Categories: اخبار نساجی

ایران از جنوب قفقاز تحریم‌های غرب را دور می‌زند

 

پایگاه خبری نشنال اینترست طی گزارشی نوشت: ایران با استفاده از ظرفیت های منطقه جنوب قفقاز به ویژه گرجستان محدودیت های صادرات را پشت سر می گذارد و تحریم های غرب را دور می زند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم پایگاه خبری نشنال اینترست طی گزارشی نوشت: تهران همچنان به فرار از محدودیت های صادرات و دور زدن تحریم ها از طریق جنوب قفقاز ادامه می دهد.

عوامل دلالان و تجار حکومت ایران سال هاست مشغول دور زدن تحریم های آمریکا و کمک کردن به تهران هستند. گرجستان، یک جمهوری کوچک در جنوب قفقاز، فاصله ای کمتر از ۱۰۰۰ مایل با تهران دارد و ظاهرا یکی از مراکز اصلی مد نظر ایران برای خرید است.

گرجستان سال گذشته زمانی توجه مقامات آمریکایی را به خود جلب کرد که ۳ تاجر ایرانی کنترل یک موسسه بانکی کوچک در تفلیس را در اختیار گرفتند و از آن برای تسهیل تراکنش های مالی نهادهای تحت تحریم ایرانی استفاده نمودند. در کنار آن این بار، آنها صرافی، شرکت هواپیمایی و مجموعه ای از شرکت های دیگر را که عمدتا در تفلیس و ساحل گرجستان در دریای سیاه قرار داشت، ایجاد کردند.

سرانجام در فوریه ۲۰۱۴، وزارت خزانه داری آمریکا ۳ شخص و تعدادی بنگاه اقتصادی متعلق به آنها را در گرجستان و کشورهای دیگر تحت تحریم قرار داد. تفلیس بیش از ۱۰۰ حساب بانکی متعلق به اتباع ایرانی و شرکت های متبوع آنها را که بسیاری در منطقه آزاد صنعتی پوتی دریای سیاه ایجاد شده بودند مسدود کرد.

پس از تحریم این ۳ نفر و بلوکه شدن سهم ۷۰ درصدی آنها، بانک مرکزی گرجستان بازرسی های سختگیرانه ای را بر این بانک اعمال کرد. اما با همه این محدودیت ها ایران هنوز هم در گرجستان تسلیم نشده است.

علت این امر بسیار ساده است. گرجستان با دسترسی ای که از طریق بنادرش در دریای سیاه در بازارهای غربی دارد، یک مکان ایده آل برای تامین کالاهای مورد نیاز ایران است. نزدیکی مسافت نیز یک عامل دیگر است.

به همین دلیل، این سه تاجر تحت تحریم به طور کامل از صحنه خارج نشده اند. به گفته یک تاجر ایرانی، آنها تلاش دارند تا دارایی های از دست رفته شان را باز گردانند. همکاران آنها هنوز هم در تفلیس فعال اند و حداقل یکی از بنگاه های اقتصادی تحت تحریم آنها با نامی جدید فعالیت خود را از سر گرفته است.

به علاوه، صدها شرکت ایرانی دیگر در گرجستان فعال اند که بسیاری از آنها بهترین ابزار برای دور زدن تحریم ها به شمار می روند. این شرکت ها شامل شرکت های کشتیرانی، تجاری، صادرات و واردات پتروشیمی، هوانوردی و خدمات مالی هستند. هرچند همه آنها در فعالیت های غیرقانونی مشارکت ندارند، اما روشن است که بسیاری از آنها با نهادهای تحت تحریم ایران در ارتباط اند.

اسناد ثبتی بازرگانی نشان می دهد که مقامات ارشد نهادهای تحت تحریم ایران بنگاه های اقتصادی ای را در گرجستان ایجاد کرده اند.

بسته شدن ۹۰ شرکت از اواخر سال ۲۰۱۳ تاکنون به دلیل تخلفات بانکی، شامل تخلفات مرتبط با ۳ تبعه ایرانی تحت تحریم وزارت خزانه داری آمریکا، مانع از حضور ایرانی ها در گرجستان نشده است.

از ۱۶۶ شرکتی که هم اکنون در منطقه آزاد صنعتی پوتی دریای سیاه به ثبت رسیده اند، ۶۰ درصد متعلق به اتباع ایران است.

شاید بهترین موضوعی که می تواند حضور پررنگ ایرانی ها در پوتی را نشان دهد، ۱۰ هزار کامیون کالایی است که سالانه بین سواحل دریای سیاه و گذرگاه های مرزی در ارمنستان و آذربایجان ترانزیت می شود. همچنین کانتینرهایی توسط قطار از پوتی به باکو انتقال می یابند تا از آنجا بتوانند به راحتی از دریای خزر به ایران بروند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

18 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

19 ساعت ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

19 ساعت ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago