Categories: اخبار نساجی

بازار محصولات پلیمری منطقی تر می شود

روز سه شنبه شاهد عرضه ۹۲ هزار و ۴۷۲ تن انواعحصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران بودیم. انواع پلی اتیلن سنگین، پلی وینیل کلرایدهای OFF – S65 (PV C)C درجه۱ و درجه ۲، E6834 ، OFF – E6834 درجه ۱، انواع قیرهای ۶۰۷۰، MC250، ۸۵۱۰۰ و …، پلی اتیلن ترفتالات بطری BG821 و BG825 و BG781، پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG641 و TG645 ، پلی پروپیلن شیمیایی ZR230C، EP548R ، EP440L و RP340N، پلی کربنات ۱۲۱۸، پلی اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹، پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3، پلی پروپیلن نساجی HP552R، پلی اتیلن ترفتالات آمورف – OFF درجه ۲، پلی اتیلن سنگین فیلم ۷۰۰۰F، استایرن بوتادین رابر تیره ۱۷۱۲ ، بخش هایی از این حجم عرضه بود.

     به طور کلی در روزها و هفته های گذشته، شاهد افزایش حجم عرضه و افزایش قیمت ها در بورس کالای ایران بودیم که شرایط کلی بورس کالارا منطقی تر کرده است. البته این روند صعودی حجم عرضه و افزایش قیمت ها باعث کاهش حجم تقاضا در بورس شده که نشانه ای از کاهش حضور واسطه ها است. مهم ترین خبر در بازار آزاد محصولات پلیمری کاهش بیشتر قیمت ها است. با توجه به افزایش عرضه ها در بورس کالای ایران و ضعف مبرم تقاضا در کنار افزایش قیمت برخی انواع پرکاربرد، هم اکنون فاصله قیمت ها بین بورس و بازار کاهش یافته است. این مطلب که جذابیت واسطه گری را کاهش می دهد مطلب مهمی برای تولیدکنندگان واقعی است. کاهش قیمت در بازار داخلی تا حدی پیش رفته که فاصله قیمت تمام شده بین بورس و بازار برای برخی انواع پرکاربرد با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، کارمزد بورس و برخی دیگر از هزینه ها حتی تا ۱۵۰ تومان در هر کیلوگرم کاهش یافته که این کاهش قیمت حتی می تواند جذابیت خرید از بورس را نیز کاهش دهد. این در حالی است که فاصله قیمتی بین بورس و بازار برای برخی انواع پلی استایرن های پتروشیمی تبریز هنوز بسیار زیاد است. به صورت کلی، انتقادها از عملکرد پتروشیمی تبریز بسیار بالااست و بسیاری از فعالان بازار از لزوم افزایش عرضه های این مجتمع صحبت می کنند. آمارهای بورس کالانشان می دهد که از ابتدای سال جاری تاکنون حجم فروش پتروشیمی تبریز در بورس کالابرای پلی استایرن انبساطی ۲۰۵۰ تن، پلی استایرن معمولی ۶۰۰۰ تن و برای پلی استایرن مقاوم برابر با ۶۵۰۰ تن بوده است که به نظر می رسد این حجم عرضه اصلاکافی نباشد.

     ذوقی از فعالان بازار معتقد است که افزایش عرضه ها و افزایش قیمت ها در بورس دلیل اصلی کاهش قیمت ها در بازار بوده و هم اکنون اختلاف قیمتی بین بورس و بازار ناچیز است. او افزود: کاهش اختلاف قیمتی شامل برخی از پلی استایرن ها نمی شود. باقری مدیر کارگزاری پگاه یاوران نوین هم معتقد است افزایش یکباره حجم عرضه ها به گونه ای رخ داد که خریداران در بورس کالارا شوک زده کرد تا جایی که بورس کشش این حجم عرضه را نداشت. این مطلب یعنی افزایش عرضه باعث می شود که حجم تقاضا در بورس کاهش یابد، البته این اتفاق رخ داده و هم اکنون حجم خرید در بورس کاهش داشته است.
  

 

نویسنده: محمدحسین بابالو

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

4 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

4 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

4 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

5 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

6 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

6 روز ago