ایجاد “بانک مشترک ایران و سوریه “در‎ ‎دستور کار دو کشور قرار دارد‎ ‎

نخست وزیر سوریه اعلام کرد: ایجاد ” بانک‎ ‎مشترک ایران و سوریه ” باسرمایه گذاری ۶۰ درصدی طرف ایرانی در دستور کار همکاری های‎ ‎مشترک دو کشور قرار دارد‎. ‎
“محمد ناجی العطری “،‌نخست وزیر سوریه پس از امضای اسناد میان‎ ‎جمهوری اسلامی ایران و سوریه در نشست مطبوعاتی مشترک با محمد رضا رحیمی معاون رئیس‎ ‎جمهور ایران شرکت کرد‎ .
‎نخست وزیر سوریه در پاسخ به خبرنگاری که از وی در باره‎ ‎تاسیس بانک مشترک ایران و سوریه پرسش کرد “‌اظهارداشت: برای تحقق ایجاد این بانک ،‏‎ ‎نخست باید بانک طرف سوری سرمایه خود را افزایش می داد ، اما این بانک نتوانست‎ ‎تعهدات خود را در سال جاری به انجام برساند‎ .

‎ناجی العطری افزود: روز گذشته با‎ ‎ایران توافق کردیم که حل این مسئله از طریق بانک ایرانی صادرات صورت گیرد و این‎ ‎بانک عنصر اصلی تاسیس بانک مشترک ایران و سوریه شود، یعنی ۶۰ درصد سرمایه گذاری از‎ ‎طریق بانک صادرات و ۴۰ درصد آن از طریق پذیره نویسی از سوی سوریه تامین شود‎ .
‎وی خاطر نشان کرد که سوریه اقدامات لازم را برای تاسیس این بانک مشترک انجام‎ ‎خواهد داد‎ .
‎نخست وزیر سوریه در مورد مذاکرات صورت گرفته در دوازدهمین کمیسیون‎ ‎مشترک عالی دو کشور را خوب ارزیابی کرد و گفت: در دو روز مذاکره موافقت های خوبی در‎ ‎زمینه تفاهم هایی که در گذشته در سطوح اقتصادی ،‌اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته است‎ ‎که نشان دهنده ی عمق و ریشه دار بودن ،‌روابط دو کشور است‎ .
‎وی با بیان اینکه‏‎ ‎ایران و سوریه تاکنون ۸۰ موافقت نامه و پروتکل در زمینه همکاری های مشترک به امضا‎ ‎رسانده اند ، اظهار داشت : در اجلاس دوازدهم این موافقت نامه ها مورد بررسی قرار‎ ‎گرفت و نحوه فعال سازی آنها به بحث گذاشته شد که نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد‎ .

‎نخست وزیر سوریه ، با تاکید بر اینکه روابط اقتصادی دو کشور باید به سطح روابط‎ ‎سیاسی تهران و دمشق که در عالی ترین سطوح قرار دارد ،‌برسد ، گفت: روابط سیاسی دو‎ ‎کشور سبب شد تا تهران و دمشق در مقابل چالش های روبرو در یک سنگر قرار گیرند‎ .

‎وی اراده ی دو ملت برای تقویت روابط و تصمیم راهبران سیاسی دو کشور را در توسعه‎ ‎روابط دو کشور ایران و سوریه دو عنصر اساسی ارزیابی کرد و گفت: امروز “بشار اسد” و‎ ‎احمدی نژاد” گامهای بلندی برای تحکیم این روابط برداشته اند‎ .

‎نخست وزیر سوریه‎ ‎توافق های صورت گرفته در دوازدهمین کمیسیون عالی مشترک دو کشور را تدوین نقشه راه‎ ‎مناسبات دو کشور توصیف کرد و گفت: پیام این تصمیمات برادری و مقابله با فشارهایی‎ ‎است که علیه دو ملت وجود دارد‎ .

