بایسته‌های تبلیغ فرش ایران در اروپا بررسی شد

 

یک کارشناس آلمانی فرش با تمجید از فرش ایرانی گفت: اگر مردم ارزش هنری فرش ایران را بدانند شاید هیچگاه آن را روی زمین نیندازند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، میزگرد بررسی چگونگی تبلیغ و معرفی فرش دستباف ایران در اروپا با حضور صاحبنظران در محل پاویون ایران در نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۵ آلمان برگزار شد.

بررسی کاستی های کنونی عرضه فرش ایران در اروپا، ویژگی های قابل تاکید و تبلیغ فرش ایران برای مخاطبان اروپایی، لزوم نگریستن به فرش ایرانی به عنوان یک کالای هنری و تمرکز بر تبلیغ غیرمستقیم و از طریق چهره های سرشناس و مشاهیر اروپا از جمله محورهای مورد بحث در این میزگرد بود.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران که در ارتباطی اینترنتی در این میزگرد حضور داشت گفت: این گفت و گو درباره فرش ایرانی با حضور چهره های غیرایرانی امیدبخش است و امیدوارم این اشتیاق و علاقه همچنان تداوم داشته باشد.

حمید کارگر با اشاره به لزوم گفتمان سازی برای فرش ایران و تقویت گفت و گوها درباره این میراث کهن ادامه داد: به عنوان یک روزنامه نگار، فرش ایران را رسانه ای می دانم که می تواند در خدمت برقراری دیپلماسی هنری قرار گیرد. رسانه ای که از فرهنگ و سنت های اقوام ایرانی در جغرافیای متنوع و تاریخ پربار سخن می گوید و سرشار از تنوع است که این تنوع می تواند برای مخاطب اروپایی جذاب باشد.

علی ماجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان نیز با اشاره به تنوع موجود در فرش های ایرانی و مقایسه آن با تنوع موجود در ماشین های آلمانی، بر تنوع قیمتی برای اطلاع رسانی به مشتریان تاکید کرد.

مدیر موسسه تبلیغاتی یوپی با اشاره به وجود قصه ای پشت فرش های ایرانی گفت: مخاطبان امروزی مایلند بدانند هنر دستی و سنتی که خریداری می کنند از کجا آمده و چه داستانی در آن نهفته است. ناآگاهی آنها از فلسفه طرح و نقش فرش ایرانی به این معناست که ما مشکل ارتباطی داریم و اطلاعات مناسبی را در اختیار مشتری قرار نداده ایم.

یواخیم پابس همچنین گفت: مخاطبان از شعارهای مستقیم گریزانند و نباید مردم را با دادن اطلاعات مستقیم تعلیم داد بلکه باید برای آنان کشش و جذابیت ایجاد کرد. برای نمونه می توان از چهره های مشهور به عنوان سفیران و پیام رسانان فرش ایران بهره گرفت و به مردم گفت که آنها چه ارتباطی با فرش برقرار کرده اند و فرش ایرانی چه جایگاهی در زندگی آنان دارد.

ایوالد اشلوگل به عنوان یکی از کارشناسان و عرضه کنندگان فرش در اتریش با تاکید بر وجه هنری فرش ایران به عنوان وجه ممیزه آن در مقایسه با دیگر کفپوش ها گفت: اگر فرش ایرانی را یک کفپوش بدانیم اشتباه کرده ایم و شیوه معرفی ما هم نادرست خواهد بود.

وی ادامه داد: فرش ارزشمندترین، زیباترین و پراحساس ترین کالای خانه ها و غذای روح است که قدرش را نمی دانیم و روزنامه نگاران باید رساننده این پیام به مخاطبان باشند. آنها باید این نیاز را در مخاطبان ایجاد کنند.

اشلوگل همچنین با اشاره به اصالت فرش های ایرانی گفت: فرش ابریشمی و طریف چینی باز هم ارزش ندارد چون کپی است اما فرش ایرانی اصیل و البته برگرفته از طبیعت است. مشتری باید بداند که این فرش از جنس پلاستیک نیست و ریشه حیوانی دارد. آن هم حیوانی که برای این تولید کشته نشده بلکه پشم آن چیده شده است. پلاستیک، تجاوز به حریم هنری خانه های ماست و مشتری باید بداند که فرش دستباف ایرانی برگرفته از طبیعت و برآمده از کشوری با ۲ هزار و ۵۰۰ سال تمدن است.

پیتر ماخ نیز در این نشست با اشاره به ضعف در نداشتن فروشندگانی که بتوانند این کالای هنری را معرفی کنند گفت: وقتی فرش ایرانی را بدون کمترین احترامی در اینترنت می فروشند، مشتری گمان می کند با یک کفپوش معمولی رو به روست و ارزش هنری آن را درک نمی کند.

این کارشناس فرش ادامه داد: اگر مردم ارزش هنری فرش ایران را بدانند شاید هیچگاه آن را روی زمین نیندازند و این ارزش را فروشندگان باید انتقال دهند. البته مشتری قصه و شعار نمی خواهد بلکه اطلاعات می خواهد.

سردبیر نشریه کارپت ایکس ال نیز در این میزگرد گفت: فرش باید در معرض دید باشد تا برایش تقاضا ایجاد شود. وقتی جای فرش در صفحات مجلات به ویژه در حوزه دکوراسیون و لوازم خانگی خالیست، مردم آن را نمی بینند تا بدان فکر کنند و نیازی ایجاد شود.

تیم اشتاینرت همچنین افزود: ضعف در ارتباط تنها به ارتباط میان فروشنده و مشتری محدود نمی شود بلکه ارتباط میان فروشنده با تولیدکننده هم ضعیف است و نیاز بازار و رنگ و اندازه مورد پسند مشتری به تولیدکننده درست منتقل نمی شود.

لزوم اطلاع رسانی مناسب به مخاطبان درباره افت قیمت فرش ایرانی در بازارهای اروپایی متاثر از نوسانات نرخ ارز در داخل ایران، احیای حس اعتماد به فرش ایران و فروشندگان این کالای هنری در میان اروپاییان و پرهیز از تخفیف های غیرواقعی و قیمت های غیرقابل باور برای مخاطب نیز از دیگر مسایل مورد تاکید حاضران در این میزگرد بود.

این میزگرد عصر روز یکشنبه ۲۸ دیماه با حضور یواخیم پابس (مدیر موسسه تبلیغاتی یوپی از هامبورگ)، ایوالد اشلوگل (کارشناس فرش از اتریش)، سیاوش آزادی (پژوهشگر فرش از هامبورگ)، پیتر ماخ (کارشناس فرش از فرانکفورت)، فرانتس ایکلدر (کارشناس فرش از کلن)، تیم اشتاینرت (سردبیر نشریه کارپت ایکس ال از هامبورگ)، ناری ورویر (مدیر شرکت ورویر از آنتروپ)، بهرام طاهباز (رییس اتحادیه واردکنندگان فرش ایران در اروپا)، علی ماجدی (سفیر ایران در آلمان) و ظهوری (سرکنسول ایران در هامبورگ) برگزار شد و حمید کارگر (سرپرست مرکز ملی فرش ایران نیز روی خط تلفن و به شکل ویدیو کنفرانس در این گفت و گو شرکت کرد.

گفتنی است نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۵ آلمان از ۲۷ دیماه تا ۱ بهمن ماه ۱۳۹۳ (برابر با ۱۷ تا ۲۱ ژانویه ۲۰۱۵) در هانوور آلمان برگزار می شود و پاویون اختصاصی فرش ایران نیز به همت مرکز ملی فرش ایران و همکاری اتحادیه واردکنندگان فرش ایران در اروپا در سالن ۱۴ این نمایشگاه برپا شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شماره ۹۰ مجله نساجی کهن ویژه نامه آبان ماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: کاوان شیمی فهرست مطالب شماره 90 مجله نساجی کهن نمایشگاه پیشرفته‌ترین فناوری‌های…

4 روز ago

Heimtextil 2025: گسترش نوآورانه در صنعت فرش و کفپوش

در نمایشگاه Heimtextil 2025، بخش فرش و کفپوش به سطح جدیدی از گسترش و نوآوری…

5 روز ago

درباره رخدادی خوب در هنر فرش ایران

نویسنده:سیامک عیقرلو آری، تیتر این نوشتار درست نوشته شده است و به درستی آن را…

6 روز ago

فناوری در عصر هوش مصنوعی

فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی با وجود همه اثرات مثبت و غیرقابل انکاری که برای…

6 روز ago

ایتما آسیا ۲۰۲۴؛ بررسی حضور پررنگ چینی‌ها و چالش‌های صنعت نساجی ایران (ویدیو)

ایتما آسیا ۲۰۲۴ فرصتی برای نمایش پیشرفت‌های چشمگیر صنعت نساجی چین بود، جایی که شرکت‌های…

1 هفته ago

مزایا ومعایب شرکت های دانش بنیان

شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که بر پایه دانش و فناوری‌های نوین…

2 هفته ago