بازدید هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران از واحدهای صنعتی پوشاک هاکوپیان و نوراشن

 

سومبات هاقوپیانس: ما نمی‌توانیم با محصولات چینی رقابت کنیم اما یارای رقابت با محصولات ایتالیایی را داریم

هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه بازدیدهای خود از واحدهای صنایع نساجی و پوشاک عضو، روز یکشنبه مورخ ۱۹ خرداد ماه از واحدهای صنعتی پوشاک هاکوپیان و نوراشن بازدید کرد.

مهندس علیرضا حائری، دبیر انجمن، در ابتدای نشست هیأت‌مدیره با آقای سومبات هاقوپیانس، مدیرعامل شرکت هاکوپیان، واحد مذکور را از افتخارات صنایع نساجی و پوشاک کشور دانسته و اظهار داشت که این مجموعه توانسته با وجود شرایط و مشکلات موجود در کشور در زمینه ایجاد برند، در زمره خوشنام‌ترین برندهای ملی قرار گیرد. وی این امر را نشانگر مدیریت قوی و موفق آقای هاقوپیانس دانست.

آقای هاقوپیانس ضمن قدردانی از حضور هیأت‌مدیره در این مجموعه اعلام کرد که شرکت هاکوپیان همواره در تلاش بوده تا بتواند در جامعه اثری شایسته به جا بگذارد لیکن این امر تاکنون به خوبی محقق نشده است. وی در این باره با اشاره به گستردگی مصرف محصولات صنایع نساجی و پوشاک در جامعه توضیح داد که متأسفانه این صنایع همواره در طول تاریخ مورد بی‌مهری مسئولین قرار گرفته و حتی در مواردی برخی از اقدامات مثبت صنعتگران در زمینه رشد و توسعه این صنایع با کارشکنی روبرو شده است.

وی خاطر نشان کرد که مزیت تولید در کشور در صنایع نساجی و پوشاک می‌باشد و این در حالی است که توجه مسئولین به صنعت خودروسازی معطوف می‌باشد و ادامه تولید در این صنایع با وجود مشکلات موجود را نشان از عشق صنعتگران به حرفه خود دانست.

مدیرعامل واحد صنعتی هاکوپیان اعلام کرد که تمام کشورهای صنعتی جهان، از ایالات متحده اروپا تا کشورهای اروپایی و حتی چین، که امروز به غول بزرگ اقتصادی جهان مبدل شده است، تولید صنعتی خود را از نساجی و پوشاک آغاز کردند لیکن متأسفانه در کشور ما این امر محقق نشد و حمایت‌های لازم از آن صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان ساخت که تولید پوشاک، حرفه‌ای هنری می‌باشد که همراه با سلایق مشتریان است و لذا به منظور تأمین این سلایق می‌باید ارتباط بین صنایع نساجی و پوشاک قوی‌تر بوده و جریان اطلاعات بین آن‌ها برقرار باشد.

مهندس مروج، ریاست هیأت‌مدیره انجمن، در ادامه این نشست اظهار داشت که شرایط حادث شده در کشور در اثر افزایش نرخ ارز و کاهش واردات موجبات رشد تقاضا برای محصولات داخلی را فراهم نموده و ابراز امیدواری کرد که صنایع داخلی بتوانند به خوبی جوابگوی این نیاز باشند.

مهندس حمیدی، عضو هیأت‌مدیره انجمن، با اشاره به اینکه آقای هاقوپیانس را همواره صنعتگری قهرمان و مبارز نامیده است، در خصوص نحوه تأمین مواد اولیه، چگونگی به روز بودن محصولات تولیدی این مجموعه و همچنین نحوه توزیع محصولات سوال نمود.
آقای هاقوپیانس در پاسخ اظهار داشت که کلیه مواد اولیه مورد مصرف در این مجموعه با بهترین کیفیت بوده و ایشان توانسته با برقراری و حفظ ارتباطات خود در راستای حفظ مد محصولات تولیدی تلاش نماید. وی اظهار داشت تمامی محصولات تولیدی این شرکت بطور مستقیم در فروشگاه‌های آن عرضه می‌گردد.

ایشان یکی از عوامل موفقیت خود را انتخاب مشتری دانست و توضیح داد که از ابتدای فعالیت خود در تلاش برای حفظ کیفیت بوده و توانسته به خوبی مشتریان خود را شناسایی، انتخاب و حفظ کند. وی ادامه داد که پوشاک هاکوپیان نمی‌تواند با محصولات چینی رقابت کند لیکن یارای رقابت با محصولات ایتالیایی را داشته و مشتریان خاص خود را دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه واحد تحت مدیریت ایشان هیچ گاه از امکانات دولتی بهره نبرده است اعلام کرد که واحدهای صنعتی پوشاک هاکوپیان و نوراشن در مجموع در حدود ۸۲۰ نفر پرسنل دارد که از این بین ۵۵۰ نفر در بخش تولید و مابقی در بخش‌های مالی و توزیع و خدمات مشغول به کار می‌باشند. وی خاطرنشان کرد که تمامی پرسنل این مجموعه تحت مدیریت و نظارت ایشان دانش آموخته‌اند و همچنین نامبرده تمام تلاش خود را در جهت ارتقای تولید سایر واحدهای تولید پوشاک نیز به کار بسته و ایشان را به عنوان همکاران خود تلقی می‌کند.

دکتر شیبانی، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن، با ابراز خرسندی از بازدید از این مجموعه موفق اعلام کرد که امیدوار است در آینده شاهد ارتقای کیفیت محصولات صنایع نساجی کشور در حد استانداردهای واحد هاکوپیان باشیم و واحد مذکور تمامی مواد اولیه مورد نیاز خود را از صنایع داخلی تأمین نماید.

مهندس شمس‌زاده، عضو هیأت‌مدیره انجمن با بیان اینکه در کشورهای آسیای میانه شاهد رشد صنایع نساجی به دلیل نیاز صنایع پوشاک به مواد اولیه بوده‌ایم اظهار کرد که متأسفانه این امر در ایران رخ نداد و صنایع ریسندگی و بافندگی بدون توجه لازم به نیاز صنایع بالادستی راه‌اندازی شدند.

آقای هاقوپیانس ضمن تأیید این مطلب اعلام کرد که برای توسعه صنایع نساجی و پوشاک لازم است تا ارتباط بین این صنایع هرچه قویتر شده و اطلاعات لازم بین آن‌ها تبادل گردد تا بر اساس نیازهای موجود تولید صورت پذیرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل عدم تولید پوشاک نوجوانان در این واحد اعلام کرد که مجموعه مذکور راه و خط تولید خود را یافته و از مسیر خود خارج نخواهد شد لیکن به کلیه علاقمندان به سرمایه‌گذاری در صنایع تولید پوشاک اعلام می‌کند که نیاز به تولید پوشاک برای رده سنی ۱۰ تا ۱۸ سال و همچنین تولید یونیفرم در کشور به شدت وجود داشته و مشتریان و تقاضای آن در جامعه موجود است.

در ادامه، هیأت مدیره انجمن از خطوط تولید کت و شلوار و پیراهن در واحدهای هاکوپیان و نوراشن بازدید کردند.

بر اساس این گزارش، گروه صنعتی پوشاک هاکوپیان در سال ۱۳۴۹ توسط سومبات هاقوپیانس بنیان نهاده شده و طی سی و نه سال تلاش و کسب تجربه با بهره گیری از دانش و تکنولوژی روز دنیا، پیشرفته‌ترین تجهیزات و ماشین‌آلات در صنعت پوشاک، آموزش پرسنل خبره و بهره مندی از کارکنانی توانمند و متعهد توانسته است در بخش طراحی، مدسازی، تولید خدمات فروش و پس از فروش فعالیت‌های خود را در سطح استانداردهای اروپایی مطرح نماید.

کیفیت تولیدات هاکوپیان بطور مستمر ارتقا‌ء یافته، بگونه‌ای که امروزه به تایید کارشناسان بین‌المللی که از خط تولید این واحد بازدید نموده‌اند،کیفیت تولیدات هاکوپیان از نظر کاربرد مواد اولیه، تکنولوژی مدرن طراحی و دوخت و سایر جزئیات فنی همگام با کیفیت تولیدات معروف‌ترین مارکهای اروپائی بوده وحتی در بسیاری موارد در سطح بالاتری نیز قرار گرفته است. لازم به ذکر است کلیه اجناس تولیدی این واحد در داخل کشور مستقیماً از طریق فروشگاه‌های اختصاصی به مصرف‌کننده عرضه می‌گردد.

مجموعه‌های مذکور دارای آزمایشگاهی برای کنترل کیفیت مواد اولیه هستند که با استفاده از آن‌ها از کیفیت پارچه‌های مورد مصرف در خطوط تولیدی اطمینان می‌یابند. پارچه‌های مورد مصرف در خط تولید کت و شلوار عموماً پشم ۱۰۰ درصد بوده و برخی از شلوارهای تولیدی آن پشم/ پلی‌استر است. اخیراً نیز تولید کت و شلوارهای کتانی (پنبه‌ای) به مجموعه تولیدات این واحد اضافه شده است. همچنین پیراهن‌های تولیدی در این مجموعه نیز عموماً با استفاده از پارچه‌های ۱۰۰ درصد پنبه‌ای تولید می گردد.
خط تولید این کارخانجات پس از کنترل کیفیت مواد اولیه شامل طراحی، الگوکشی و سایزبندی با استفاده از سیستم مولر، برش، مقدمات دوخت، دوخت، کنترل کیفیت و بسته‌بندی است. شایان ذکر است که کیفیت محصولات تولیدی این مجموعه در طول فرآیند تولید نیز توسط کارشناسان مربوطه کنترل شده و همواره تحت نظارت است. شایان ذکر است که واحدهای مذکور برای حفظ کیفیت خود بطور ۱ شیفته فعالیت می‌کنند و هم‌اکنون ظرفیت تولید آن روزانه ۳۲۰ دست کت و شلوار کلاسیک فاستونی، ۱۰۰۰ عدد شلوار و ۵۰ الی ۶۰ دست کت و شلوار کتان (پنبه‌ای) در واحد هاکوپیان و ۷۰۰ عدد پیراهن در واحد نوراشن می‌باشد.

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago