معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر این که وضعیت صنایع دستی شکننده است، گفت: ایران متنوعترین صنایع دستی دنیا را داراست اما طبق آمار جهانی در رده ۳۱ صادرکنندگان صنایع دستی قرار دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بهمن نامور مطلق در نشست بررسی فرصتهای صادراتی ایران به چین در زمینه صنایع دستی که با حضور رییس و نایب رییس اتاق بازرگانی ایران چین برگزار شد، اظهار کرد: صنایع دستی در کشور وضعیت خوبی ندارد و در ۱۰ سال گذشته بیشتر کارگاهها از بین رفتهاند.
وی ادامه داد: زمانی ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان و تولیدکنندگان شیشه بود که در حال حاضر این واحدها به انبار شیشههای چینی تبدیل شدهاند.
او تاکید کرد: از ۴۰۰ رشته شناخته شده صنایع دستی ۳۰۰رشته در ایران تولید میشود که اکثرا بومی است. برخی از موارد همچون ظروف آبی و چینی در دوران صفویه، اروپاییان علاقه زیادی به خریدشان داشتند. در ایران تولید این محصولات آغاز شده که توانسته بازار را از دست چینیها خارج کند.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: با ۱/۵ برابر میزان سرمایه گذاری رشتههای دیگر در صنایع دستی میتوان اشتغال بسیاری ایجاد کرد و این در حالی است که میانگین کیفیت کالاهای ایرانی مورد قبول است.
وی با اشاره به این که با کیفیت خوب میتوان در بازارهای دیگر حضور داشت، بیان کرد: بازرگانی و تولید صنایع دستی در دنیا در حال رشد است.
او گفت: قیمت تمام شده صنایع دستی در ایران بالا است و باید در رابطه با کاهش قیمت تمام شده تفکر و برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد. قیمت تمام شده در رقابت با چینیها ضعف عمده محسوب میشود.
نامور مطلق با بیان این که طراحی صنایع دستی برای گذشته است، خاطرنشان کرد: در گذشته صنایع دستی و هنرهای دستی با دانش زمان مطابقت داشت اما در ۲۰۰ سال اخیر صنایع دستی ایران با دانش روز، سلایق و علایق روز همخوانی نداشته است.
وی تاکید کرد: در ارتباط با واردات و صادرات در حوزه صنایع دستی به خصوص تجارت با چین دچار عدم توازن هستیم. در سالهای متمادی دچار ناهمگونی صادرات شدهایم که نیاز به صادرات سیستماتیک و نظاممند هستیم.
او با بیان این که بازاریابی و بازار شناسی به درستی صورت نگرفته است، گفت: چین یکی از بزرگترین بازارهای جهانی است و متاسفانه در این بازار حضور مورد تایید نداشتهایم.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به این که سلیقه کشور چین و ایران به هم نزدیک است، بیان کرد: با محدودیت در واردات و افزایش تعرفه میتوان به عنوان اهرمی برای تعادل در صنایع دستی استفاده کرد.
وی تاکید کرد: چین که بزرگترین صادرکننده صنایع دستی دنیا است در حال حاضر در این زمینه دچار افول شده و واحدهای خلاق آن در زمینه صنایع دستی در حال حرکت به سمت صنایع دیگری هستند.
نامور مطلق افزود: صنایع دستی چین به سمت مکانیزه شدن میرود که صنایع دستی آن شبه دستی شده است. اعتماد به صنایع دستی ایران، هند و مراکش همچنان وجود دارد اما با این تفاسیر پیش بینی میشود بازار چین از دست رود.
وی با تاکید بر این که باید به سمت شفاف سازی حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: باید تنها کانال جابجایی کالا بین ایران و چین کانال رسمی باشد زیرا روابط شفاف و آمارهای دقیق باعث تدوین برنامه ریزی دقیق میشود.
او با اشاره به این که حجم حمایت مالی از صنایع دستی در سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: بعد از یک دهه تسهیلاتی در اختیار تولیدکننده و صادرکننده برای حمایت از صادرات قرار گرفته است. در حال حاضر حجم حمایت ناچیز بوده و امید است در سالجاری حمایت مالی به رقم ۵۰ میلیارد تومان افزایش یابد.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به این که کالاهای تولیدی ایران برای عموم مردم نیست، بیان کرد: گلیم و زیلو در سالهای گذشته جزو کالای ثابت و اولیه صادراتی به چین بوده و این در حالی است که ظرفیتهای این کالاها در چین همچنان ناشناخته مانده است.
تبلیغات روی جلد: کاوان شیمی فهرست مطالب شماره 90 مجله نساجی کهن نمایشگاه پیشرفتهترین فناوریهای…
در نمایشگاه Heimtextil 2025، بخش فرش و کفپوش به سطح جدیدی از گسترش و نوآوری…
نویسنده:سیامک عیقرلو آری، تیتر این نوشتار درست نوشته شده است و به درستی آن را…
فناوریهای نوظهور و هوش مصنوعی با وجود همه اثرات مثبت و غیرقابل انکاری که برای…
ایتما آسیا ۲۰۲۴ فرصتی برای نمایش پیشرفتهای چشمگیر صنعت نساجی چین بود، جایی که شرکتهای…
شرکتهای دانشبنیان در ایران به شرکتهایی اطلاق میشود که بر پایه دانش و فناوریهای نوین…