Categories: اخبار نساجی

بودجه شهرداری تهران ۱۰برابر شهرداری لندن!

بودجه شهرداری تهران با ۳ هزار میلیارد تومان متممی که این روزها در شورای شهر در حال بررسی است تقریبا به ۱۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ می‌رسد. قیمت دلار در سال گذشته که این بودجه نوشته شده کمتر از هزار و ۵۰۰ تومان بود. با این حساب بودجه شهرداری تهران به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد. این بودجه در مقایسه با بسیاری از کلان‌شهرهای مدرن دنیا رقم عجیبی است.

به گزارش زلال نیوز ، بودجه عظیم شهرداری تهران از محل درآمدهایی است که هنوز کمتر از ۳۰ درصد آنها درآمدهای پایدار محسوب می‌شوند. شهرداری پایتخت برای اجرای پروژه‌های عظیمی مانند تونل نیایش و اتوبان دو طبقه صدر که بودجه اولیه آنها هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود به تامین درآمدهایی از راه عوارض ساخت و ساز و تغییر کاربری‌ها و فروش مازاد تراکم وابسته است.

درآمدهای شهرداری با توجه به رونق ساخت و ساز در شهر نوشته می‌شود. معاون مالی واداری شهردار تهران معتقد است که ایده‌آل شهرداری برای تامین درآمدهای پایدار ۵۰ درصد از کل درآمدها است. اما این موضوع در مقایسه با کلانشهرهای بزرگی مانند نیویورک و لندن و پاریس بسیار کم و دور از انتظار است.

نیویورک بزرگترین شهر ایالات متحده امریکا است و در بین شهرهای این کشور بزرگترین بودجه را دارد. دولت محلی نیویورک که شهرداری بخشی از آن است ۶۱ میلیارد دلار در این شهر و شهرهای اقمار آن هزینه می‌کند و بیش از ۲۵۰ هزار کارمند دارد. این دولت ۲۱ میلیارد دلار از این هزینه را صرف آموزش یک و نیم میلیون کودک در شهر می‌کند. ۲۷ میلیارد دلار از این پول به عنوان مالیات به دولت ایالات متحده پرداخت می‌شود و در عوض ۱۴ میلیارد دلار از دولت فدرال و دولت ایالت نیویورک دریافت می‌کند.

مجموع هزینه‌ها و درآمدهای حکومت محلی نیویورک که شامل شهر‌های اقماری این کلانشهر هم می‌شود نشان می‌دهد که بیشترین درآمدها از ناحیه مالیات‌ها تامین می‌شود. نیویورک به عنوان یکی از عظیم‌ترین کلانشهرهای دنیا خدمات بسیار گسترده‌ای به شهروندان خود ارائه می‌کند. حکومت محلی این شهر مسئول آموزش عمومی، موسسات تادیبی، کتابخانه‌ها، امنیت عمومی، امکانات تفریحی، نگهداری و استفاده از سیستم فاضلاب، تهیه آب سالم و تسهیلات رفاهی است.

شهردار نیویورک هم با رای مستقیم مردم و برای چهار سال انتخاب می‌شود. ضمن اینکه شورای شهر نیوریک هم ۵۱ عضو دارد که از مناطق جغرافیایی مختلف شهر و شهرهای اطراف و برای چهارسال انتخاب می‌شوند. شهردار شهر مسئول تمامی سرویس‌دهی‌های شهری، پلیس و آتش‌نشانی، اجرا کننده تمامی قوانین شهری و ایالتی و مدیر همه آژانس‌های عمومی و دارایی‌های شهر است. بودجه عظیم این شهر در مقایسه با خدماتی که عرضه می‌کند متعادل به نظر می‌رسد. در حالیکه بودجه نزدیک به ۱۰ میلیارد دلاری شهرداری تهران که تقریبا یک سوم این خدمات را عرضه می‌کند قابل تامل است.

لندن هم از کلانشهرهای مدرن دنیا است که بودجه آن به طرز غیرقابل انتظاری فاصله زیادی با بودجه شهرداری تهران دارد. سایت شهرداری لندن ریز درآمدها و هزینه‌های این شهر در سال مالی ۲۰۱۲ میلادی منتشر کرده است. این شهرداری نه تنها می‌تواند ریز عملکرد مالی خود در سال جاری را در سایت خود منتشر کند بلکه پیش‌بینی بودجه و درآمدهای این شهر تا ۱۰ سال آینده را هم منتشر کرده است.

بر اساس اطلاعات سایت شهرداری لندن مجموع هزینه‌های این کلانشهر ۸۷۰ میلیون دلار است که نسبت به سال گذشته ۲ و یک دهم درصد افزایش داشته است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که مجموع درآمدهای این شهرداری هم دقیقا به میزان هزینه‌ها برابری دارد. این درآمدها از مالیات بر املاک، مالیات بر دارایی، نرخ آب، نرخ خدمات فاضلاب و خدمات شهری تامین می‌شود. مجموع بودجه شهرداری لندن یک میلیارد و ۳۵ میلیون دلار است که ۸۴۷ میلیون دلار آن بودجه عملیاتی و ۱۸۸ میلیون دلار از آن بودجه سرمایه‌ای است.»
مقایسه هزینه‌ها و درآمدهای این دو شهر بزرگ نشان از بزرگی بودجه تهران دارد. هرچند زیرساخت‌ها و امکانات شهری شهرهایی مانند نیویورک و لندن با تهران قابل مقایسه نیست و پایتخت ایران به ساخت و سازها بسیار بیشتری نیازمند است اما روش تامین درآمدهای شهر تهران موضوعی است که بسیاری از اعضای شورای شهر تهران هم به آن انتقاد دارند.

اعضای منتقد شورای شهر به تغییر کاربری‌ها بدون در نظر گرفتن طرح تفصیلی، تخریب باغ‌های تهران، اعطای تراکم بیش از ظرفیت شهر و تکیه به عوارض ساختمانی و این قبیل درآمدها متعرض‌اند. آنها عقیده دارند که می‌توان بدون آسیب‌زدن به شهر و با بودجه کمتر نیز پایتخت را اداره کرد و در یک روند تدریجی به توسعه شهر پرداخت. موضوعی که شهردار تهران چندان به آن معتقد نیست و زور شورای شهر هم به توقف این روند نمی‌رسد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago