Categories: اخبار نساجی

بانک مرکزی شاپرک را جریمه کند

 چندی پیش گزارشی در خصوص وجود مشکلات در ارایه خدمات شبکه شاپرک منتشر شد که این گزارش با واکنشهای مردمی مواجه شد.

چند تن از مخاطبین قدس طی تماس تلفنی و نیز مراجعه حضوری خواستار رفع مشکل از سوی بانک مرکزی شدند.

آنان در گفت و گو با خبرنگار ما از اینکه پولهایشان به دلیل نقص فنی و ناتوانی شبکه شاپرک تا مدتی بلوکه می‌شود و امکان برگشت آنی پولشان امکان پذیر نیست، گلایه مند هستند و خواستار رفع مشکلات استفاده از شبکه شاپرک هستند.

در همین خصوص حسیخانی، یکی از شهروندان که دل پر دردی از خطاهای شبکه شاپرک داشت می‌گوید: مدتی قبل فرزندم در بیمارستان بستری شد و برای تهیه دارو به داروخانه مراجعه کردم و هنگام پرداخت پول، از کارتخوان استفاده کردم، اما متأسفانه شبکه به مشکل برخورد کرد و با عبارت تراکنش ناموفق از سوی دستگاه مواجه شدم.وی می‌افزاید: خطای دستگاه در آن روز برایم خیلی سنگین تمام شد، بطوری که مجبور شدم برای تهیه پول نقد به اقوام و آشنایان رو بیندازم.

خانم فاتحی، شهروند دیگری که از شبکه شاپرک گلایه مند است، می‌گوید: خطا در سیستم نقل و انتقال پول در این شبکه گسترده شده و هر شهروندی تا بحال چندبار با آن مواجه شده و متأسفانه هیچ کس پاسخگو نیست.

وی به یکی از مشکلاتی که در هنگام پرداخت پول از طریق کارتخوان برایش به وجود آمده اشاره می‌کند و می‌افزاید: به اتفاق خانواده داماد برای خرید حلقه نامزدی به طلافروشی مراجعه کردیم و برای پرداخت پول از دستگاه کارتخوان استفاده کردم، اما متأسفانه با خطای شبکه مواجه شدم و چون پول نقد همراهم نبود، این موضوع برایم گران تمام شد.

وی ادامه می‌دهد، روی رسید دستگاه نوشته بود در صورت کسر وجه از حساب شما مبلغ مزبور ظرف ۷۲ ساعت برگشت داده خواهد شد؛ شاید پول به حساب برگشت داده شود، اما شبکه شاپرک آبروی رفته را چگونه برمی گرداند؟

محسنی شهروندان دیگری در این باره می‌گوید: من از شبکه شاپرک بسیار گلایه دارم و همیشه این موضوع را به اطرافیانم 
گوش زد می‌کنم که چندان به خدمات آن اطمینان نکنند و مراقب باشند.

این شهروند می‌گوید: به شکرانه بازگشت از سفر حج اقوام و آشنایان را به رستورانی دعوت کردم و هنگام تسویه حساب از دستگاه کارتخوان استفاده کردم، اما متأسفانه با خطا دستگاه مواجه شدم و عملاً نتوانستم هزینه میهمانی را پرداخت کنم.

داودی، یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: برای پرداخت هزینه دندانپزشکی از دستگاه کارتخوان داخل مطب استفاده کردم، اما با خطا مواجه شدم و پزشک معالجم بدلیل واریز نشدن پول به حسابش از ادامه درمان خودداری کرد.

این شهروند اظهار می‌دارد: با تحمل درد دندان منتظر رفع اشکال سیستم شاپرک شدم و سپس با پول نقد به مطب دندانپزشک مراجعه کردم.این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تعدادی از فعالان صنفی نیز گلایه‌هایی را از شاپرک عنوان می‌کنند.

رضایی یکی از فروشندگان پوشاک می‌گوید: به دلیل وجود نقص در سیستم شاپرک مدتی است که از آن استفاده نمی‌کنم و ترجیح می‌دهم از مشتریان پول نقد دریافت کنم.

وی می‌افزاید: از هرچند خریدی که توسط مشتری صورت می‌گیرد با خطای سیستم مواجه می‌شویم، بطوری که پول از حساب مشتری کسر می‌شود، اما به حساب فروشنده انتقال نمی‌یابد.

وی تصریح می‌کند: وجود نقص در سیستم باعث شده که خیلی از مشتریان با نارضایتی فروشگاه را ترک کنند.

وی به خواب پول در سیستم شاپرک اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: بلوکه شدن پول مشتری در حساب شاپرک به نظر من نوعی اجحاف در حق استفاده کنندگان از این سیستم است و بانک مرکزی باید مثل خودپردازها شاپرک را در برابر خدمات ناقص جریمه کند.

لکزایی، فروشنده مواد غذایی نیز با تأیید این اظهارات می‌گوید: گاهی برای انجام عملیات شاپرک تا ۲۰ دقیقه معطل می‌شویم و نقل و انتقال پول به کندی صورت می‌گیرد.

وی می‌افزاید: پولهایی که از حساب مشتریان کسر می‌شود با تأخیر به حساب فروشندگان واریز می‌شود که همین امر تبعات عرفی و شرعی به دنبال دارد و نارضایتی بسیاری از فروشگاه‌هایی را که از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کند، در پی دارد.وی می‌گوید: تا ۹ ماه پیش زمانی که مشتری از ما جنسی می‌خرید به صورت آنی پول آن به حساب واریز و پیامک نقل و انتقال به حساب ارسال می‌شد، اما مدتی است که از پیامهای آنی خبری نیست.

صادقی، فروشنده دیگری نیز اظهار می‌دارد: خطاهای سیستم شاپرک و کندی ارسال پول گاهی خسارتهای جبران ناپذیری را به دنبال دارد و هیچ کسی هم در این خصوص پاسخگو نیست.

اما گلایه های مطرح شده از سوی شهروندان نشان می‌دهد که هرچند نظام پرداخت ساماندهی شده، اما مشکلات استفاده کنندگان از شاپرک همچنان ادامه دارد.

از این رو مردم انتظار دارند، متولیان این سیستم خود را موظف به رفع مشکلات بدانند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

14 ساعت ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

3 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago