Categories: اخبار نساجی

ایرلاین‌ها با افزایش نرخ بلیت هم سود نکردند/ کاهش مسافران هوایی

 

مدیرعامل سابق ایران ایرتور با بیان اینکه رشد متوسط ۶۵درصدی نرخ بلیت هواپیما تنها جبران مابه‌التفاوت نرخ دلار و سوخت بود، گفت: این افزایش قیمت نه تنها هزینه ایرلاین‌ها را پوشش نداد بلکه در کل زیان شرکت‌ها افزایش یافت.

زلال نیوز ، سیدمهدی صادقی در گفت‌وگو با  فارس در تحلیل افزایش متوسط ۶۵ درصدی نرخ بلیت هواپیما اظهار داشت: این افزایش نرخ فقط ظاهر موضوع را عوض کرد و نه تنها تأثیری بر افزایش درآمد ایرلاین‌ها نداشت بلکه به دلیل رشد ۲۵۰ درصدی نرخ سوخت هواپیما همزمان با این مورد، مشکلات ایر‌لاین‌ها بیشتر هم شد.

* افزایش ۸۰‌هزار تومانی هزینه ارائه یک ساعت صندلی پرواز

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: نرخ سوخت ایر‌لاین‌ها تا پیش از این ۲۰۰ تومان بود که هم‌اکنون به هر لیتر ۷۰۰ تومان افزایش یافته است یعنی اگر به ازای هر مسافر متوسط ۴۰ لیتر سوخت در یک ساعت پرواز مصرف شود این مابه‌التفاوت برای هر ساعت صندلی پرواز و به ازای هر مسافر ۲۰ هزار تومان است.

صادقی با بیان اینکه همچنین مابه‌التفاوت نرخ ارز ۱۲۲۶ تومانی و ۳ هزار تومانی نیز در شرایط فعلی باید مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: دولت از این به بعد ارز مرجع به ایر‌لاین‌ها اختصاص نمی‌دهد ضمن آنکه ارز اتاق مبادلات ارزی مشکلی از ایرلاین‌ها برطرف نمی‌کند زیرا مصرف ارز شرکت‌ها روزانه بوده و دریافت ارز بدین صورت در اتاق مبادلات مشکل است.

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های یک ایرلاین ارزی است، یادآور شد: ‌مابه‌التفاوت ارز ۱۲۲۶ تومانی با ارز ۳ هزار تومانی برای هر مسافر در یک ساعت صندلی پرواز ۶۰ هزار تومان است؛ ‌با احتساب ۲۰ هزار تومان مابه‌التفاوت نرخ سوخت و ۶۰ هزار تومان مابه‌تفاوت نرخ ارز در حال حاضر یک ساعت صندلی پرواز برای ایرلاین‌ها ۸۰ هزار تومان بیشتر از زمانی که سوخت ۲۰۰ تومان و ارز ۱۲۲۶ تومان بود هزینه دارد و این در حالی است که نرخ بلیت تنها ۶۵ درصد افزایش یافته است.

* افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه ناوبری ایرلاین‌ها

صادقی تصریح کرد: هزینه ناوبری که دولت از ایرلاین‌ها دریافت می‌کند هم در سال جاری بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت بنابراین این افزایش، هزینه ایرلاین‌ها را بیشتر کرده است.

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: البته در این میان افزایش دستمزد پرسنل، رشد نرخ هزینه‌های عمومی نظیر آب و برق، رشد هزینه تهیه کیترینگ و افزایش قیمت دیگر خدمات فرودگاهی نیز به ایرلاین‌ها فشار می‌آورد.

* کیفیت پایین‌تر سوخت هواپیما نسبت به بنزین خودرو؛ هم‌نرخ بودن تخصصی نیست

این کارشناس حمل و نقل هوایی تصریح کرد: معلوم نیست چرا سوخت هواپیما که از نظر کیفیت پایین‌تر از بنزین معمولی است و در حد نفت سفید است از این پس باید با قیمت بنزین معمولی یعنی هر لیتر ۷۰۰ تومان به ایرلاین‌ها ارائه شود.

* افزایش توقعات انتظاری مسافر با رشد ۷۰ درصدی نرخ بلیت

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: با ذکر تمامی موارد گفته شده و یک حساب سرانگشتی، می‌توان به این نتیجه رسید که رشد ۶۵ درصدی نرخ بلیت هواپیما به جیب ایرلاین‌ها نمی‌رود بلکه حتی توقع انتظاری هم برای مردم ایجاد کرده است در حالی که این افزایش قیمت تنها جبران افزایش نرخ سوخت و مابه‌التفاوت نرخ دلار است.

مدیر عامل سابق ایران ایر‌تور ادامه داد: اگر دولت درصدی را برای افزایش قیمت بلیت محاسبه می‌کرد و نرخ‌ها ‌را افزایش می‌داد اما به ایرلاین‌ها ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی همراه با سوخت ۲۰۰ تومانی ارائه می‌داد، شاید این افزایش ۶۵ درصدی کمکی به پا گرفتن صنعت حمل و نقل هوایی بود.

این کارشناس حمل و نقل هوایی افزود: لازم بود دولت در کنار ثابت نگه‌داشتن نرخ سوخت برای ایرلاین‌ها و ارائه ارز مرجع به آنها و یا در نظر گرفتن مابه‌‌تفاوت نرخ ارز، درصدی نیز برای توسعه، آموزش و افزایش کیفیت خدمات و ایمنی ایرلاین‌ها در نرخ جدید بلیت، اختصاص می‌داد.

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: دولت می‌خواست با این افزایش نرخ بلیت تنها توازنی برای ایرلاین‌ها در قبال افزایش نرخ سوخت و افزایش نرخ ارز برقرار کند.

* کاهش مسافران حمل و نقل هوایی با افزایش نرخ بلیت

مدیر عامل سابق ایران ایر‌تور تصریح کرد: این افزایش ۷۰ درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی همچنین موجب شد مسافران حمل و نقل هوایی تا حدی کاهش یابد زیرا برخی مسافران جزو کثیر‌السفرها نبودند و تنها برای سفرهای تفریحی و گردشگری از این مدل حمل و نقلی استفاده می‌کردند که با این افزایش قیمت به سوی دیگر شقوق حمل و نقل سوق یافته‌اند.

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: در واقع هم‌اکنون شرایطی پیش آمده است که ایرلاین‌ها در کنار کاهش درآمد، با کاهش مسافر هم مواجه شده‌‌اند؛ یعنی اگر ظرفیت تکمیل صندلی ایرلاین‌ها تا پیش از این ۸۰ درصد بوده است، از این پس به دلیل کاهش قدرت خرید مردم سیر نزولی خواهد داشت.

این کارشناس حمل و نقل هوایی با بیان اینکه حمل و نقل هوایی در تمام دنیا به عنوان حمل و نقل گران اما ایمن مطرح است، اضافه کرد: البته در این صنعت مسافر واقعی به دنبال نرخ خدمات و کیفیت مطلوب است و هزینه سنگین آن را می‌پردازد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

4 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

4 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

4 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

5 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

6 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

6 روز ago