بدقولی دولت در اهدای تسهیلات به بافندگان فرش

رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف گفت: دولت در اهدای تسهیلات به بافندگان فرش بدقولی کرد.

باقر صیرفیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به وضعیت صنعت فرش دستباف در استان اظهار داشت: در حال حاضر تولید فرش دستباف روند کاهشی داشته به طوری که نسبت به سال گذشته با کاهش چشمگیری مواجه بوده است.

وی با توجه به وعده دولت برای دادن تسهیلات به بافندگان فرش تاکید کرد: بدقولی‌های دولت سبب شد تا وام‌هایی که به تولیدکنندگان فرش دستباف وعده داده شده بود در موقع مقرر به آنها پرداخت نشود که این امر سبب ایجاد نارضایتی از سوی بافندگان فرش دستباف شده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف هدفمند کردن یارانه‌ها را یکی از دلایل کاهش بافندگان فرش دانست و بیان کرد: بعد از هدفمند کر دن یارانه‌ها و به دلیل دریافت یارانه بسیاری از بافندگان فرش دستباف رغبتی برای کار و بافتن فرش نداشته و تولید فرش با مشکل مواجه شده است.

این مسئول ادامه داد: در استان اصفهان به دلیل کمبود بافنده تولید فرش به طور چشم‌گیری کاهش یافته و دولت باید در این زمینه هوشمندانه‌تر تصمیم بگیرد.

* تحریم ها عامل اصلی کاهش صادرات فرش

صیرفیان با اشاره به تحریم‌های اخیر متذکر شد: به دلیل تحریم‌ها صادرات فرش دستباف کاهش یافته و این امر بزرگترین مشکل صنعت فرش می‌باشد.

وی تحریم‌ها را فرصت مناسبی برای دیگر تولید کنندگان فرش دانست و تاکید کرد: هنگامی که کشور در تحریم باشد و صادراتی صورت نگیرد رقابت در میان تولید کنندگان کاهش می‌یابد و کشور‌هایی مانند چین و هند به دلیل پایین بودن دستمزد کارگر با افزایش تولید می‌توانند بازار جهانی را در دست بگیرند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف با اشاره به کیفیت بالای فرش‌های ایرانی اذعان کرد: با توجه به وجود فرش‌های دستباف از کشور‌های مختلف در بازار جهانی به دلیل کیفیت پایین در طرح، نقش و بافت هنوز هم از نظر کیفیت فرش ایرانی در صدر جهان قرار دارد اما تحریم‌ها مانع صادرات این کالا شده است.

* افزایش قیمت مواد اولیه مشکل عمده تولید کنندگان

این مسئول افزایش قیمت مواد اولیه را مشکل عمده تولید کنندگان دانست و تاکید کرد: تامین مواد اولیه به دلیل افزایش ۳ تا ۴ برابری قیمت‌ها با مشکل روبرو شده و این افزایش قیمت به دلیل کمبود مواد اولیه و یا تغییر در کیفت آن‌ها نیست بلکه به دلیل بالا رفتن قیمت‌های دیگر کالا‌ها نرخ این مواد اولیه نیز افزایش یافته است.

صیرفیان ادامه داد: افزایش قیمت فرش با توجه به گران شدن چشمگیر مواد اولیه آن چندان تاثیری در بالا رفتن سود دریافتی بافندگان فرش نداشته و خسارت‌های آن‌ها جبران نشده است.
وی با اشاره به مزیت‌های استفاده از فرش دستباف متذکر شد: به دلیل استفاده از مواد طبیعی در بافت فرش دستباف و تاثیر بر سلامت افراد نسبت به فرش ماشینی خرید آن مقرون به صرفه‌تر بوده است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف اذعان داشت: استقبال عموم از فرش دستباف به دلیل بالا بودن قیمت کاهش یافته اما هنوز مشتریان خاص فرش وجود دارد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

6 ساعت ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

6 ساعت ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

1 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

1 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

5 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

5 روز ago