Categories: اخبار نساجی

بانک های عامل همپای صنعت حرکت نمی کنند

وزیر صنعت، معدن و تجارت:
بانک های عامل همپای صنعت حرکت نمی کنند

وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که بانک های عامل در حوزه ال سی، ارز و تسهیلات ریالی همپای صنعت حرکت نمی کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ‘مهدی غضنفری’ با اشاره به این که صنعتگران در این زمینه ها گلایه هایی دارند، گفت: از وزارت اقتصاد و بانک مرکزی می خواهم تا ما را در این خصوص یاری کنند.

وی تصریح کرد: در استان زنجان به دلیل این که، اختیارات کافی به بانک های عامل استان داده نشده است، کوچکترین اقدام ارزی امکان پذیر نیست و امیدوارم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بیش از گذشته به گلایه های فعالان اقتصادی توجه کنند.

غضنفری همچنین از آغاز اقدامات ویژه این وزارتخانه برای حوزه صنعت و معدن در سال تولید ملی و طی ماه های خرداد و تیر ماه سال جاری خبر داد و گفت: اخبار خوش این حوزه ها به زودی اعلام می شود.

وی افزود: مهمترین اقداماتی که به زودی اخبار آن اعلام می شود، مرتبط با مصوبات خوبی است که در بودجه امسال برای حوزه تولید پیش بینی شده و باید از نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون تلفیق و صنایع و معادن در باره این مصوبات تشکر کنم.

غضنفری تصریح کرد: احکام خوبی در بودجه دیده شده و انشاله امسال می تواند سال سرنوشت سازی برای تولید کشور باشد و برای همین فعالیت های زیادی را در حوزه تولید تعریف کردیم تا بتوانیم از بودجه به خوبی استفاده کنیم.

وی با اشاره به تدوین محورهای کلیدی سال تولید ملی در این وزارتخانه گفت: پس از نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری، در شورای معاونین ۱۰ محور اصلی کار را مشخص کردیم که آنها را امسال در برنامه ها قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: برای هر کدام از محورهای سال تولید ملی از جمله تکمیل پروژه های نیمه تمام، کمک به بهبود فضای کسب و کار، توسعه صادرات، کمک به آموزش، بهره وری، کیفیت و رعایت حقوق مصرف کننده، برنامه های خاصی پیش بینی شده و آنها را بزودی با کمک دولت و مجلس به تفکیک اعلام می کنیم.

غضنفری در توضیح مطلب خود به ذکر مثالی پرداخت و گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی ۱۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی به بخش تولید تخصیص می یابد و معنی آن این است که زمینه برای تامین منابع مالی بسیاری از واحدهای تولیدی نیازمند سرمایه در گردش کاملا فراهم است و تعداد زیادی پروژه ها می توانند از این منابع استفاده کنند.

** حدود ۸۰ درصد مسائل واحدهای تولیدی منابع بانکی است

غضنفری گفت: نزدیک به ۸۰ درصد از مسائل مطرح شده در این جلسه به مسائل بانکی همچون استمهال بدهی ها، گشایش ال سی، پرداخت بخش اندکی به عنوان سرمایه در گردش و مواردی این گونه اختصاص داشت.

وی توضیح داد: به عنوان مثال یک واحد تولیدی ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است و محتاج ۲ تا ۷ میلیارد تومان برای خرید مواد اولیه تولید می باشد، اما متاسفانه بانک ها همکاری نمی کنند.

وی گفت: از بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی می خواهیم تا برنامه مشخصی را برای سال تولید ملی داشته باشند تا واحدهای تولیدی در مورد این که چه خدمات و سرویس های را می توانند از بانک ها دریافت کنند، مطلع شوند.

** خودرو و تحریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برخی اخبار مربوط به کاهش تولید خودرو و مسائل ناشی از تحریم گفت: خودروسازان برنامه های مشخصی در خصوص تولید و ارتقا کیفیت دارند و تحریم هم موضوع جدیدی نبوده و در گذشته هم شاهد آن بودیم.

وی در عین حال افزود: مسائل تحریم علاوه بر خودروسازی سایر بخش ها را نیز شامل می شود، اما با توجه به این که حوزه صنعت در اختیار بخش خصوصی است آنها خود با راهکارهای مقابله با تحریم به خوبی آشنا هستند و اگر قادر به خرید مستقیم قطعه ای از کشوری نیستند، آن را به صورت غیر مستقیم تهیه می کنند.

غضنفری با تاکید بر این که، صنعت برخلاف همه تحریم هایی که وجود دارد، راه خود را می رود، گفت: گاهی اوقات موجودی انبارها کم و زیاد می شود، برخی ممکن است فروشنده نباشند، بنا بر این کمی زمان می برد تا تولیدکننده، تامین کننده و فروشنده جدیدی را پیدا کند.

وی این موضوع را نیز گفت که وی در دیدار نوروزی با تولیدکنندگان از آنها خواسته است که سقف موجودی مواد اولیه خود را افزایش دهند تا در زمان نوسانات نرخ ارز دچار مشکل نشوند.

** تدارکات ویژه برای ماه مبارک رمضان

غضنفری در پاسخ به پرسشی در باره تدابیر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ماه مبارک رمضان گفت: ذخیره سازی کافی در حال انجام است و قیمت ها هم روند کاهشی خواهد داشت.

وی با بیان این که، بزودی معاونت توسعه بازرگانی داخلی تدابیر و برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان را اعلام می کند، افزود: نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا، فروش و تخفیف ویژه را در این ایام شاهد خواهیم بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع را نیز گفت که استانداران در جلسات تنظیم بازار استان، دولت را به تنظیم مناسب بازار کمک می کنند.

وی با تصریح بر این که، ما نگرانی از بابت تامین اقلام مورد نیاز مردم نداریم، گفت: نوسانات قیمتی در بازار به دنبال نوسانات ارزی از اسفند ماه سال گذشته شروع شد که با توجه به مدیریت بانک مرکزی و سایر دستگاه ها امیدواریم بازار آرامی را در پیش روی داشته باشیم.

وی با بیان این که، این وزارت صنعت، معدن و تجارت قبلا قول کنترل بر روی قیمت مواد غذایی را تا پایان اردیبهشت ماه و تا اوایل خرداد ماه داده بود، افزود: این هفته خبرهای خوبی را در این خصوص برای مردم خواهیم داشت.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

مصاحبه با آقای مهندس رضا معتمدی مدیر عامل گروه مهندسی و بازرگانی معتمد تکس

لطفا مختصری از تاریخچه گروه معتمد تکس و همچنین فعالیت هایی که تا الان در…

13 ساعت ago

چالش‌ها و دستاوردهای ما در نخستین حضور نمایشگاهی (ویدیو)

چالش‌های اصلی ما در زمینه تولید مواد کمکی رنگرزی، تکمیل و چاپ، مشکلاتی است که…

14 ساعت ago

نمایشگاه‌های صنعتی: ضرورت اصلاحات بـرای حمایت از تولیدکنندگان کوچک (ویدیو)

نمایشگاه‌های صنعتی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجاری و صنعتی در کشور شناخته…

15 ساعت ago

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

2 روز ago

کمپرسورهای دبل استیج تـوسط شرکت فرافن هـوا (ویدیو)

کمپرسور نقش حیاتی در تأمین انرژی و هوای فشرده مورد نیاز صنایع مختلف ایفا می‌کنند.…

2 روز ago

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

3 روز ago