Categories: اخبار نساجی

برگزاری نمایشگاه صنایع دستی دانشجویان غیر ایرانی در اصفهان

همزمان با «دهمین آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بورسیه غیر ایرانی سراسر کشور» در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نمایشگاه صنایع دستی دانشجویان غیرایرانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، این نمایشگاه با حضور ۱۸ کشور و دانشجویان بورسیه‌ خارجی در دانشگاه‌های سراسر کشور، برپا شده است.

بر اساس این گزارش، نقطه مشترک تمام غرفه‌ها عکس‌هایی است که هم از آثار تاریخی آن و هم از طبیعت کشورها بر دیواره‌های غرفه‌ها نصب و تنها برای نمایش گذاشته شده است.

بیشترین تعداد غرفه مربوط به کشور ایران و صنایع دستی آن است.

به همت مرکز پژوهشی علوم انسانی و مطالعات اجتماعی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان هنرهایی چون “خاتم‌سازی”، “میناکاری”، “فرش‌ها” و “گلیم‌های” دست‌باف و “کاشی‌های هفت‌رنگ” به چشم می‌خورد.

هم‌چنین در این غرفه‌ها معرفی یکی از هنرهای سنتی شهر ملایر به نام “ماشته بافی” نیز در نظر است چراکه در حال حاضر تنها دو نفر در این راستا فعالیت دارند.

به گزارش ایسنا، یکی از بهترین و جالب‌ترین غرفه‌ها، غرفه کشور نیجریه است که با بیشترین تعداد صنایع دستی خود در نماشگاه حضور دارد. چهره‌های ساخته شده از برنز مربوط به اقوام “یوربا”، “هوسا” و “ایبو”، ماسک‌های چوبی، مجسمه‌های چوبی حیوانات، سازهای سنتی و قدیمی، لباس‌های ملی، تزیینات مخصوص خانم‌ها و هم‌چنین یک بازی قدیمی به نام “آیو” از جمله اشیایی است که در این غرفه دیده می‌شود.

غرفه رنگین ویتنام نیز بسیار جلب توجه می‌کند چراکه تمام آثار صنایع دستی و نیز لباس‌های سنتی رنگی گرم و شاد را در خود دارند.

غرفه‌های لبنان، سوریه و فلسطین از نظر صنایع دستی به هم شبیه هستند، زیرا آثاری چون جعبه‌های خاتم‌کاری شده و وسیله‌ای برای کوبیدن قهوه که در قدیم استفاده می‌شد و مشابه هم هستند، در این سه غرفه وجود دارد.

در غرفه عراق علاوه بر لباس‌های ملی مانند “دشداشه” و “لباس کردستان عراق” برای بانوان و آقایان، شیرینی‌های عراقی نیز دیده می‌شود که اشتهای بازدید‌کنندگان را برمی‌انگیزد.

مناسبات سیاسی نیز از جمله نمودهای هر غرفه است چنان‌که در غرفه یمن عکس‌هایی از قیام مردم این کشور با عنوان “بیداری اسلامی” علاوه بر پوستر آثار باستانی به چشم می‌خورد.

غرفه قزاقستان خالی از هرگونه آثار صنایع دستی است و تنها کتاب‌ها و بروشورهایی در مورد کشورشان دیده می‌شود.

نقاط مشترکی که در بین آثار صنایع دستی مناطقی از ایران به خصوص جنوب ایران با آثار کشورهایی چون یمن و پاکستان وجود دارد، نشان از تبادل فرهنگی میان این کشورها است.

به گزارش ایسنا، این نمایشگاه به همت وزارت علوم و نیز وزارت بهداشت به مدت سه روز از ۲۷ اردیبهشت‌ تا ۲۹ اردیبهشت ماه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برپا است.

گفتنی است کشورهای تاجیکستان، آذربایجان، سوریه، قزاقستان، لبنان، یمن، ویتنام، چین، عراق، پاکستان، فلسطین، سنگال، افغانستان، نیجریه، آلبانی و هند در این نمایشگاه غرفه دارند.

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago