منطقه، مسائل همکاری در بخش افغانستان، همکاری‌های نظامی، مسئله عضویت قزاقستان به سازمان تجارت جهانی، بخش آموزش، سرمایه گذاری و تجارت را از دیگر محورهای روابط دوجانبه دانست.

پالایشگاه «بولشاک» در ۳۵ کیلومتری شرق شهر آتیرائو واقع بوده و از طرح های مهم در همکاری‌های بریتانیا و قزاقستان عنوان می‌شود.

بنا به آمار رسمی، انگلیس سومین کشور همکار قزاقستان پس از آمریکا و هلند در زمینه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است و میزان مبادلات مال بین دو کشور در سال گذشته ۲،۳ میلیارد بوده‌است.

کارشناسان بازدید کامرون و نتایج مذاکرات او با مقامات قزاق را بیانگر تلاش جدی لندن در جهت ایجاد زمینه نفوذ در تصمیم‌گیری‌های سیاسی آستانه و همچنین تقویت جایگاه در اجرای طرح‌های مهم اقتصادی در آسیای مرکزی عنوان می‌کنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

4 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

4 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

4 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

5 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

6 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

6 روز ago