Categories: اخبار نساجی

بدسلیقگی از نوع تغییر مدیرعامل

 

درست ۸ روز پس از طرح تحریم علیه شرکت ملی نفتکش ایران توسط سنای آمریکا مدیرعامل این شرکت با سابقه ۲۶ ساله فعالیت،ظاهراً بازنشسته شده و حمید بهبهانی وزیر سابق راه به عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفتکش منصوب شد.

به گزارش فارس، در ۲۳ ژانویه سال ۲۰۱۲ مصادف با ۳ بهمن ۱۳۹۰ طرحی در کمیته امور بانکی مجلس سنا به تصویب رسید که بر اساس آن شرکت ملی نفتکش ایران مورد تحریم دولت آمریکا قرار بگیرد.

بر اساس رده بندی موسسه لویدز انگلیس شرکت ملی نفتکش ایران در رتبه چهارم بزرگترین شرکت های متصدی حمل و نقل نفت خام در جهان قرار دارد. این شرکت سال گذشته مسئول انتقال ۵۳ میلیون تن نفت خام بوده است.

شرکت ملی نفتکش ایران که لااقل ۳۹ فروند نفتکش را در مالکیت خود دارد ۱۲ سال پیش واگذار شده و در حال حاضر تحت مالکیت دولت قرار ندارد. ۳۴ درصد از سهام این شرکت به صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و بقیه سهام آن نیز به سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت تعلق دارد،البته این نکته نیز حائز اهمیت است که سهامداران شرکت ملی نفتکش همگی از جمله نهادهای عمومی غیر دولتی محسوب می‌شوند که مدیران آنها توسط دولت منصوب می‌شوند و در واقع اداره آنها به عهده مدیران دولتی است.

در چنین شرایطی درست ۸ روز پس از طرح این تحریم‌ها مدیرعامل این شرکت با سابقه ۲۶ ساله فعالیت ظاهرا بازنشسته شده و حمید بهبهانی وزیر سابق راه که به دلیل استیضاح از تصدی پست وزارت برکنار شده بود به عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفتکش منصوب شد. فارغ از اینکه سهامداران یک شرکت یا مدیران دولتی حق دارند مدیران شرکت‌های زیرمجموعه خود را انتخاب کرده و یا تغییر دهند،اما همزمانی تغییر مدیر عامل شرکت ملی نفتکش با تحریم آمریکا علیه این شرکت اصلا توجیه‌پذیر به نظر نمی‌رسد. با توجه به مباحث مطرح شده درباره تحریم این شرکت، تغییر مدیرعامل شرکت ملی نفتکش می‌توانست قبل‌تر و یا با فاصله زمانی از طرح تحریم شرکت ملی نفتکش انجام شود.

لازم به توضیح نیست که نقش شرکت ملی نفتکش در رساندن نفت صادراتی ایران به کشورهای مقصد نقش بی‌بدیلی است،کما اینکه به دلیل حاضر نشدن بسیاری از بیمه‌های مشهور جهان برای بیمه کشتی‌های نفتکش خارجی حامل نفت ایران یا گران کردن هزینه‌های بیمه، بار نقل و انتقال بخش عمده‌ای از نفت ایران بر عهده این شرکت که لقب چهارمین شرکت بزرگ نفتکش جهان را یدک می‌کشد قرار گرفته است.

حال با انتصاب بهبهانی که در حوزه راه کارنامه قابل قبولی از خود بر جای نگذاشته است و طبعا عدم آشنایی وی با ظرافت‌ها و مشکلات حمل‌ونقل دریایی نفت ایران، انتصاب وی درست ۸ روز پس از طرح تحریم شرکت ملی نفتکش حاکی از بی‌دقتی و شتابزدگی در چنین انتصابی است،چنانکه با توجه به حضور طولانی سوری مدیرعامل سابق شرکت ملی نفتکش در این منصب، قطعا فرصت زیادی برای تغییر چنین مدیری وجود داشته است تا مدیر بعدی قبل از روبرو شدن با چالش تحریم لااقل به زیر و بم کار آگاه شود یا با فاصله از تحریم منصوب شود وبعد استقرار رویه‌های مقابله با تحریم توسط مدیر سابق، بتواند از این رویه ها استفاده کرده و آن را بهبود دهد.

بر اساس این گزارش، در نشریات غربی یکی از دلایل قرار گرفتن این شرکت درلیست تحریم ارتباط آن با سپاه پاسداران عنوان شده است و برای اثبات آن نیز به همکاری محمد سوریرئیس سابق این شرکت در طول جنگ تحمیلی و به خصوص در زمان جنگ نفتکش‌ها اشاره شده است. این در حالی است که همین نشریات بهبهانی را نیز به دلیل حضور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در پروژه‌های راه‌سازی به همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متهم می‌کنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شرح وظایف واحد تولید در سالن های ریسندگی

بنیان اصلی کارخانه بر مبنای تولید بنا می شود. واحد تولید در واقع در راس…

4 ساعت ago

هدف شرکت الیاف شیوا ارائه انواع محصولات متفاوت و متنوع به بازار است (ویدیو)

شرکت شیوا در زمینه تولید الیاف پلی استر فعالیت میکند. بیشترین آمار صادرات متعلق به…

2 روز ago

شرح وظایف واحد مهندسی صنعتی – مطالعه موردی: سالن ریسندگی

مهندسی صنایع بطور کلی نقش بهینه کردن روش و هزینه انجام کار را برعهده دارد.…

2 روز ago

اندازه گیری عسلک پنبه جهت ارتقای کیفیت پنبه کشت شده در کشور

از جمله معایب پنبه با میزان عسلک بالا می توان به پیچیدگی بالای الیاف دور…

3 روز ago

چاپ پیگمنت به دلایل مختلف در آینده افزایش خواهد یافت (ویدیو)

آقای مصطفی ارگین در گفتگو با مجله کهن فرمودند: شرکت فاما با سابقه ۲۵ ساله…

3 روز ago

نمایشگاه ITM 2024 استانبول از استقبال بین المـللی برخوردار شـد (ویدیو)

نمایشگاه ماشین آلات نساجی ITM 2024 در استانبول با تنوع بسیاری از محصولات با طیف…

4 روز ago