Categories: اخبار نساجی

ایران در اربیل‌عراق مرکز تجاری راه اندازی می‌کند

 

 

تفاهم‌نامه راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در اربیل با هدف تسهیل تجارت و افزایش مبادلات تجاری میان ایران و عراق به امضای ولی‌الله افخمی‌راد و سید احمد عربی به عنوان رییس این مرکز رسید.

به گزارش خبرگزرای تسنیم به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی‌الله افخمی‌راد در مراسم امضای تفاهم‌نامه راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در اربیل عراق، افزود: مرکز تجاری باید برنامه‌محور عمل کند و با شناخت از وضعیت بازار عراق، ظرفیت‌های تجاری اربیل را به تجار معرفی و از شرکت‌های ایرانی به منظور فروش کالا یا خدمات در اربیل پشتیبانی کند.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، افخمی‌راد خاطرنشان کرد: باید شرکت‌‌‌هایی که به ذائقه مردم اربیل نزدیک هستند با راه‌اندازی مرکز تجاری از این بازار شناخت پیدا کرده و نمایندگی‌های خود را مستقر کنند.

وی به حضور شرکت‌های خوشنام ایرانی در بازار اربیل اشاره و تصریح کرد: باید از شرکت‌هایی که تمایل به حضور طولانی مدت در این بازار دارند حمایت شود. در این صورت، شرکت‌های خرده‌پا کنار می‌روند.

به گفته رییس سازمان توسعه تجارت یکی از اهداف راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در اربیل، نگاه جدی به صنعت توریسم است که می‌توان با راه‌اندازی آژانس‌های گردشگری و پزشکی زمینه را برای پذیرش توریسم و اعزام بیماران عراقی برای طبابت به ایران مهیا کرد.

در ادامه این نشست سید احمد عربی رییس مرکز تجاری ایران در اربیل با بیان اینکه راه‌اندازی این مرکز، شرایط را برای توسعه و تسهیل تجارت میان ایران و عراق فراهم خواهد کرد، یادآور شد: با آغاز فعالیت‌های مرکز تجاری ایران در اربیل می‌توانیم تا ۲۵درصدحجم مبادلات تجاری را افزایش دهیم.

گرچه در این شرایط درآمدهای حاصل از صادرات گاز مایع هم کاهش یافت اما با افزایش حجم صادرات این محصول این کاهش درآمد جبران شد.

وی گفت: دریافت پول محموله‌های صادراتی – که بزرگترین آن ۴۵ هزار تنی به ارزش ۲۰ تا ۳۵ میلیون دلار است –  از خریداران علی‌رغم شرایط تحریم به خوبی در این بخش مدیریت شده است؛ به گونه‌ای که طی سه سال گذشته درآمد حاصل از صادرات توسط این شرکت نسوخته است.

براتی با تأکید بر این که “طلبی از مشتریان خود نداریم” گفت: بر اساس مفاد قراردادهایی که با مشتریان خود منعقد کردیم پول محموله‌ها  30 تا ۴۵ روز بعد از به طور کامل دریافت می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تجربه شرکت بازرگانی گاز در اختیار شرکت ملی نفت هم قرار می‌گیرد؟ گفت: البته شرکت ملی نفت برای دریافت پول محموله‌های صادراتی خود مکانیزمی تعریف کرده اما برای در اختیار گذاشتن تجربه شرکت بازرگانی گاز ایران با شرکت ملی نفت ارتباط‌هایی برقرار شده است.

وی اظهار کرد: شرکت بازرگانی گاز ایران در شرایطی پر ریسک اقدام به صادرات می‌کند؛ در واقع هیچ ابزار مالی و تضمینی برای دریافت پول حاصل از صادرات محموله‌ها وجود ندارد. فقط در مقابل یک چک صادرات انجام می‌شود اما با توجه به تدبیراتی که مدیریت شرکت انجام داده است پول‌ها را به موقع دریافت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران با اشاره به اینکه این شرکت بازوی تأمین کننده منابع مالی طرح‌های صنعت گاز است گفت: درآمد صادرات برای تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های تابعه شرکت ملی گاز ایران صرف می‌شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago