Categories: اخبار نساجی

تاسیس موزه نقش و فرش دستباف تا شهریور امسال

 

رئیس مرکز پژوهش فرش دانشگاه کاشان گفت: عقب ماندگی‌ها و ناکامی‌های موجود در نظام فرش ایران ناشی از نگرش‌های سنتی به فرش و مقاومت در برابر سازوکارها و فناوری‌های تسهیل کننده‌ای است که می‌تواند منشاء تحولات بزرگ در فرش و رونق فرش دستباف ایران شود.

دکتر حمیدرضا مومنیان، با اشاره به این که مرکز پژوهش فرش و کانون هماهنگی دانش و صنعت فرش ایران به جایگاهی مطمئن و معتبر تبدیل شده است، افزود: این کانون، مرجع بررسی و اعتبارسنجی نوآوری‌ها و ابتکاراتی است که سال‌ها پشت درهای بسته و تفکرات منفعل، امکان عرضه و ارائه ایده‌های خود را از دست داده‌اند.

وی اظهار کرد: پس از تدوین برنامه راهبردی فرش کشور و به منظور گسترش ارتباطات، برخی طرح‌ها و ایده‌های نو دراین مرکز در حال اجرا و یا در دست بررسی است.

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت فرش ایران، به تاسیس موزه ملی طرح و نقشه فرش دستباف ایران اشاره کرد و افزود: این مرکز تا شهریور ماه سال جاری در خانه سپیده کاشانی افتتاح می شود.

مومنیان، امکان سنجی تولید ابریشم در کاشان، تاسیس آزمایشگاه استخراج مواد رنگزا و تاسیس مرکز اسناد، کتابخانه و اطلاع رسانی فرش ایران را از دیگر اقدامات در حال پیگیری کانون هماهنگی دانش و صنعت فرش ایران دانست و خاطر نشان کرد: این کانون آماده، باز تولید نمونه‌های اصیل فرش کاشان و جغرافیای فرش‌های عشایری استان اصفهان است.

وی یادآورشد: تولید دار بهینه‌سازی شده فرش دستباف با استفاده از فناوری‌های نوین و تولید فرش دستباف با استفاده از ابزار فناورانه ساده و برگزاری جشنواره بین المللی فرش کاشان از دیگر برنامه های مرکز پژوهش فرش دانشگاه کاشان و کانون هماهنگی دانش و صنعت فرش ایران است.

دکتر مومنیان، با اشاره به اینکه مرکز پژوهش فرش و کانون هماهنگی فرش ایران با مسئولیت و حمایت دانشگاه کاشان در خانه فرش ایران (خانه عطارها) مستقر است افزود: کارگاه‌های تحقیقات بافت، مرمت و ابزار قالیبافی، آزمایشگاه تحقیقات مواد رنگزا و مواد اولیه مورد مصرف در فرش و کارگاه و آتلیه مرمت فرش و نقشه فرش در این مرکز راه اندازی شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی

مصاحبه با آقای مهرداد زکی پور کارشناس صنعت فرش ماشینی: نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک…

23 ساعت ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم

مصاحبه با آقای سعید منزوی زاده مدیر عامل قالی سلیمان: نمایشگاه دموتکس دبی بعد از…

2 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی

مصاحبه با آقای محمد بهشتی مدیرعامل فرش بهشتی: شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه…

2 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم

مصاحبه با آقای مرتضی سودایی مدیر عامل قالی زرتشت: قالی زرتشت از سال 2014 حضور…

3 روز ago

استقبال از قالیچین در نمایشگاه دموتکس دبی ما را شگفت زده کرد

محمد جواد کمالیان مدیر عامل شرکت قالیچین: خدمات شرکت قالیچین : زمینه های معرفی محصولات…

3 روز ago

فرش سورنا و استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی فرش

مصاحبه با آقای رضا محمودیان مدیر شرکت فرش سورنا در نمایشگاه دموتکس دبی 2024: فرش…

3 روز ago