Categories: اخبار نساجی

بررسی فرصت ها و زمینه های تجاری و سرمایه گذاری در دو کشور

نشست مشترک هیات تجاری ایرانی و آسوچم
بررسی فرصت ها و زمینه های تجاری و سرمایه گذاری در دو کشور

دومین روز حضور هیات ایرانی در دهلی نو با نشست مشترک دیگری آغاز شد. صبح سه شنبه فعالان اقتصادی حاضر در هیات به هابیتات سنتر دهلی نو رفتند تادر نشستی که انجمن اتاق های بازرگانی و صنایع هند (ASSOCHAM) ترتیب داده بود شرکت کنند.

دراین نشست روسای فعلی و سابق انجمن اتاق های بازرگانی و صنایع هند (آسوچم) میزبانی یحیی آل اسحاق و هیات همراهش را برعهده گرفتند. بازرگانان هندی عضو آسوچم نیز در این نشست حضور یافته بودند تا علاوه بر مذاکرات رودررو با تجار ایرانی مشکلات خود را با مقامات بخش های خصوصی دو کشور در میان بگذارند.

در این دیدار ابتدا دانیل آگاروال و راجکومار دهوت روسای سابق و فعلی آسوچم سخنانی در رابطه با مروادات ایران و هند بیان کردند. مسئولان آسوچم با ارائه اطلاعاتی در مورد کشور هندوستان به بررسی آماری روابط تجاری ایران و هند و زمینه های سرمایه گذاری در دو کشور پرداختند.

مسئولان انجمن اتاق های بازرگانی و صنایع هند به آینده مراودات ایران و هند نیز اشاره داشتند و معتقد بودند که به رغم برخی مانع تراشی ها و مقاومت ها ایران و هند هم چنان به توسعه روابط خود ادامه خواهند داد که با تسهیل امور جاری، بانکی و گمرکی توسط دو دولت افزایش روابط قابل توجه خواهد بود.

مسئولان آسوچم هم چنین حوزه های چون قطعه سازی و خودرو سازی، معادن، راه و راه آهن را نیز از حوزه های قابل تامل برای سرمایه گذاری برشمردند.یحیی آل اسحاق نیز در سخنان خود اراده دو طرف، چه خصوصی و چه دولتی را بر افزایش و توسعه روابط استوار دانست و با اشاره به بررسی مطالعاتی دبیرکل اتاق تهران بر روی صد کالاهای صادراتی هند به جهان و صد کالای وارداتی ایران از هند نشان گفت: « واقعیت این است که پتانسیل همکاری مشترک هم اکنون چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار است».

رئیس اتاق تهران با تاکید بر لزوم رفع مشکلات موجود از قول مساعد قائم مقام وزارت بازرگانی برای پیگیری مشکلاتی چون تعرفه های ترجیحی خبر داد و گفت: «سعی ما هم بر این است که بتوانیم این مذاکرات را تسهیل کنیم.»

یحیی آل اسحاق پس از آن به مواردی پرداخت که طرف های هندی در سخنان خود به آن اشاره داشتند. وی در مورد صنعت خودرو و همکاری در این زمینه گفت: «ایران برای تامین خودروی بازار ۷۵ میلیونی خود هنوز جای توسعه در صنعت خودرو دارد. هم چنین یک بازار ۲۰۰ میلیونی هم در اطراف ما هست. لذا در این زمینه می توانیم همکاری خوبی داشته باشیم. همانگونه که می دانید هم اکنون خودروهای ایرانی در برخی کشورها تولید می شود. ایران و هند می توانند برای تولید خودروهای جدید با تکنولوژی جدید همکاری کنند.
آل اسحاق در رابطه با بحث معدن نیز به مزاح به بازرگانان هندی گفت: «ما تمام جدول تناوبی مندلیف را در معادن کشورمان داریم». وی افزود: «۶۴ عنصر این جدول در ایران وجود دارد اما تنها ۲۰ درصد از ذخایر معدنی کشور ما مورد استفاده قرار گرفته است».

رییس اتاق تهران تکمیل پروژه های آهن و فولاد در کشور با کمک هندی ها را از دیگر ظرفیت های موجود در ایران برای هندی ها توصیف کرد و گفت: «پروژه های زیادی داریم که در حد ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفته و مابقی کار مانده که هنوز می توان کار کرد».کریدور شمال به جنوب،راه آهن و توسعه بنادر و در نهایت حوزه آی تی از دیگر پیشنهادات آل اسحاق برای همکاری با هندی ها بود.

رییس اتاق تهران گفت: «در مورد حوزه آی تی هند پیشرفت های خوبی داشته و ما هم در این زمینه زیرساخت ها را فراهم کرده ایم. جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در این زمینه توانایی هایش را بیشتر کند که در این فرصت می توانیم با کمک یک شرکت ایرانی نیازهای کشور را تامین کنید.»

در پایان سخنان مقامات اتاق های بازرگانی تهران و هند بازرگانان ایرانی و هندی نیز ابهامات و پرسش هایی را که در زمینه تجارت دو جانبه داشتند مطرح کردند.پس از این دیدار در حالی که یحیی آل اسحاق برای دیدار قائم مقام وزارت دارایی هند راهی این وزارتخانه شد، بازرگانان ایرانی برای دیداری با اعضای اتاق بازرگانی FICCI عازم ساختمان مرکزی این نهاد باشند تا آخرین نشست گروه در دهلی نو برگزار شود. مقصد دو روز آینده هیات تجاری ایرانی شهر بمبئی است.



بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago