Categories: اخبار نساجی

بازنگری در فهرست کالاهای اولویت ۱۰/ تعرفه‌ جایگزین ممنوعیت واردات می‌شود

 

معاون گمرک ایران از ارائه درخواست بازنگری در فهرست کالاهای اولویت ۱۰ خبر داد.

محمدرضا نادری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بازنگری در فهرست کالاهای اولویت ۱۰ که ثبت سفارش آنها از نیمه دوم سال قبل تاکنون متوقف شده است ضرورت دارد، افزود: در این فهرست کالاهایی مانند برخی ابزارهای پزشکی وجود دارند که مورد نیاز کشور هستند و به واردات آنها نیاز داریم و باید در توقف ثبت سفارش آنها تجدیدنظر شود.

وی افزود: ما نماینده‌ای را از گمرک به منظور شرکت در جلسه کمیته بازنگری در فهرست کالاهای اولویت ۱۰ معرفی کرده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر این بازنگری انجام شود.

او همچنین با اشاره به اینکه برخی کالاها در گمرک حتی با وجود پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای باز هم اجازه ترخیص ندارند، افزود: این وضعیت به دلیل مشکل در نقل و انتقال پول به فروشنده خارجی به وجود آمده است و به همین دلیل اسناد ترخیص نیز با وجود نبود هیچ‌گونه بدهی به واردکننده داده نمی‌شود.

در همین حال معاون کل سازمان توسعه تجارت نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره احتمال بازنگری در کالاهای اولویت ۱۰ توضیح داد: اعتقاد ما بر این است که در پیش گرفتن سیاست‌های تعرفه‌ای برای مدیریت واردات بسیار کاراتر از سیاست‌های محدودسازی عمل می‌کند. به طور کلی اعمال هرگونه محدودیت و ممنوعیت به قاچاق کالا و پنهان کاری منجر می‌شود.

کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی افزود: می‌توان برای کالاهای غیرضروری به جای ممنوعیت و محدودیت تعرفه‌های بالا وضع کرد تا از این طریق جلوی توسعه کانال‌های غیررسمی تجارت را بگیریم و و در عین حال هزینه واردات آنها نیز بالا باشد و درآمد دولت هم از محل اخذ تعرفه واردات افزایش یابد.

او با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم کل حجم تجارت کشور را افزایش دهیم، افزود: اینکه صادرات ما از واردات پیشی بگیرد اما در همین حال مجموع ارزش تجارت ما دچار افت شود اتفاق خوبی نیست.

وی با بیان اینکه مجموع ارزش تجارت چین در سال گذشته میلادی به ۴۱۰۰ میلیارد دلار رسید، افزود: از این رقم ۲۱۰۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات چین و ۲۰۰۰ میلیارد دلار مربوط به واردات چین بود. اما اگر واردات را از چین بگیریم صادرات این کشور نیز زمین خواهد خورد.

به گفته وی مجموع ارزش واردات سالانه کالاهای اولویت ۱۰ حدود پنج تا شش میلیارد دلار است.

به گزارش ایسنا سازمان توسعه تجارت از نیمه دوم سال گذشته ثبت سفارش کالاهای اولویت ۱۰ را متوقف کرد. کالاهایی که گفته شد غیرضروری و لوکس هستند و واردات آنها در شرایط محدودیت ارزی اولویت ندارد. از جمله این کالاها می‌توان به برخی از لوازم خانگی و خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی می‌شود. البته به نظر می‌رسد بازنگری در کالاهای اولویت ۱۰ شامل این دسته از اقلام نخواهد شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

4 ساعت ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

6 ساعت ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

1 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

2 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

3 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

3 روز ago