بافت سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ متر فرش و تابلو فرش در بهار

فرماندار بهار از بافت سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ متر فرش و تابلو فرش در شهرستان بهار خبر داد.

نصرت‌الله گلکارزاده ظهر امروز در کمیته فرش شهرستان بهار با بیان اینکه اتحادیه فرش شهرستان بهار دارای ۲ هزار عضو است، اظهار کرد: به طور میانگین سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع انواع فرش و تابلوفرش در بهار تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۰۰ دار قالی در شهرستان بهار وجود دارد، گفت: ۱۰ نفر طراح و نقشه‌کش فرش در این شهرستان فعال هستند.

فرماندار بهار با بیان اینکه بیمه قالی‌بافان در سطح شهرستان بدون هیچ محدودیتی در حال انجام است، ابراز داشت: رویکرد تولیدکنندگان فرش در قالب طرح‌های کوچک است.

وی تصریح کرد: فرش بهار از قدیمی‌ترین فرش‌های استان است که در گذشته نیز رونق بسیاری داشته و امروز در سایر کشورها نیز از مقبولیت خاصی برخوردار است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با اشاره به اینکه در شهرستان بهار ۶ هزار توانمند در بافت فرش دست‌بافت وجود دارد، عنوان داشت: تا پایان سال ۹۱ در شهرستان بهار ۵۰۰ مرد و ۵ هزار و ۵۰۰ زن موفق به بافت ۲ هزار و ۲۵۰ متر فرش شده اند.

احمد علی‌بابایی ادامه داد: شهرستان بهار از استعدادهای بسیار بالایی در زمینه فرش دستباف برخوردار است چرا که مردم این دیار از سالیان قبل به این حرفه شهرت دارند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دلیل نبود یک تشکل فعال برای تولید مناسب، این صنعت مغفول مانده است، افزود: ایجاد یک تعاونی تولید، ساماندهی و سازماندهی صنعت فرش دستباف در شهرستان بهار را سبب خواهد شد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته قیمت‌گذاری نامناسب سبب پایمال شدن حق فرشبافان خانگی می‌شد، اظهار داشت: تعاونی‌های تولید می‌توانند با نظارت بر نحوه بافت، فضای بافت و قیمت‌گذاری مناسب انگیزه بافت فرش خانگی را به فرشبافان بهاری برگردانند.

وی همچنین بر استفاده از تسهیلات بانکی مناسبی فرشبافان خانگی تأکید کرد و افزود: دارندگان مجوز مشاغل خانگی به شرطی می‌توانند از تسهیلات بانکی با بهره چهار درصد استفاده کنند که این تسهیلات را فقط در همان رشته دارای مجوز به کار گیرند.

بابایی با اشاره به اینکه بانک‌های استان همدان همکاری خوبی با مشاغل خانگی ندارند، عنوان داشت: تاکنون در سطح استان هیچ بانکی در زمینه فرش دستباف اقدام به ارائه تسهیلات نکرده و این کمیته‌های پشتیبانی هستند که فرشبافان منطقه را یاری کرده‌اند.

وی با اشاره به اختصاص ۴۴۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعتبار برای فرش خانگی خاطرنشان کرد: از این میزان اعتبار ۲۹۰ میلیون با ۱۳۷ نفر متقاضی به صندوق مهر امام رضا (ع) و ۶۲ میلیون نیز به بانک ملی تعلق یافته که تا کنون هیچ کدام از این بانک‌ها اقدام به پرداخت نکرده‌اند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۱، ۶۷۳ نفر در مشاغل خانگی شهرستان بهار بیمه شده‌اند، ابراز داشت: در ۶ ماهه نخست سال جاری نیز ۱۰۲ نفر در مشاغل خانگی این شهرستان بیمه شده‌اند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago