اخبار فرش ماشینی

اخبار نساجی و فرش

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در دی ماه سال جاری: بیش از۴۰۰ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی کشور صورت گرفت

طی دی ماه سال جاری بیش از ۴۰۰ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی توسط واحدهای بازرسی و نظارت مجامع امور صنفی سراسر کشور انجام شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اصناف کشور بر اساس آمار و اطلاعات اعلامی از مدیریت بازرسی و نظارت، دردی ماه سال جاری از بخشهای خرده فروشی، عمده فروشی، خدماتی، تولیدی، انبارها و سردخانه ها،۴۰۶ هزارو ۷۴۸ فقره بازرسی از واحدهای صنفی سراسر کشور صورت گرفته است، از این تعداد ۳۰ هزار و ۱۶۳مورد منجر به تشکیل پرونده شدکه ۱۹ هزار و ۷۱۸ فقره شکایت قابل پیگیری شناخته شده جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی، سازمانها و ادارت ذیربط ارسال شده است.
بر اساس این گزارش ازجمع ۲۱ هزار و ۲۹۷ فقره شکایت دریافت شده، ۷۱ درصدمربوط به بخش کالا و۲۹ درصد به بخش خدمات اختصاص داشته است، ضمن اینکه از مجموع این شکایت ۱۵درصد به صورت حضوری، ۷۵ درصد تلفنی و۱۰ درصد به صورت کتبی بوده است که ۱۴درصد منجر به رضایت شاکی، ۳۹ درصد متخلف ، ۳۹ درصد غیرمتخلف و ۸ درصد نیز در دست بررسی می باشد.

——————–
استقبال از فرش ماشینی ایران در افغانستان

فرانس پرس طی گزارشی نوشت سالیان متمادی، فرشهای دست باف افغانی اسمائیل تیمور زاده، زینت بخش خانه های مردم بود، اما رقابت با فرش های ماشینی ایرانی، موجب کاهش حجم فروش این فرش ها شده است.
تیمورزاده ۴۵ ساله که بیش از ۲۰ سال است یک مغازه فرش فروشی در یکی از شلوغ ترین نقاط بازار کابل دارد، می گوید: «میزان فروش فرش های من پایین آمده، دیگر کسی فرش دست باف نمی خرد.»
وی با بیان اینکه فرش های ماشینی اصالت، دوام و زیبایی فرش های دست باف را ندارند، گفت: « فرش های ماشینی ایرانی با بهایی کمتر به افغانستان وارد می شوند.» تیمورزاده افزود، به دلیل ارزان بودن مردم این فرش ها را می خرند. فروش فرش های من طی یک سال گذشته ۷۰ درصد کاهش یافته است.
فرش، مشهورترین محصول صادراتی افغانستان است که عمدتا توسط زنان در شمال این کشور بافته می شود. تیمور زاده با نشان دادن تعدادی از بهترین کارهای خود از اندخوی در شمال استان فاریاب می گوید، قیمت این فرش ها به ۶۰ هزار افغانی، معادل یک هزار و ۳۰۰ دلار می رسد، اما در حال حاضر کسی آنها را نمی خرد.
بر اساس آمارهای سازمان توسعه صادرات افغانستان، پیش از این شش میلیون نفر، یعنی حدود یک پنجم مردم افغانستان به طور مستقیم و غیر مستقیم به تولید فرش اشتغال داشتند، اما در حال حاضر این عدد به شدت کاهش یافته است. محمد ظریف یادگاری، جانشین اتحادیه صادر کنندگان فرش افغانی گفت: «هیچ دسترسی مستقیمی به بازارهای خارجی وجود ندارد. اگر ما فرش ها را صادر کنیم، آنها از طریق واسطه گران فرش ها را از طریق پاکستان به بازارهای جهانی صادر می کنند.»
بر اساس اعلام اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان، حجم صادرات فرش افغانی از ۲۶۲ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ به ۱۴۹ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ کاهش یافته است.
در سال ۲۰۱۰، نزدیک به ۴۰۰ هزار متر مربع فرش به ارزش ۴۸ میلیون دلار به فروش رفته بود، اما این رقم سال گذشته با کاهش مواجه شد.
محمد موزامیل یوسف زای، دلال فرش در کابل گفت: «از زمانی که من فرش های ماشینی ایرانی را می خرم، کسب و کارم پیشرفت خوبی داشته است.» وی افزود: «زیرا این فرش ها ارزان هستند و به قیمت معقولی هر کسی از عهده خرید آنها می آید.»
دولت افغانستان می گوید اقداماتی را برای کمک به تولید کنندگان فرش در دستور کار دارد. متصل کمکی، معاون وزیر بازرگانی و صنایع افغانستان گفت: «دولت طرح ایجاد پارک های صنعتی برای تجار فرش را برای شستشو و برش فرش افغانی آغاز کرده است.» وی با توصیف فرش به عنوان صنعت ملی افغانستان، گفت، این پارک ها ابتدا در ۴ استان بلخ، فاریاب، هرات و جاوزجان ساخته می شوند.

———————
گرانفروشی در صنف فرش ماشینی معنایی ندارد!
رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران: در این صنف گرانفروشی معنایی ندارد!
هادی کمالیان، ریاست اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران در گفتگوی اختصاصی با مجله نساجی کهن در رابطه با افزایش قیمت فرش ماشینی گفت: خوشبختانه ما در این صنعت اصلاً شاهد گرانفروشی نیستیم و گرانفروشی معنایی ندارد. افزایش قیمت ها تنها به دلیل افزایش قیمت دلار و مواد اولیه است که تولیدکنندگان ناگریز هستند تا حد معقولی قیمت را افزایش دهند. در حال حاضر به قدری بازار فرش ماشینی رقابتی است که اگر شرکتی فرش خود را با قیمتی بالاتر از قیمت بازار عرضه کند سریعاً قیمت ها شکسته می شود.
ایشان فزودند: در موارد معدودی که موارد گرانفروشی به ما اعلام شده است و یا شکایاتی را دریافت کرده ایم به عنوان مرجع رسیدگی به شکایات مردمی وارد عمل شده ایم و با اهرم های بازدارنده از افزایش قیمت های ناگهانی جلوگیری کرده ایم.
آقای کمالیان با اشاره به اینکه واحدهای عضو اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران تحت نظارت و ملزم به اجرای قوانین هستند افزود: از مردم عزیز و خریداران محترم تقاضا داریم برای خرید فرش و موکت تنها به واحدهای دارنده مجوز کسب مراجعه کنند تا در صورت بروز مشکل بتوانیم مسئله را پیگیری و با افراد خاطی برخورد کنیم. طبق قوانین مجوز کسب باید نصب العین باشد یعنی در محلی نصب شده باشد که برای مشتری و بازرسین اتحادیه، تعزیرات و… قابل رویت باشد.

———————-
اولین دستگاه هزار شانه فرش ماشینی جهان در آران و بیدگل راه اندازی می شود

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مدیرعامل شهرک صنعتی سلیمان صباحی از راه اندازی اولین دستگاه هزار شانه فرش ماشینی جهان در آران و بیدگل خبر داد.
اولین دستگاه هزار شانه فرش ماشینی جهان در آران و بیدگل راه اندازی می شود
‘احمد مظفری’ اظهار داشت: این دستگاه به سفارش یکی از شرکت های فرش این شهرستان توسط یک شرکت بلژیکی طراحی و ساخته شده و در حال راه اندازی است.
وی افزود: دستگاه HCIX2 نسل چهارم دستگاه های۳۲۰، ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه شرکت واندویل است که برای تولید و راه اندازی آن تا کنون مبلغ ۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی تاکید کرد: از قابلیت های این دستگاه، تولید فرش با ظرافت بسیار زیاد و تراکم بالای نخ است که موجب می شود فرش های بسیار باکیفیتی تولید شود. مظفری با اشاره به اینکه نخ های به کار رفته درمحصول این دستگاه بسیار ظریف است، تصریح کرد: برای تولید فرش توسط این دستگاه اغلب از نخ شماره ۲۶ یا ۲۷ استفاده می شود که در حال حاضر این نخ در خارج از کشور تولید می شود.

وی گفت: این دستگاه توسط مهندسان و کارشناسان صنعت نساجی در حال نصب و راه اندازی است و تا نوروز امسال به بهره برداری خواهد رسید.

منبع: نشریه جهان فرش- شماره یک- اسفند ۹۱

دانلود رایگان pdf مجله

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×