Categories: اخبار نساجی

بازرسی و جایگزینی مخازن معیوب خودروهای گازسوز هر چه زودتر آغاز شود

یک تولید مخازن سی ان جی می گوید: تمامی مخازن سوخت سی ان جی خودروها با شکست تحریم های سخت و بر اساس استانداردهای معتبر جهانی اکنون در کشور تولید می شود، در عین حال بازرسی ادواری و جایگزینی مخازن معیوب نکته ای است که طی ۳ سال گذشته مغفول مانده و باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس شاید شما که این مطلب را می خوانید یکی از دارندگان خودروهای دوگانه سوزی باشید که هراز گاهی برای سوخت گیری به یکی از جایگاه های سی ان جی می روید.

حتما این موضوع را می دانید که یکی از مهمترین اجزای سیستم سوخت خودروی شما مخزن یا همان سیلندرهای سی ان جی است که در صندوق عقب خودروی شما جاسازی شده است که با کمترین بی توجهی نسبت به این مخازن ممکن است حوادث جبران ناپذیری را برایتان به همراه داشته باشد.

مباحث مربوط به بازرسی ادواری از این مخازن نکته بسیار مهمی است که در سال جاری باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد و هر چه زودتر بازرسی از این سیلندرها در داخل کشور آغاز شود تا جلو خطرات احتمالی گرفته شود.

در همین رابطه با شهریار خاشع یکی از تولید کنندگان این مخازن در داخل کشور گفت وگو کردیم که بدین شرح است:

فارس: در ابتدا بفرمایید که هم اکنون چند درصد از سیلندرهایی که در ایران وجود دارد ساخت داخل و چه مقدار از خارج کشور وارد می شود؟

خاشع: باید بگویم بیش از یک سال است که دیگر سیلندر CNG از خارج به داخل کشور وارد نمی شود، یعنی واردات این کالا به صفر نزدیک شده است.

در گذشته واردات سیلندر مجوز خاصی می خواست که اکنون پس از رایزنی هایی که با مسئولان دولتی صورت گرفت و از طرفی چون این سیلندرها به عنوان کالاهای خاص محسوب می شود دیگر اجازه واردات ندارد.

از طرفی نیز باید گفت که ظرفیت تولید داخل این سیلندرها قابل توجه است به طوری که تعدادی از شرکتها سالانه حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار سیلند تولید می کنند و تعدادی شرکت نیز وجود دارند که مراحل تولید ابتدایی را به سر می برند و تعدادی نیز شرکت داخلی وجود دارند که در مراحل اخذ مجوز به سر می برند و به زودی مشغول فعالیت خواهند شد. در مجموع می توان گفت هم اکنون ظرفیت تولید سالانه بیش از یک و نیم میلیون سیلندر سی ان جی در داخل کشور وجود دارد که این ظرفیت بسیار بیشتر از نیاز بازار داخل کشور است.

فارس: آیا ظرفیت مازاد صادر می شود؟

خاشع: هیچ اطلاع دقیقی در این باره وجود ندارد و احتمال صادر شدن سیلندرهای مازاد نیز وجود دارد اما باید دانست چون این سیلندرها با استانداردهای بسیار سختگیرانه ای تولید می شود حتما بازار صادراتی خوبی نیز نخواهد داشت و حجم صادرات بسیار اندک است بنابراین بیشترین استفاده را در داخل کشور می تواند داشته باشد.

البته ناگفته نماند که این سختگیری ها برای همه کشوره است و ایران نیز از این سختگیری ها بی بهره نیست.

فارس: درحال حاضر بازار مصرف این سیلندرها در داخل کشور چگونه است؟

خاشع: طبق قانون بازار مصرف سیلندرها در همه جای جهان دو بخش دارد،بخش اول صنعت خودروسازی است که به دنبال تولید خودروهایی با سوخت گاز هستند و در ایران با عنوان خودروی دوگانه سوز مطرح می شود و بخش دیگر این بازار که در ایران هنوز مورد توجه قرار نگرفته،بخشی است که به عنوان تبدیل و تغییرات از ان یاد می شود، به طوری که مخازن جدید بعد از بازرسی ادواری جایگزین مخازن معیوب می شود که همانطور که گفته شد این بخش متاسفانه بیش از ۳ سال است متوقف شده است بنابراین تنها مصرف کنندگان سیلندرهای تولید شده کارخانه های خودروساز هستند.

فارس: معمولا عمر سیلندرهای تولید شده چندسال است و بازرسی فنی از این سیلندرها هر چندوقت یکبار در دنیا انجام می شود؟

خاشع: برای پاسخ به این سوال باید گفت که در دنیا مقررات گوناگونی برای تولید این سیلندرها در کارخانه ها وجود دارد و معمولا عمر این سیلندرها بستگی به شرایط نگهداری آنها دارد. این شرایط بستگی به کیفیت گاز سی ان جی که در این سیلندرها مصرف می شود دارد که به عنوان مثال گاز مصرفی فاقد آب ، مواد اضافی و مواد خورنده باشد، البته باید اضافه کرد شرایط نگهداری سیلندرها نیز متفاوت است.اگر تمامی این شرایط در حد استاندارد باشد می توان گفت به طور معمول سیلند رها حدود ۲۰ سال عمر مفید دارند.

اما ناگفته نماند که کشورهای مختلف برای سیلندرهای تولید شده مقررات متفاوتی دارند.

فارس: بازرسی دوره ای که از این سیلندرها انجام می شود چگونه است؟

خاشع: بازرسی دوره ای سیلندرها با توجه به کیفیت ساخت و تجربه ای که سازندگان دارند در دنیا دارند متفاوت است. به عنوان مثال کارخانه هایی که ۵۰ تا ۶۰ سال سابقه کاردارند رفتار متفاوتی در خصوص بازرسی ادواری از خود نشان می دهند زیرا به طور قطع نوع محصولی که این کارخانه ها تولید می کنند با یک کارخانه تاه کار متفاوت است بنابراین بازرسی ادواری از این سیلندرها نیز در هر کشور شرایط خاص خود را دارد، اما در ایران که تنها یک دهه است که سوخت سی ان جی در سبد انرژی و سوخت قرار گرفته ،باید از سال جاری بازرسی ادواری با شرایط ویژه آغاز شود.

فارس: درحال حاضر وضعیت تولید سیلندرهای ساخت داخل چگونه است و تحت چه استانداردهایی این کار انجام می شود؟

خاشع: بحث مخزن بحث جدی است که در ایران بسیار به این امر توجه می شود و برای ساخت هر مخزن سی ان جی باید استاندارد های مختلف و بسیار سختگیرانه ای را گذراند هم اکنون در ایران پس از ساخت سیلندرهای سی ان جی حدود ۲۰ آزمون بر روی سیلندرها انجام می شود و پس از بررسی یک به یک سیلندرهای ساخته شده این سیلندرها وارد بازار می شود،البته پس از ساخت نیز برای مصرف و نگهداری از این سیلندرها استانداردهای خاصی وجود دارد که بای مصرف کنندگان به این استاندارد ها توجه بسیار جدی نمایند.نکته ای که بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه ویژه داشت این است که سیلندر جزئی از سیستم سوخت خودرو است و تمام سیستم نیست اما توجه ای که نسبت به سیلندرها می شود بسیار بیشتر از اجزای دیگر این سیستم است بنابراین باید به دیگر اجرای این سیستم نیز همانند سیلندر نگریست.

فارس: برای آنکه مصرف کنندگان خودورهای دوگانه سوز از ایمنی بیشتری برخوردار باشند به نظر می رسد که وظیفه تولید کنندگان این خودروها بسیار سنگین است نظرشما در این باره چیست؟

خاشع: من تاحدودی با این نظر موافق و تا حدودی نیز مخالفم زیرا سازندگان تجهیزات تنها بخشی از این چرخه هستند که باید کارخود را مطابق با استاندارد انجام دهند اما بخش دیگر مصرف کنندگان و بخشی نیز خدماتی است که از سوی تعمیرکاران انجام می شود که باید این دوبخش نیز با رعایت استانداردها فعالیت خود را انجام دهند زیرا اگر یک بخش به وظایف خود عمل نکند انگاه نمی توان گناه را بر سر دیگر انداخت.

هم اکنون در ایران تولید سیلندرها مطابق با به روزترین استاندارد های جهانی انجام می شود اما آیا بخش خدمات و مصرف کنندگان نیز مطابق با دستورالعمل های جهانی و استانداردهای بین المللی وظایف خود را انجام می دهند.اگر در دنیا نزدیک به ۵۰۰ میلیون خودرو وجود داشته باشد از این تعداد خودرو حدود ۱۰ میلیون خودرو گازسوز است که از این تعداد نیز ۳ میلیون خودروی گازسوز در ایران مشغول به کار هستند.این تعداد خودرو ظرف مدت کمتر از ۱۰ سال درکشور ایجاد شده است که البته بسیار چشمگیر و قابل تقدیر است و باید در همین رابطه نیز به سرعت در مابقی بخشها رعایت استاندارد ها جدی شود.

فارس: به نظر شما وظیفه بازرسی ادواری از سیلندرها و به نوعی سیستم سوخت خودروهای گاز سوز با کیست؟

خاشع: در همه جای دنیا شرکت های بازرسی کننده این کار را انجام می دهند که البته ظرفیت های این امر در ایران نیز وجود دارد و سازندگان ۱.۵ میلیون سیلندر این ظرفیت دارند تا وظیفه بازرسی سیلندرها تولید شده توسط خودشان را نیز انجام دهند، زیرا این بازرسی تنها ۵۰ درصد از خط تولید سیلندر را نیازدارد،اما نکته ای که باید به آن توجه شود نحوه اجرا است و اکثر مشکلات در نحوه اجرا ایجاد می شود.

به نظر من قبل از آن که باید به سراغ سیلندرها برای بازرسی ادواری برویم باید به سیستم سوخت رسانی توجه کنیم و پس از آن سیلندرها را چک کنیم که متاسفانه این کار در این هنوز انجام نمی شود،باید هر چه زودتر بازرسی ادواری را برروی سیستم سوخت رسانی خودرو آغاز کرد،زیرا زیرساخت ها وجود دارد و تنها یک مجری باید این هماهنگی را بین زیرساختها ایجاد کند که البته این کار اگرچه زمان بر اما قابل انجام است و می توان با یک هماهنگی این کار را آغاز و به طور مدوام کنترل و اجرا کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago