Categories: اخبار نساجی

برگزاری نشست کمیته پتوی انجمن صنایع نساجی ایران

 

واردات کالای نهایی از مناطق ویژه و آزاد تجاری و صنعتی به کشور باید مشمول قوانین گمرکی و تعرفه های مربوطه شود

نشست کمیته پتوی انجمن صنایع نساجی ایران با حضور تولیدکنندگان معظم این رشته صنعتی روز دوشنبه مورخ ۷ بهمن ماه در محل ساختمان شماره ۲ انجمن برگزار شد.

در این نشست، آقای ابراهیمی، کارشناس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز حضور یافته و به ارائه توضیحاتی در خصوص تفاهم‌نامه همکاری فیمابین انجمن و سازمان مذکور پرداخت. وی با اشاره به کاهش نرخ ارز در بازار آزاد اظهار داشت که در شرایط فعلی بازار داخلی، اغلب واحدهای تولیدی به ویژه صنایع نساجی با اعطای تخفیف به مشتریان خود و یا افزایش مدت فروش، بطور غیررسمی قیمت فروش محصولات خود را کاهش داده‌اند و خواستار این شد که با توجه به تفاهم‌نامه منعقده فیمابین انجمن و سازمان حمایت، در صورت امکان برخی واحدها نسبت به درج کاهش قیمت خود در سامانه ۱۲۴ نیز اقدام نمایند. حاضرین در نشست ضمن اعلام شرایط نامناسب بازار و رکود موجود در آن، اعلام آمادگی کردند که نهایت همکاری را با سازمان حمایت به عمل آورند.

در ادامه این نشست معادل ریالی حقوق ورودی و سود بازرگانی انواع پتو تحت شماره تعرفه ۶۳۰۱ مورد بررسی قرار گرفت. دبیر انجمن اعلام کرد که معادل ریالی سود بازرگانی اقلام مختلف می‌باید متناسب با افزایش نرخ ارز رسمی کشور افزایش یابد. وی ادامه داد که بر اساس کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۹۱، مجموع حقوق ورودی و سود بازرگانی انواع پتو برابر با ۷۵ درصد و معادل ریالی آن برابر با ۳۱۰۰۰ ریال در هر کیلوگرم تعیین شده بود و ریال مربوطه می‌باید در سال ۹۲ در پی افزایش نرخ ارز مورد ارزیابی واقع می‌شد که این امر محقق نگردید و انجمن در پی اصلاح معادل‌های ریالی سود بازرگانی واردات کالاهای نساجی به کشور برای سال ۹۳ می‌باشد. بر اساس اظهارات حاضرین، در حال حاضر حداقل قیمت جهانی هر کیوگرم پتو برابر با ۵.۱ دلار می‌باشد که با در نظر گرفتن نرخ ارز رسمی کشور و سود بازرگانی ۷۵ درصدی، معادل ریالی مربوطه می‌باید به ۹۵۰۰۰ ریال در هر کیلوگرم افزایش یابد.

در ادامه این نشست، حاضرین اعلام کردند که واردات بی‌رویه انواع پتو به کشور طی سال‌های گذشته صدمات جبران‌ناپذیری به این بخش وارد کرد که خوشبختانه در پی افزایش نرخ ارز و همچنین قرارگیری این محصول در اولویت گروه دهم موجب شد تا فعالان صنعتی این حوزه بتوانند مجدداً فعالیت تولیدی خود را تا حد قابل قبولی ارتقا دهند و هم‌اکنون واحدهای توانمندی در زمینه بافت انواع پتو در کشور وجود دارند که تاکنون به خوبی توانسته‌اند نیاز داخلی به این محصول را تأمین کرده و بعضاً با صادرات محصولات خود موجب ارزآوری شده‌‌اند و همچنین نقش قابل توجهی در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال کشور ایفا می‌کنند. لیکن متأسفانه بعضاً شنیده می‌شود که شرکت‌هایی که در مناطق ویژه و آزاد تجاری و صنعتی مشغول فعالیت هستند، بدون توجه به مفاد ماده ۱۱۲ قانون برنامه پنجم توسعه، رول پتوی خارجی را به عنوان مواد اولیه و با حداقل تعرفه به مناطق مذکور وارد و پس از برش و دوردوزی و بسته‌بندی بدون پرداخت حقوق ورودی قانونی به بازار داخلی عرضه می‌نمایند که مشکلات عدیده‌ای برای واحدهای تولیدی داخلی ایجاد نموده است.

اعضای کمیته پتو از انجمن درخواست کردند که به نمایندگی از تولیدکنندگان پتو و صنایع تأمین‌کننده‌ی مواد اولیه این بخش و همچنین در راستای تحقق شعار حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی، خواستار اجرای بدون تبعیض و دقیق مفاد بند ب از ماده ۱۱۲ قانون برنامه پنجم توسعه کشور و تبصره ذیل آن گردد.

بر اساس این گزارش، در بند ب ماده ۱۱۲ برنامه توسعه پنجم کشور عنوان گردیده که «کالاهای تولید و یا پردازش شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به هنگام ورود به سایر نقاط کشور به نسبت مجموع ارزش افزوده و ارزش مواد اولیه و قطعات داخلی به کار رفته در آن، تولید داخلی محسوب و از پرداخت حقوق ورودی معاف است» و همچنین بر اساس تبصره ۱ ذیل بند مذکور، «مواد اولیه و کالاهای واسطه ای خارجی به کار رفته در تولید، مشروط به پرداخت حقوق ورودی، در حکم مواد اولیه و کالاهای داخلی محسوب می شود.» بر این اساس واردات رول پتو به مناطق آزاد می‌باید مشمول پرداخت عوارض ورودی مربوطه گردیده و همچنین معافیت از پرداخت عوارض واردات کالا از مناطق آزاد به کشور، به نسبت ارزش افزوده‌ی فرآیند تولیدی صورت گرفته بر روی آن می‌باید محاسبه گردد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago