بی‌رونقی کارگاه‌های قالیبافی روستایی/ صادرات فرش دستباف اصفهان کاهش چشمگیری داشته‌است

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی استان اصفهان گفت: قالیبافی کارگاهی به دلایل فرهنگی در نواحی روستایی استان اصفهان موفق نبوده و همچنان این قشر علاقه مند به فرش بافی در منازل هستند.علی شهبازی در گفتگو با مهر اظهار داشت: فروش و صادرات فرش دستباف اصفهان در سال جاری دچار سیر نزولی شده چرا که قیمت مواد اولیه این کالا به دلیل اتکای آن به مواد وارداتی تا هفتاد درصد افزایش داشته است.

وی از فعالیت ۲۲ شرکت تعاونی در حیطه فرش دستباف روستایی خبر داد و افزود: حدود ۶۰ هزار بافنده فرش در استان به کار مشغول‌اند اما عمده تولید فرش روستایی و به عبارت بهتر فرش‌های دستباف در مناطق روستایی، شهرهایی با بافت روستایی و نیز حومه های کلان شهر اصفهان صورت می‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی استان اصفهان یادآور شد: قالیبافی کارگاهی به‌دلایل فرهنگی در نواحی روستایی استان اصفهان توفیقی بدست نیاورد و همچنان این قشر علاقه‌مند به فرش بافی در منازل هستند.

شهبازی در خصوص علت این امر گفت: اقتصاد روستایی بر سه رکن،کشاورزی، دامپروری و قالی بافی است و هنر فرش بافی در استان اصفهان توسط زنان انجام شده و این قشر به دلیل آنکه فعالیت کارگاهی مانعی برای آزادی عمل آنان در محیط های کشاورزی می شود آنان قالی بافی در منزل را ترجیح می‌دهند.

وی افزود: البته در استان آذربایجان غربی به دلیل علاقه مردان به این هنر فعالیت کارگاهی در روستاهای آن رواج یافته است.

این کارشناس صنعت – هنر فرش یادآور شد: البته افزایش میزان تحصیلات در دختران روستایی و تغییر سبک‌های زندگی نیز بر کاهش میل بانوان به فعالیت در این عرصه نیز اثر گذار بوده است.

شهبازی افزود: علمی و دانشگاهی شدن رشته فرش با هدف ورود فارغ التحصیلان از حدود ۱۰ سال گذشته تاکنون را اقدام مثبتی می‌دانم اما معتقدم که این کار را دیر شروع انجام شد.

موانع اداری صادرات افزایش یافته است

وی با بیان اینکه در ۲۰ سال اخیر جمعیت ۱۳۰ هزار نفری بافندگان فرش روستایی به ۶۰ هزار نفر کاهش یافه است، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۱ تا کنون صادرات این کالا از استان و کشور در حد صفر رسیده است چرا که علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه بوروکراسی اداری همانند وقت گیر بودن صدور مجوزهای بازرگانی و امور گمرکی افزایش داشته است.

نایب رئیس اتاق تعاون استان اصفهان اظهار داشت: طرح بیمه قالی در سال های اخیر گامی مثبت است و تسهیلات خوبی نیز به تولیدکنندگان فرش دستباف اعطا شده است.

اصالت فرش ایرانی رقیب فرش چینی

شهبازی از اجرای ۱۲ سبک فرش بافی در استان خبر داد و گفت: بیشترین فرش دستباف روستایی استان در کاشان، آران و بیدگل و نجف آباد تولید می‌شود.

وی یادآور شد: به رغم آنکه کشور چین رقببی برای تولید فرش ایرانی محسوب می شد اما امروزه به دلیل اصالت در بافت، محصولات فرش ایرانی در بازار های چین جایگاه خاصی به خود اختصاص داده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago