برگزاری نشست کمیته نخ فیلامنت پلی استر انجمن صنایع نساجی ایران

 

 

قیمت‌ عرضه چیپس پلی‌استر در بورس کالا بالاتر از قیمت های جهانی است

«حضور دو تن از مسئولین وزرات صنعت و تجارت روسیه در نشست کمیته نخ فیلامنت پلی‌استر»

نشست کمیته الیاف و نخ فیلامنت پلی استر انجمن صنایع نساجی ایران روز دوشنبه مورخ ۸ اسفند و در محل ساختمان شماره ۱ انجمن برگزار گردید. در این نشست اعضای این کمیته به بیان و بررسی مشکلات حال حاضر تولید در این رشته صنعتی پراختند.

یکی از مهم‌ترین مباحثی که در این جلسه به آن اشاره شد، موضوع قیمت عرضه چیپس پلی استر در بورس کالا بود. بنا به اظهارات حاضرین و به استناد بخشنامه‌های موجود در این خصوص، قیمت عرضه این محصولات در بورس کالا می‌باید فوب خلیج فارس بر مبنای ارز اتاق مبادلات منهای پنج درصد باشد حال آنکه قیمت های عرضه بالاتر از این مقدار بوده و مبنای قیمت‌گذاری این محصولات مشخص نیست.

حاضرین پیش‌بینی کردند که با وجود مقادیر عرضه این محصولات در کشور و همچنین با درنظر گرفتن تأسیس واحدهای جدید تولیدکننده نخ و الیاف پلی‌استر در کشور، این صنعت در آینده با مشکل تأمین مواد اولیه روبرو خواهد شد. در این رابطه عنوان گردید که در حال حاضر نیاز هفتگی تولیدکنندگان نخ فیلامنت پلی‌استر به چیپس پلی‌استر در حدود ۵۰۰۰ تن برآورد می‌گردد.

از دیگر موارد مطرح شده در این نشست تأثیر اجرای فاز اول هدفمند سازی یارانه‌ها و تغییر نرخ ارز بر قیمت فروش محصولات این صنعت و همچنین لزوم تجدید نظر در خصوص قیمت پایه صادراتی نخ‌های فیلامنت پلی استر از کشور بود که مقرر گردید آمار و اطلاعات مربوطه به دبیرخانه انجمن ارسال گردد.

در ادامه جلسه آقایان سُت‌نیکُف و نوویکف، دو تن از مسئولین وزارت صنعت و تجارت کشور روسیه در نشست حضور یافتند. بنا به اظهارات ایشان، صنعتگران صنایع نساجی کشور روسیه تمایل دارند مراودات تجاری خود را با ایران افزایش دهند و بدین منظور ابراز تمایل کرد تا اطلاعاتی در خصوص صنایع نساجی ایران در اختیار این هیأت قرار گیرد.

مهندس حائری، دبیر انجمن صنایع نساجی ایران، و دکتر شیبانی، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن ضمن بیان جایگاه صنایع نساجی در اقتصاد ایران از جمله ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر و تولید سالیانه بالغ بر ۹ میلیارد دلار منسوجات، اعلام کردند که هم‌اکنون در حدود ۷۰۰۰ واحد نساجی در کشور فعال بوده و با در اختیار داشتن جدیدترین ماشین‌آلات و تکنولوژی جهان، طیف وسیعی از محصولات نساجی و پوشاک را با کیفیت و قیمت مناسب و رقابتی تولید می‌نمایند.

آقای سُت‌نیکُف اعلام کرد که نیاز بازار منسوجات در کشور روسیه در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال است که ۸۰ درصد این بازار را محصولات وارداتی و عمدتاً چینی تشکیل می‌دهند. وی ادامه داد که متأسفانه کیفیت تولیدات کشور چین مورد تأیید این کشور نبوده و بخش خصوصی این کشور تمایل دارد مراودات خود را با صنایع نساجی ایران افزایش دهد. وی ابراز امیدواری کرد که اعزام هیأت‌های تجاری به دو کشور و همچنین حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی صنایع مربوطه می‌تواند موجبات آشنایی هرچه بیشتر فعالان اقتصادی صنایع نساجی ایران و روسیه را فراهم آورده و زمینه را برای گسترش همکاری ایجاد نماید.

در پایان، مهندس حائری کتاب آشنایی با اعضای انجمن صنایع نساجی ایران را در اختیار وی قرار داد و اعلام آمادگی کرد که این تشکل نهایت تلاش و همکاری خود را برای افزایش همکاری‌های فیمابین به کار بندد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

2 ساعت ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

4 ساعت ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

1 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

2 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

3 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

3 روز ago