Categories: اخبار نساجی

بورس ارز نباید سیاسی مدیریت شود

 

طرح تشکیل بورس ارز براساس اقتضائات کنونی بازار است اما نباید این بازار با نگاه سیاسی مدیریت شود.

یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی تهران پیرامون شرایط کنونی بازار ارز با اعلام این مطلب اظهار داشت: از مدت ها قبل اظهار نظرهای مختلف در مورد نرخ ارز تلاطم هایی را در بازار ایجاد کرده است.

وی گفت: به عنوان مثال در خصوص یک نرخی و یا چند نرخی شدن ارز شاهد ارائه نظرهای گوناگون از سوی بانک مرکزی، مجلس شورای اسلامی و دولت بودیم در حالیکه نبود دیدگاه واحد برای مدیریت بازار ارز و ارائه نظرهای گوناگون از سوی مراجع مدیریتی صرفا موجب برهم خوردن بازار می شود.

آل اسحاق افزود: به طورقطع تاثیر ارز بر روی تولید، واردات، صادرات و حتی در حوزه مصرف بر کسی پوشیده نیست بنابراین نباید برای مدیریت بازار ارز نگاه ه ها و دیدگاه های متفاوت وجود داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: نبود دیدگاه مشترک برای مدیریت بازار ارز منجر به ایجاد بلاتکلیفی در اقتصاد می شود و قطعا بلاتکلیفی در اقتصاد یک سم مهلک محسوب می شود.

تاثیر افزایش قیمت ارز مرجع بر روی مصرف کنندگان

وزیر بازرگانی دولت ششم در پاسخ به سوالی مبنی در خصوص پیشنهاد افزایش نرخ ارز مرجع اذعان داشت: قطعا نرخ ارز مرجع برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه نباید صورت بگیرد زیرا بیش از ۲۰ قلم از کالاهای اساسی با ارز مرجع وارد می شود و اگر نرخ ارز مرجع در واردات این کالاها و همچنین مواد اولیه صورت بگیرد طبیعتا باید تبعات آن را در زندگی مردم و جامعه را در نظر بگیریم زیرا بالا بردن نرخ ارز مرجع موجب می شود تا قیمت کالاهای اساسی از جمله گندم، برنج، روغن و … نیز افزایش بیابد و قطعا تحمل بازتاب این اقدام برای مردم مشکل است.

این فعال اقتصادی با تاکید بر مدیریت بازار ارز به صورت شناور تصریح کرد: در حال حاضر سالانه ۲۰ میلیارد دلار برای واردات کالای اساسی و مواد اولیه به کشور صرف می شود بنابراین اگر قیمت ارز مرجع را افزایش دهیم باید شاهد رشد قیمت سایر کالاها در بازار باشیم.

به گفته آل اسحاق، کالاهای اساسی باید با ارز مرجع وارد کشور شوند اما می توان برای تعیین قیمت ارز در سایر زمینه از بورس ارز استفاده کرد.

مدیریت عرضه و تقاضای ارز انحصاری نباشد

وزیر بازرگانی دولت ششم در خصوص تشکیل بورس ارز در کشور گفت: در شرایط کنونی تشکیل بورس ارز برای تعیین قیمت ارز در بازار ایران یکی از بهترین شیوه ها است و این طرح با توجه به اقتضائات اقتصادی کشور در حال پیگیری و بررسی برای اجرا است.

رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: بورس ارز باید با معیارهای اقتصادی مدیریت شود نه با مدیریت سیاسی.

وی افزود:اگر بورس ارز با موازین، ابزارها و برخورد اقتصادی اداره شده و عرضه و تقاضا شاخص تعیین قیمت ارز در بورس باشند قطعا به سهولت و بدون حاشیه می توان بازار ارز کشور را مدیریت کرد.

آل اسحاق با بیان این مطلب که تعیین نرخ ارز باید تابع عرضه و تقاضا باشد، ادامه داد: تبعیت بازار بورس از شاخص های عرضه و تقاضا منجر به تامین سلامت و شفافیت معامله در بورس ارز می شود.

این فعال اقتصادی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از ایجاد انحصار در بورس ارز خاطرنشان کرد: البته برای تعیین نرخ ارز در بورس باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که عرضه و تقاضای ارز در بورس نیزنباید تحت انحصار باشد و اگر چنین شود قطعا تشکیل بورس ارز تمرین بسیار مناسبی برای تنظیم بازار ارز براساس عرضه و تقاضا خواهد بود.

وی در پایان متذکر شد: شاید تشکیل بورس ارز براساس اقتضائات کنونی شرایط اقتصادی کشور باشد اما لازم است به این نکته توجه کنیم که تعیین نرخ ارز و تشکیل بورس ارز نباید یک مساله سیاسی باشد زیرا نگاه سیاسی به بورس ارز تمام معادلات و اهداف تشکیل بورس ارز را برهم میزند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

34 دقیقه ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

2 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

2 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

2 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

2 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

3 روز ago