Categories: اخبار نساجی

بازنگری در اجرای هدفمندی یارانه‌ها کسب و کار را بهبود می‌بخشد

 

دامغان- خبرگزاری مهر: عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: کلیدی ترین کاری که می توان برای بهبود فضای کسب و کار در ایران انجام داد تجدید نظر و اصلاح قانون هدفمندی یارانه هاست.

حسن سبحانی در گفتگو با خبرنگار مهر در دامغان با بیان این که کلیدی ترین کاری که می توان برای بهبود فضای کسب و کار در ایران انجام داد تجدید نظر و اصلاح قانون هدفمندی یارانه هاست افزود: حتی اگر دولت تصمیم بگیرد بخشی از درآمدهای حاصل از افزایش قیمت انرژی را برای پرداخت یارانه نقدی به تولید کنندگان اختصاص دهد باز هم سیاست نا مناسبی است.

وی یادآور شد: بهترین روش برای حمایت از تولید کنندگان این است که قیمت انواع انرژی مصرفی آنان مانند برق و گاز به صورت تدریجی افزایش یابد.

ریشه اصلی وضعیت نامناسب فعلی در بازار ارز نهفته است

این کارشناس اقتصاد به آشفتگی اخیر بازار ارز نیز اشاره کرد و افزود: تحلیل پدیده هایی مانند نرخ ارز باید با در نظر گرفتن تمامی ابعاد اقتصاد کلان باشد و اعتقاد بنده این است که ریشه اصلی وضعیت نامناسب فعلی در بازار ارز عمدتا به عوامل بازار ارز مربوط می شود.

سبحانی اضافه کرد: در واقع ممکن است ایرادهایی به سیاست ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وارد باشد اما سهم اشتباه های بانک مرکزی در ایجاد وضعیت فعلی چندان زیاد نیست و بخش اصلی مشکلات جاری در بازار ارز بازتاب وقایعی است که در بخش های دیگر اقتصاد رخ داده و هم اکنون تاثیرات آن را در بازار ارز مشاهده می کنیم.

شرایط برای سرمایه گذاری مولد مناسب نیست

نماینده سابق مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: زمانی که شرایط برای سرمایه گذاری مولد مناسب نیست سرمایه گذاران به طور طبیعی می کوشند سرمایه های خود را به بازارهای مطمئن تر منتقل کنند و در نتیجه طبیعی است بازارهایی مثل بازار طلا و ارز دچار شوک قیمتی ناشی از افزایش تقاضا شوند.

سبحانی افزود: به طور ویژه تصمیم سال گذشته دولت برای افزایش شدید و ناگهانی قیمت انرژی مصرفی تولید کنندگان و در نتیجه ایجاد مشکل برای فعالیت های تولیدی از ریشه های مهم هجوم سرمایه های سرگردان به بازار ارز محسوب می شود.

افزایش قیمت انرژی شوکی بزرگ برای تولید کنندگان

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هفتم تصریح کرد: اگر افزایش قیمت انرژی برای تولید کنندگان به صورت تدریجی انجام می شد وضعیت تولیدکنندگان تا به این حد دچار مشکل نمی شد و طبیعتا یکی از نتایج این بود که وضعیت فعلی هم در بازار ارز به وجود نمی آمد.

سبحانی یاد آور شد: فرآیند انحراف سرمایه های بزرگ به سمت بازار ارز که ایجاد وضعیت نا به سامان فعلی را به دنبال داشته بیشتر ناشی از تصمیم هایی است که به نامساعد شدن فضای کسب و کار و سرمایه گذاری های تولیدی منجر شده و مهمترین این تصمیم ها به افزایش شوک آور قیمت انرژی مصرفی تولیدکنندگان مربوط می شود.

به مفاد قانون هدفمندی یارانه ها برای حمایت از تولید کنندگان عمل نشد

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ضمن تاکید بر اینکه، به مفاد قانون هدفمندی یارانه ها برای حمایت از تولید کنندگان عمل نشد، اضافه کرد: از طرفی دیگر متاسفانه پس از اجرای طرح هدفمندی نیز به آن بخشی از قانون هدفمندی یارانه ها که مربوط به اختصاص بخشی از در آمدهای طرح هدفمندی برای حمایت از تولید کنندگان بود عمل نشد و خود این مسئله در تشدید خروج سرمایه ها از بخش های تولیدی موثر بوده است.

سبحانی افزود: تقریبا تمامی درآمد دولت بر اثر افزایش قیمت انرژی در حال حاضر برای پرداخت حقوق به خانوارهای  ایرانی اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: به اعتقاد بنده به طور قطع وجود وضعیت چند نرخی در بازار ارز کشور بد است و باعث سوء استفاده های مالی و رانت خواری می شود اما اعتقاد دارم ریشه اصلی این وضعیت در خارج از بازار ارز قرار دارد و نمی شود بدون درمان آن ریشه های اصلی انتظار داشته باشیم فقط با تغییر سیاست های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همه چیز اصلاح شود.

۸۰ درصد واردات کشور به مواد واسطه ای اختصاص دارد

نماینده سابق مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی به کاهش واردات و صادرات با توجه به نرخ ارز در جامعه اشاره کرد و افزود: تا زمانی که فضای کسب و کار کشور مساعد نباشد موانع زیادی برای سرمایه گذاری های تولیدی وجود دارد و بسیار بعید است با افزایش قیمت ارز بتوانیم افزایش صادرات داشته باشیم.

این استاد اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران اضافه کرد: به علاوه افزایش قیمت رسمی فروش دلار  با توجه به این که حدود ۸۰ درصد از واردات کشور به کالاهای سرمایه ای و مواد واسطه ای اختصاص دارد و می تواند هزینه های تولید کنندگان را افزایش داده و وضعیت سرمایه گذاری های تولیدی را باز هم بدتر کند.

وی به نقش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تحولات بازار نرخ ارز و طلا اشاره کرد و اظهار داشت: بانک مرکزی در وضعیت کنونی بازار ارز و طلا  مقصر نیست اما می گویم که سهم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ایجاد وضعیت فعلی بسیار کم است.

سبحانی گفت: اما راه چاره وضعیت فعلی این نیست که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قیمت رسمی فروش دلار بالا ببرد تنها راه چاره پایدار کنترل وضعیت بازار ارز بهبود فضای کلی کسب و کار است که این مساله در خارج از مجموعه سیاست های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

13 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

2 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

3 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

3 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

3 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

4 روز ago