Categories: مد و پوشاک

برکه فروتن : لباس جلوه تئاتر است

برکه فروتن کارگردان تئا‌تر در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با اشاره به اهمیت طراحی لباس در تئا‌تر خاطر نشان کرد: طراحی لباس و صحنه دو عنصر جدا نشدنی در تئا‌تر هستند؛ چرا که نقش به سزایی در پیشبرد یک اثر نمایشی دارند.

وی افزود: کارکتر‌ها در غالب لباس برای مخاطب معنا و مفهوم پیدا می‌کنند، به عبارت دیگر کارگردان می‌تواند با لباس نشانه‌های اثر خود چون رنگ، نور و… که هر کدام معانی خاصی را در بر می‌گیرد برای مخاطب بازگو کند.

این کارگردان در ادامه با اشاره به محدودیت و مشکلاتی که در طراحی لباس تئا‌تر وجود دارد گفت: متاسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که در طراحی لباس تئا‌تر وجود دارد کارگردان نمی‌تواند با ایده و خلاقیت نمایش خود را پیش ببرد. ازسوی دیگر نبود بودجه موجب شده است طراحی لباس در تئا‌تر جایگاهی نداشته باشد.

وی با تاکید بر این که تئا‌تر با کمبود بودجه مواجه است؛ گفت: به سبب آنکه فعالیت‌های تئا‌تر که زیر نظر بخش دولتی چون مرکز هنرهای نمایشی است، از سوی بخش خصوصی تأمین بودجه می‌کند؛ تئاتر ما از نظر بودجه با کمبود و کاستی‌هایی مواجه است؛ از این رو ناگذیر کارگردانان هزینه‌ای را برای طراحی لباس در نظر نمی گیرند.

این هنرمند افزود: زمانی که بودجه‌ای به بخش طراحی اختصاص داده نشود، کارگردان به اجبار برای پیش برد کار خود به آرشیو لباس‌های تالار وحدت مراجعه می‌کند؛ این موضوع موجب از بین رفتن خلاقیت و نو آوری در یک اثر نمایشی می‌شود. استفاده از لباس‌های آرشیو موجب می‌شود مخاطب با تئاتری مواجه شود که پوشش کاراکترهای آن به نوعی تکرار مکررات نمایش‌های دیگر بوده است. از سوی دیگر، اگر بودجه‌ای را به طراحی لباس اختصاص دهند، طراحان ما مشتاقانه تلاش می‌کنند در این حیطه خلاقیت و نوآوری ایجاد کنند.

برکه فروتن در خاتمه با ارائه تعریفی از مد گفت: هر شخص بنابر شخصیت خود انتخاب می‌کند چه پوششی داشته باشد؛ حال ممکن است این انتخاب درست یا نادرست باشد. اما مد به اندیشه ها و افکار افراد جامعه درباره پوشش سامان می دهد. مد برای سلایق مختلف و البته به دست متخصصان این فن تولید می شود و بهترین شکل ظاهری را به عنوان ایده به مخاطب ارائه می‌کند.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با دبیری منصور حسینی  از دهم تا بیستم اسفند در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویداد‌ها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی: www.icfg.ir مراجعه کنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago