Categories: اخبار نساجی

باید بودجه را واقعی‌تر کنیم

 

تین نیوز: باید اعدادی را برای بودجه در نظر بگیریم که قابل تحقق باشد/ با توجه به اینکه منابع صندوق توسعه ملی ارزی است باید این منابع را به ریال تبدیل کنیم و در بخش راه و مسکن استفاده کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بودجه عمرانی سال گذشته حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان بود، گفت: اما از این میزان تنها حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان آن تحقق یافت.

مهرداد بائوج لاهوتی با اشاره به اینکه ۳۸ هزار میلیارد تومان برای بخش عمران در بودجه ۹۱ در نظر گرفته شده است، افزود: باید دو موضوع را در نظر بگیریم.

لاهوتی در توضیح مطلب فوق ادامه داد: باید عدد بودجه را واقعی تر کنیم و اعدادی را برای بودجه در نظر بگیریم که قابل تحقق باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن اعلام این که اگر صرفا یک عددی را برای بودجه در نظر بگیریم اما تحقق نیابد منطقی نسیت، تصریح کرد: با توجه به اختیاراتی که مجلس به دولت داده است دولت باید هدایت به سمت اوراق مشارکت را افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته با توجه به اختیارات مجلس مبنی بر انتشار ۴ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در بخش حمل و نقل تنها ۵۰۰ میلیون تومان یعنی یک هشتم این مقدار منتشر شد.

لاهوتی با اشاره به اینکه درکشور ما منابع سرگردان زیادی وجود دارد، گفت: در سال گذشته ۴ هزارو ۳۰۰میلیارد تومان به بخش راه و شهرسازی اختصاص یافته بود که این میزان امسال با ۲۹ درصد افزایش به ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: در بخش مسکن نیز در سال گذشته مبلغ ۵۷۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که در بودجه ۹۱ سال۷۸۳ میلیارد تومان معادل ۳۶ درصد افزایش داشته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه این اعداد، اعدادی نیستند که ما را به اهداف برساند، اشاره کرد: در بخش حمل ونقل کشور طبق برنامه چهارم و پنجم باید در بخش آزادراه ها ۲ هزار و ۲۱۳ کیلومتر به هزارو ۹۵۷ کیلومتر فعلی اضافه شود؛ این درحالیست که در بخش بزرگراه باید ۱۱ هزارو ۹۲۳ کیلومتر به ۱۰ هزار و ۶۶۹ کیلومتر فعلی اضافه شود.

وی ادامه داد: در بخش ریل نیز طبق سند چشم انداز باید ۲۶ هزار کیلومتر راه آهن یعنی سالی ۱۰۰۰ کیلومتر احداث راه آهن احداث شود.

لاهوتی اضافه کرد: برای تحقق پروژه های عمرانی ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است یعنی سالانه حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان برای تحقق این پروژه ها منابع مالی نیاز داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره اینکه آیا دولت مجاز است از صندوق توسعه ملی برای بودجه استفاده کنند، گفت: با توجه به اینکه منابع صندوق توسعه ملی ارزی است باید این منابع را به ریال تبدیل کنیم و در بخش راه و مسکن استفاده کنیم.

لاهوتی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نگاه ما برای تحقق پروژه های عمرانی غیر از منابع محدود دولتی به سمت منابع بخش خصوصی نرود دچار مشکل می شویم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

انقلاب دیجیتال در صنعت فرش ایران: نقش واقعیت افزوده در بازاریابی و فروش

مقدمه فرش ایرانی، گنجینه‌ای از هنر و فرهنگ ایران زمین، قدمتی چند هزار ساله دارد.…

20 ساعت ago

آقای رسول پیرهادی: از طراحی فرش دستباف تا نوآوری در سنت

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بگویید چگونه وارد حرفه طراحی فرش دستباف شدید؟ بنده…

5 روز ago

اجلاس سالانه فدراسیون جهانی تولیدکنندگان نساجی

اجلاس سالانه فدراسیون بین‌المللی صنایع نساجی جهان، به عنوان بزرگترین انجمن فعال در زمینه صنایع…

1 هفته ago

۹۲ میلیون دلار صادرات از کاشان در ۵ ماه نخست امسال

فرماندار ویژه کاشان گفت: در پنج ماه نخست امسال ۹۲ میلیون دلار صادرات از کاشان…

1 هفته ago

انصراف کلیه تولید کنندگان موکت از حضور در نمایشگاه فرش تهران

کلیه تولیدکنندگان موکت به دلیل عدم فراهم شدن فضایی متناسب با شأن و توقعات بازدیدکنندگان…

1 هفته ago