‎ناجی العطری ، ادامه داد : امروز ایران و سوریه‎ ‎در مقابل همه ی تلاشهایی که قصد داشتند به همکاری های دو کشور ضربه بزنند، به یک‎ ‎موضع جدی رسیدند و به همین علت توافق شد مسئولان دو کشور هر چند ماه یکبار ، موارد‎ ‎مورد توافق را پیگیری و موانع را رفع کنند‎.
‎وی سطح فعلی روابط اقتصادی را رضایت‎ ‎بخش ندانست و گفت: حجم فعلی مبادلات تجاری رقم پایینی است و همانطور که معاون اول‎ ‎رئیس جمهوری ایران اعلام کرد ،‌می خواهیم به حجم پنج میلیارد دلار مبادله در سال‎ ‎برسیم‎ .
‎نخست وزیر سوریه ادامه داد: دو کشور همه ی هدف خود را برای تحقق این‎ ‎هدف به کار می گیرند ، تا این راهبرد به نتیجه برسد‎ .
‎وی با تقدیر و تشکر از‎ ‎هیات ایرانی شرکت کننده در کمیسیون عالی دو کشور ، تقارن امضای اسناد دو جانبه در‏‎ ‎روز جمعه را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد ، در آینده روابط دو کشور در‎ ‎زمینه سرمایه گذاری ، اجرای طرح های مشترک و انتقال تکنولوژی جهش قابل توجهی داشته‎ ‎باشد‎ .
‎خبرنگار دیگری در باره قیمت تمام شده ، تولید خودروی ایرانی در سوریه‎ ‎پرسش کرد و اظهار داشت “‌گفته می شود قیمت تولید این خودرو از سایر خودروهای بازار‎ ‎بیشتر است‎ “.
‎نخست وزیر سوریه با رد این ادعا ، قیمت خودروی شام را که از سوی‎ ‎شرکت ایرانی و سوری ( سیام ) تولید می شود،اقتصادی و برخوردار از استانداردهای‎ ‎جهانی عنوان کرد‎.
‎وی افزود: قیمت این خودرو در منطقه از سایر خودروها ارزانتر‎ ‎است و خریداران باید برای دریافت خودرو ، ۲ ماه منتظر بشوند که این امر نشان دهنده‎ ‎بازار تقاضا برای این خودرو است‎ .
‎وی همچنین در باره احداث خط ریلی میان ایران‎ ‎و سوریه نیز اظهار داشت: برای احداث آن نیازمند همکاری مشترک ایران ، سوریه ،‌عراق‎ ‎و ترکیه هستیم‎ .

‎العطری با تاکید بر اینکه احداث این راه به سود هر چهار کشور‎ ‎است ،‌گفت : این کشورها تشکیل دهنده یک مجموعه ی واحد هستند و احداث این راه به سود‎ ‎همه خواهد بود‎ .
‎وی با اشاره به اتفاقات جدید در عراق خاطر نشان کرد : با توجه‏‎ ‎به انتخابات اخیر عراق منتظریم یک دولت ملی و یکپارچه در عراق مستقر شود تا حلقه‎ ‎این چهار کشور کامل شود‎ .
‎نخست وزیر سوریه ، روابط ایران و سوریه را مستحکم‎ ‎دانست و گفت:‌باید با الفت برای منافع مشترک تلاش کرد تا قدرت اقتصادی در منطقه‎ ‎ایجا د شود‎ .

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

4 ساعت ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

6 ساعت ago

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک وقفه 14 ساله دوباره برگزار شد و براساس در خواست…

2 روز ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از تقریبا دوازده سیزده سال دوباره برگزار شد و یک وقفه…

3 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی (ویدیو)

شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه هدف گذاری خود را در چند سال اخیر…

3 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم (ویدیو)

قالی زرتشت از سال 2014 حضور مستمر در نمایشگاه ها داشته است.محصولات قالی زرتشت شامل…

4 روز ago