Categories: اخبار نساجی

ایران و تونس ۸ سند همکاری امضا کردند

در پایان یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری ها

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تونس به منظور تقویت روابط دوستانه و برادرانه خود و با توجه به تمایل هر دو کشور به توسعه و ارتقای همکاری های دو جانبه در زمینه های گوناگون ۸ سند همکاری امضا کردند.

به گزارش ایرنا ، این اسناد را ظهر امروز (پنجشنبه) به وقت محلی و در پایان اجلاس نهایی یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های ایران و تونس، ‘مهدی غضنفری’ وزیر صنعت، معدن و تجارت و ‘ بشیر زعفوری’ وزیر بازرگانی و صنایع دستی تونس که ریاست هیات های ایرانی و تونسی را در این کمیسیون برعهده داشتند، امضا کردند.

اسناد امضا شده ، شامل یک یادداشت تفاهم و ۷ سند دیگر در زمینه های انرژی و نیرو، بهداشت، آموزش و تربیتی ، فرهنگی ، امور زنان و خانواده، استاندارد و همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و خبرگزاری تونس( وات) است.

در یادداشت تفاهم یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های ایران و تونس با اشاره به دیدارهای جداگانه غضنفری با ‘حمادی الجبالی’ نخست وزیر، ‘ ریاض بالطیب’ وزیر سرمایه گذاری و همکاری بین المللی ، ‘ محمد الامین الشخاری’ وزیر صنایع تونس آمده است که در این دیدارها همکاری های گوناگون دو کشور و راه های ارتقای آنها تا رسیدن به سطح روابط برجسته سیاسی بررسی شد.

غضنفری و زعفوری نیز در گفت وگوی خصوصی با یکدیگر روند همکاری های ایران و تونس و دورنمای توسعه آن را بررسی کردند.

در این یادداشت تفاهم آمده است: یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های ایران و تونس از تاریخ ۲۷ لغایت ۲۹ تیرماه ۱۳۹۱ برابر با ۱۷ لغایت ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۲ در تونس و در فضای دوستانه ، تفاهم و علاقه مندی برای تحقق منافع مشترک دو کشور برادر در زمینه های مختلف همکاری ها برگزار شد.

دو طرف در این یادداشت تفاهم در فصل مربوط به ‘ زمینه های همکاری اقتصادی ، مالی و بازرگانی ‘ ، در خصوص روابط بازرگانی ، همکاری در زمینه های صنایع دستی ، گردشگری، مالی ، بانکی و بیمه ای ، صنعتی ، انرژِی ، برق، معادن، آب ، مواد اولیه و کود، سرمایه گذاری ، گمرکی ، کشاورزی و شیلات، حمل ونقل دریایی ، هوایی و راه آهن، پست ، ارتباطات و فناوری اطلاعات به توافقاتی دست یافته و همچنین پیشنهادها و توصیه هایی را برای گسترش روابط و همکاری ها در این عرصه ها مطرح کرده اند.

در بخش انرژِی ، کمیسیون از امضای پروتکل همکاری در زمینه انرژی ستایش کرده و خواستار تقویت همکاری ها در زمینه های توسعه فعالیت های اکتشافی میان سازمان عملیات نفت تونس وهمتای ایرانی آن، توسعه مشارکت و سرمایه گذاری در عرصه پالایش نفت و ذخیره سازی فرآورده های نفتی ، مبادله اطلاعات در زمینه های حمل ونقل، ذخیره و توزیع نفت و فرآورده های آن، مبادله اطلاعات در زمینه های تولید و انتقال و توزیع برق و مبادله تجربیات در عرصه کنترل انرژی و توسعه کاربردهای انرژی های نو و تجدیدپذیر شده است.

طرفین در یادداشت تفاهم در فصل مربوط به ‘ امور آموزشی و تربیتی، فرهنگی ، رسانه ای ، بهداشتی ، زنان و خانواده و ورزش و جوانان’ نیز در خصوص همکاری در بخش های آموزش و پرورش، آموزش عالی ، تحقیقات علمی وفناوری، بهداشت ، امور قضایی ، امور امنیتی و داخلی، زنان و خانواده ، ورزش و جوانان، فرهنگی و رسانه ای به توافقات مهمی دست یافته اند و در این زمینه ها نیز به همتایان ایرانی و تونسی آنها توصیه ها و پیشنهاداتی ارائه شده و از امضای سندهای همکاری ابراز خرسندی شده است.

کمیسیون ضمن ابراز خشنودی از امضای یادداشت تفاهم همکاری آموزشی بین ایران و تونس بر ضرورت اجرایی شدن آن تاکید کرده و خواستار فعال شدن همکاری در زمینه آموزش عالی وتحقیقات علمی و تدوین برنامه های دو جانبه و راه کارهای اجرایی آن شده است.

کمیسیون خرسندی خود را از همکاری های ایران و تونس در زمینه های ورزش و جوانان، زنان و خانواده ، مبادلات فرهنگی و تشکیل کمیته فرهنگی مشترک، استرداد مجرمین، برپایی روابط خواهرخواندگی میان شهرهای در برگیرنده آثار باستانی و میراث فرهنگی واسلامی دو کشور، تعامل و تبادل تجربیات نهادهای مسئول و متولی دولتی امور زنان و خانواده دو کشور در خصوص توانمندی های زنان، مبادله دانشجویان و اساتید بویژه در زمینه های علمی و فناوری اعلام کرد.

در بخش همکاری رسانه ای نیز کمیسیون ضمن ابراز خرسندی از امضای یادداشت تفاهم میان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) و خبرگزاری تونس (وات) خواستار اجرایی شدن مفاد این یادداشت تفاهم شده است.

در این یادداشت تفاهم تاکید شده است که زمان دقیق برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و تونس از طریق مجاری دیپلماتیک تعیین خواهد شد.

اجلاس نهایی یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های ایران تونس با هدف تقویت روابط دوستانه و برادرانه بین دو کشور امروز( پنجشنبه) در مرکز توسعه صادرات تونس برگزار شد.

نشست های کمیته های کاری کمیسیون مشترک یازدهم روزهای دوشنبه و سه شنبه گذشته در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد.

دو هیات از بخش دولتی و بخش خصوصی ایران به ترتیب به ریاست ˈ حمیدل صافدلˈ معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و رییس مرکز توسعه تجارت ایران و ˈ سید مهدی میرابوطالبیˈ معاون امور بین الملل اتاق صنعت و بازرگانی ایران عصر روز یکشنبه وارد تونس شده بود.

در حاشیه کمیسیون مشترک، گروه ۲۰ نفری بخش خصوصی ایران با گروه های مختلف خصوصی تونسی دیدار کردند و با سفر به چند شهر تونس از نزدیک با نیازمندی های این کشور در زمینه های صنعتی و بازرگانی آشنا شدند.

غضنفری که در راس یک هیات سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی عصر روز سه شنبه گذشته وارد تونس شد قرار است عصر امروز به وقت محلی تونس را به مقصد تهران ترک کند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago