Categories: اخبار نساجی

بازگشت کانتینربرها به بنادر ایران

 

 رویترز با اشاره به ازسرگیری روابط برخی شرکت های کشتیرانی دنیا با ایران نوشت: هنوز بسیاری از مالکان شرکت های کشتیرانی نسبت به ازسرگیری روابط با ایران محتاط هستند و در انتظار رفع تحریم ها با اجرایی شدن توافق جامع هسته ای می باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رویترز طی گزارشی نوشت: نخستین کشتی های کانتینربر متعلق به شرکت های خارجی این هفته وارد ایران شدند و این در حالی است که هنوز بسیاری از مالکان شرکت های کشتیرانی نسبت به ازسرگیری روابط با ایران محتاط هستند و در انتظار رفع تحریم ها با اجرایی شدن توافق جامع هسته ای می باشند.

ایران تا پیش از تحریم ها برای واردات کالاهای مورد نیاز خود به کشتی های خارجی وابسته بود اما از سال ۲۰۱۲ به دنبال وضع تحریم های غرب به ناوگان تجاری خود متکی شد و بخشی از واردات خود را  به سمت مسیرهای زمینی سوق داد.

در نخستین نمونه از ایجاد تحول در فضای تجاری ایران روز دوشنبه شرکت فرانسوی سی ام ای که سومین شرکت کانتینربر بزرگ جهان است اعلام کرد از اوایل اوت سال جاری میلادی همکاری های خود با ایران را از سر می گیرد.

بر اساس اطلاعات مربوط به رهگیری کشتی ها روز پنج شنبه یک کشتی متعلق به این شرکت با پرچم انگلیس وارد بندر عباس شد هر چند شرکت فرانسوی از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.

شرکت تایوانی اورگرین نیز که پنجمین کانتینربر بزرگ دنیا محسوب می شود همکاری با ایران را از سر گرفته است و نخستین کشتی این شرکت روز چهارشنبه وارد بندرعباس شد.

اورگرین که جزو آخرین شرکت های خارجی بود که در سال ۲۰۱۳ و در پی تحریم های غرب روابط خود با ایران را متوقف کرد اعلام کرده است خدمات خود به ایران را مطابق با تقاضای این کشور ارائه می دهد.

با وجود اشتیاق شرکت ها برای ورود به بازار ایران دولت های اروپایی هشدار می دهند شاید ماه ها لازم باشد تا تحریم ها علیه ایران برداشته شود. سامانتا ایوانز،‌معاون دفتر تحریم های ایران در وزارت خارجه انگلیس در این باره گفت: تنها زمانی که ایران به تعهدات هسته ای خود عمل کند تحریم ها برداشته خواهد شد.

شرکت استاندارد کلوب که کشتی ها را بیمه می کند نیز تاکید کرد مشتریان این شرکت باید در تجارت با ایران جانب احتیاط را رعایت کنند و پیش از هر گونه همکاری مطمئن شوند آیا تحریم ها را نقض می کنند یا نه.

شرکت مارسک که بزرگترین شرکت کانتینربر دنیاست نیز اعلام کرد آماده از سرگیری روابط با ایران است اما تنها زمانی این کار را انجام می دهد که تحریم ها برداشته شود.

موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور پیش بینی کرده است نقل و انتقال کانتینری بار در بندر عباس با رشد ۶.۷ درصدی در سال ۲۰۱۵ مواجه شود و به ۱.۷ میلیون تی ئی یو برسد.

میشل برمن، رئیس بخش ریسک عملیاتی بیزینس مانیتور در این باره گفت: بندر عباس راه درازی دارد تا به وضعیت رکورد سال ۲۰۱۱ یعنی نقل و انتقال ۲.۸ میلیون تی ئی یو برسد اما ما معتقدیم احیای فعالیت های این بندر در راه است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago