اخبار نساجی

اتحادیه اروپا درصدد تقویت حضور خود در آسیای میانه است

 

دوشنبه – اتحادیه اروپا در نظر دارد به بهانه در اختیار گذاشتن کمک مالی و فن آوری پیشرفته برای تعیین حدود مرزی مورد اختلاف در دره ‘فرغانه’، حضور خود در کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان در آسیای میانه را تقویت کند.

به گارش ایرنا ، دفتر مطبوعاتی هیات اتحادیه اروپا در قرقیزستان اعلام کرد: اتحادیه اروپا قصد دارد به تعیین حدود مرزی مورد اختلاف در دره ‘فرغانه’ ، به کشورهای قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان کمک کند.

روزنامه ‘ویچرنی بیشکک’ می نویسد: دره ‘فرغانه’ بویژه در نواحی پرجمعیت خود که رقابت بر سر منابع را افزایش می دهد،مملو از اختلافات مرزی است و این تنش ها ، هر از گاهی در بین قرقیزها، تاجیک ها و ازبک ها به خشونت می گرایید.

تحلیلگران می گویند که اغلب مناطق درگیر در نواحی مرزی منطقه ‘باتکن ‘قرقیزستان؛ منطقه ‘فرغانه ‘ازبکستان و منطقه ‘سغد ‘ تاجیکستان واقع هستند.

این منبع نوشت: نگاهی به وضع کنونی منطقه حاکی از آن است که همه استان های ‘دره فرغانه’ برای جمهوری های خود از همیت ویژه ای برخوردارند و در حیات اقتصادی و اجتماعی آنها نقش مهمی ایفا می کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در استان های’نمنگان، اندیجان و فرغانه’ ۲.۲۷ درصد از اهالی ازبک، در استان’اوش’و بخش هایی از’دره فرغانه’، استان های ‘جلال آباد و باتکن’ ۵۱ درصد از اهالی قرقیز و در استان’سغد’ ۷.۱۷ درصد از جمعیت تاجیک زندگی می کنند.

از سوی دیگر در دره فرغانه وضعیت جالب توجه ژئوپلیتیک شکل گرفته است. ازبکستان بخش عمده جلگه، قرقیزستان کوه ها و منابع آبی و تاجیکستان تنها راه خطوط ریلی که ‘دره فرغانه’را به جهان خارج متصل می کند، در اختیار دارند.

این منبع اضافه کرد، گزارش های نهادهای بین المللی حاکی از آن است که در مناطق روستایی’دره فرغانه’ فقر روبه گسترش است و تلاش های مقامهای محلی در مهار این پدیده نامطلوب ناموفق بوده است.

به نوشته این منبع ، اتحادیه اروپا برای تعیین حدود مرزی کشورهای ذینفع درقالب یک پروژه ۱۸ ماهه، مبلغ ۱.۳ میلیون یورو برای تهیه عکس های ماهواره ای از مناطق مرزی، تجهیزات کامپیوتری و نرم افزارهای مناسب، آموزش کارکنان برای استفاده از این تجهیزات و دستگاه های’جی.پی. اس’ برای اندازه گیری مختصات و ارزیابی ها در مناطق مرزی اختصاص خواهد داد.

گفتنی است کارشناسان دفتر اتحادیه اروپا ،بتازگی با مقامهای قرقیز و تاجیک دیدار و درباره چگونگی اجرای این پروژه گفت و گو کردند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×