Categories: اخبار نساجی

تاسیس تعاونی اعتبار بانوان

 

مدیر عامل بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان ایران با اشاره به تاسیس تعاون اعتبار بانوان در آینده نزدیک گفت: درخواست‌های زیادی برای حمایت دولت از بنیاد شده اما هیچ کدام به جواب نرسیده است.

به گزارش مشرق ،کبری محمدی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اهداف بنیاد ملی تعاون و توسعه کارآفرینی اظهار داشت: کمک به شکل‌گیری، تکمیل و توسعه فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی رقابت‌پذیر زنان، تسهیل و کمک به بسترسازی روان به منظور دسترسی زنان به بازارهای داخلی و خارجی در قالب مجتمع‌های بزرگ کارگاهی تعاونی از جمله این اهداف است.

وی تاکید کرد: پذیرش بخشی از ریسک حضور زنان در اقتصاد توسط بنیاد، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و زمینه‌های شغلی، سایر موارد مرتبط و اطلاع‌رسانی به موقع به زنان کارآفرین و کارجویان، ایجاد بانک‌های اطلاعاتی ویژه برای زنان در حوزه اشتغال، کارآفرینی و تجارت از دیگر اهداف بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان ایران است.

* عرضه تولیدات تعاونی‌های زنان در نمایشگاه بازرگانی لبنان

مدیرعامل بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه بازرگانی در کشور لبنان تصریح کرد: بنیاد به صورت فعال در این نمایشگاه حضور خواهد داشت تا بتواند تمام محصولات زنان کارآفرین در سراسر کشور را در این نمایشگاه به عرضه بگذارد و در این راستا تعامل خوبی میان وزارت صنعت و معدن و تجارت وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: قطعا در این نمایشگاه از محصولات ۶۰۰ تعاونی زیرمجموعه بنیاد استفاده خواهد شد و در کنار این موضوع از ظرفیت دیگر تشکل‌های زنان نیز بدین منظور بهره‌گیری می‌شود.

محمدی در خصوص ایجاد شبکه میان تعاونی‌های زنان بیان داشت: یکی از کارهای بنیاد، اتصال میان تعاونی‌ها و برقراری تعادل و رابطه برای راه‌اندازی شبکه تولید، توزیع و مصرف و در نهایت بازار است.

* ایجاد تعاونی حقوقی برای ارائه مشاوره به تعاونی‌های زنان

به گفته مدیرعامل بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان ایران در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت تعاونی فارغ‌التحصیلان حقوقی در دست تاسیس است تا بتوان با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل این تعاونی که حوزه فعالیت آن سرویس‌دهی به تمامی شرکت‌های تعاونی بنیاد است بهره‌گیری کرد تا آموزش حقوقی و ساختارهای اداری را به منظور انجام فعالیت‌ها آموزش دهند.

این فعال بخش تعاونی خاطرنشان کرد: ارائه مشاوره‌ و کمک به مشکلات حقوقی شرکت‌های تعاونی زنان از جمله اهداف ایجاد این تعاونی است.

* تشکیل تعاونی اعتبار بانوان در آینده نزدیک

محمدی با اشاره به تاسیس بانک تخصصی بانوان در بخش تعاون عنوان کرد: در حال حاضر این ایده از سوی وزارت تعاون کار و رفاه و اتاق تعاون ایران دنبال می‌شود و این موضوع از لحاظ بروکراسی اداری فرآیند پیچیده‌ای دارد اما بنیاد به دنبال راه‌اندازی تعاونی اعتبار برای مجموعه تحت پوشش است تا بتواند به زیرمجموعه خود خدمات بدهد.

وی افزود: در حال حاضر اقدامات اولیه تشکیل این تعاونی اعتبار انجام شده و در مراحل اداری به ‌سر می‌برد.

مدیرعامل بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان ایران، تاکید کرد: اعضای این تعاونی اعتبار، زنان خواهند بود و سرمایه‌ آن از طریق اعضای تعاونی‌های موجود تامین خواهد شد و اعتبار این تعاونی در خدمت تمامی تعاونی‌های زنان خواهد بود و در حال حاضر عضوگیری و تامین سرمایه اولیه در حال انجام است.

این فعال بخش تعاونی‌ها در خصوص بانک اطلاعاتی اعضای تعاونی‌های زنان و بنیاد، اظهار داشت: این موضوع شامل بانک اطلاعاتی مدیران زن در همه رشته‌ها است که در حال حاضر در کشور چنین اطلاعات کامل و جامعی در بخش زنان وجود ندارد و با استفاده از این موضوع می‌توان بسیاری از ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود را آشکار کرد تا بتوانند در فضای اقتصادی و اجتماعی فعالیت کنند.

* ۷۰ درصد زنان جامعه فعالیت اقتصادی دارند

محمدی با اشاره به اینکه براساس برآوردها نزدیک به ۷۰ درصد از زنان جامعه در فعالیت‌های اقتصادی به صورت خانگی و اداری مشغول فعالیت هستند تصریح کرد: این پتانسیل در بنیاد وجود دارد که تمامی فعالیت‌های زنان را ساماندهی کند و البته تحقق این موضوع نیاز به حمایت دولت و دستگاه‌های متولی، برای ایجاد زیرساخت‌ها و نیز حمایت‌های مادی و معنوی دارد.

مدیرعامل بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان ایران با بیان اینکه تولید محصول دست‌ساز زنان در خانه‌ باید در کارگاه‌های مجهز به امکانات تبدیل به محصول نهایی شود، تا بتوان این محصولات را با کیفیت مرغوب و بسته‌بندی استاندارد برای عرضه به بازار ارائه کرد.

وی خاطرنشان کرد: برندسازی و کنترل کیفی محصولات خانگی برای رقابت در عرصه تولید از ضروریات پایداری و دوام مشاغل خانگی است.

*درخواست استفاده از املاک بلااستفاده دولت برای اشتغال

محمدی با اشاره به وجود مراکز و پایگاه‌های بلااستفاده دستگاه‌های دولتی، گفت: یکی از درخواست‌های بنیاد از مسئولان و نهادهای مربوطه در اختیار گذاشتن فضاهای بلااستفاده دستگاه‌های دولتی است تا بتوان گام مثبت و حمایتی از تعاونی‌های زنان به منظور ایجاد اشتغال و تولید محصول در سال حمایت تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی برداشت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این درخواست‌ها به استانداری‌ها، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های ذی ربط ارائه شده است.

مدیرعامل بنیاد تعاون توسعه کارآفرینی زنان ایران رویکرد بنیاد را تولید محصولات کوچک و خرد دانست و افزود: تولید محصول در زمینه پوشاک، مواد غذایی، خانگی و دیگر زمینه‌ها از جمله این رویکردها است.

وی با اشاره به برخی مشکلات را‌ه‌اندازی و ایجاد کسب و کار اظهار داشت: در بخش صنعت محدودیت‌های قانونی متعددی وجود دارد و در صورتی که بانوان بخواهند در این بخش فعالیت کنند باید کارخانه و یا کارگاه صنعتی را در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران احداث کنند؛ اما این امکان برای بانوان وجود ندارد و خرید زمین و ایجاد کارگاه بزرگ هزینه‌بر است در حالی که با پول این موضوع می‌توان کسب و کارهای کوچک راه انداخت.

* عدم حمایت و پاسخ به درخواست‌ها از سوی مسئولان

این فعال بخش تعاونی‌ها خواستار در اختیار گذاشتن تجهیزات و زمین برای ایجاد و راه‌اندازی مشاغل در بخش بانوان از سوی دولت و دستگاه‌های مربوطه شد و گفت: با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط، دستگاه‌ها می‌توانند با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند به تشکل‌های کارآفرینی که به دنبال ایجاد کسب و کار و شغل هستند کمک کنند تا بتوان نرخ بیکاری در جامعه را کاهش داد.

محمدی تاکید کرد: متاسفانه درخواست‌های زیادی در این باره انجام شده اما هیچ‌یک به جواب قطعی نرسیده و انتظار داریم که حمایت از بخش خصوصی و غیردولتی از حالت شعاری خارج شده و در عمل خود را نشان دهد.

* راه‌اندازی ۲۰ شعبه استانی بنیاد تعاون

مدیرعامل بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان ایران، از راه‌اندازی ۲۰ شعبه استانی خبر داد و عنوان کرد: استقبال زیادی از سوی مراکز استانی و تشکل‌های بانوان شده که برای ساماندهی و رسیدگی به این تقاضاها نیاز به کمک مسئولان است تا بخش عمومی بتواند قدم در مسیر چشم‌انداز و برنامه‌های ترسیم شده بگذارد.

محمدی در خصوص اختصاص تسهیلات به بنیاد و تعاونی‌های زنان تصریح کرد: متاسفانه بانک‌ها کوچک‌ترین کمکی علی‌الخصوص در استان تهران به تعاونی‌های زنان نکرده در حالی که تفاهم‌نامه‌هایی در این راستا وجود داشت. در حال حاضر ۲۸ هزار طرح در استان تهران وجود دارد که نیاز به پرداخت تسهیلات است.

وی تاکید کرد: بیش از ۸ هزار پرونده مشاغل خانگی در حال حاضر موجود است اما تنها به ۵۲ مورد از آن تسهیلات پرداخت شده اما مسئولان آمارهای متفاوت در این‌باره منتشر می‌کنند.

* کند بودن سیستم دولتی برای پاسخگویی به نیازها

وی یکی از مشکلات فضای کسب و کار را حجیم بودن قوانین، کندی بروکراسی اداری و‌ عدم هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی دانست و ادامه داد: در بسیاری از طرح‌ها آمادگی کامل از سوی بنیاد وجود دارد اما چندین ماه باید صبر کرد تا هماهنگی میان دستگاه‌های متولی اشتغال، ایجاد شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago