Categories: اخبار نساجی

تامین اعتبار بودجه‌ طرح‌های عمرانی بدون تعصب منطقه‌ای / بودجه ۹۳ را محکم بسته‌ایم

 

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با تاکید بر این‌که تامین اعتبار بودجه‌ طرح‌های عمرانی به هیچ عنوان بر اساس تعصب منطقه‌ای و بخشی نبوده است، به تشریح الگوی تامین طرح‌های عمرانی کشور در لایحه بودجه ۹۳ پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرهاد دژپسند با اشاره به عکس العمل‌های مناسب از ارزیابی لایحه بودجه ۹۳ اظهار کرد: عکس العمل‌ها نشان می دهد که موضع مثبتی نسبت به تحولات انجام شده در لایحه بودجه سال آینده توسط دولت وجود دارد.

وی در ادامه مهمترین چالش در لایحه بودجه را در مورد طرح‌های عمرانی عنوان کرد و افزود: اکنون ۲۹۰۶ طرح نیمه تمام عمرانی در کشور وجود دارد که اگر از همین امروز بخواهیم برای آن اعتبار پیش بینی کنیم حداقل به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول احتیاج داریم اما از آنجایی که نمی توانیم این اعتبار را به یکباره تامین کنیم به یک دوره هشت تا ۱۰ ساله نیاز است تا اعتبار مورد نظر پادار شود.

دژپسند با بیان این‌که اگر قرار باشد تا طرح‌های عمرانی هشت تا ۱۰ سال به طول بینجامد با توجه به رشد هزینه‌ها و ضریب تعدیل اعتبار مورد نظر به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد افزود: به عبارت دیگر حتی اگر هیچ طرح دیگری را آغاز نکنیم به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا طرح‌های موجود به پایان برسد.

منابع باید کارایی حداکثری داشته باشد

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این‌که قطعا هیچ کس راضی نیست که منابع محدود موجود به گونه‌ای توزیع شود که به همه طرح ها مبلغی برسد اما هیچ گاه اثربخشی نداشته باشد، گفت: از این رو منابع باید به گونه‌ای اختصاص یابد که کارآیی حداکثری را متناسب با دوره زمانی سالانه به همراه داشته و به اتمام بخشی از طرح‌ها بینجامد.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اعتقاد به این که برای این که بتوان فارغ از هر گونه تعصب منطقه‌ای و بخشی طرح‌های عمرانی عملیاتی شوند، نیازمند ملاک و معیار کارآ و مناسب هستیم، توضیح داد: بر این اساس تصمیم گرفتیم تا ملاک تخصیص منابع، زمان بهره برداری آن باشد به عبارت دیگر هر چه آن طرح پیشرفت فیزیکی بالاتری داشت منابع بیشتری نیز به آن اختصاص یابد تا به بهره برداری برسد. یعنی به طور خودکار پس از پایان هر طرح منابع آن آزاد و به سایر طرح‌های عمرانی اختصاص می یابد.

دژپسند با بیان این‌که هنگامی که یک طرح عمرانی خاتمه می یابد از یک سو عرضه را افزایش و از سوی دیگر با بهره برداری از آن ظرفیت‌های شغلی جدید ایجاد می‌شود گفت: اگر این طرح‌ها زیربنایی و زیرساختی باشند که عمدتا هستند زمینه تسریع و بهبود فعالیت‌های پسین را مهیا می‌کند.

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه به تشریح مدلی که برای تامین اعتبار طرح های عمرانی در لایحه بودجه ۹۳ پیش بینی شده بود پرداخت و افزود: براساس این الگو بودجه عمرانی طبق پیشرفت فیزیکی بین طرح‌ها از صفر تا ۲۰ ، ۲۰ تا ۸۰ و بالای ۸۰ درصد تقسیم می‌شود در این حالت هدف اصلی تامین اعتبار طر‌ح‌هایی است که در سال ۹۳ خاتمه پیدا می کند.

وی با اشاره به این‌که در خارج از الگوی مدنظر برای تامین اعتبار طرح‌های عمرانی استثنائاتی نیز وجود دارد توضیح داد: به طور طبیعی طرح‌ها در شرایطی تعریف و در بودجه قرار گرفتند که طبق معیار تعریف شده بود اما اولویت‌های دیگر برای طرح‌هایی مانند مهار آب‌های مرزی، طرح‌هایی که به تامین آب شرب منتهی می‌شود و طرح‌هایی که در سفرهای مقام معظم رهبری تعهد اعتبار شده بودند، همچنین طرح‌هایی که به بحث دفاعی، امنیتی مربوط بوده و از حساسیت ویژه‌ای برخوردارند و یا طرح‌های مربوط به عمران روستایی نیز علاوه بر این طرح‌ها در اولویت قرار دارند.

دژپسند تاکید کرد: البته علاوه بر طرح‌های مذکور در کنار پروژه‌های مشمول الگو، طرح‌هایی که مکمل یکدیگر نیز هستند مورد توجه قرار خواهند گرفت.

پایان ۲۴۶ پروژه عمرانی تا پایان سال ۹۳

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این‌که تا پایان سال ۹۳ براساس الگوی طراحی شده ۲۴۶ پروژه عمرانی نیمه تمام به پایان خواهد رسید گفت: در این میان ۱۸۴ طرح از پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد و مابقی از پیشرفت کمتر از ۸۰ درصد برخوردار هستند که امیدواریم تا پایان سال آینده به بهره برداری برسند.

وی با اشاره به این‌که ممکن است در الگوی طراحی شده استانی باشد که هیچ طرح بالای ۸۰ درصدی در آن وجود نداشته باشد، افزود: در این حالت نمی توانیم پول را معطل بگذاریم براین اساس آن را به طرح‌هایی که بین ۲۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته‌اند برای تامین اعتبار آن‌ها اختصاص خواهیم داد.

دژپسند با اشاره به بند ج تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۳ که در این لایحه اضافه شده است، گفت: طبق این تبصره استان‌های گردشگرپذیر می‌توانند تا پنج درصد عوارض وضع کرده و صرف امور استان شود.

به گفته وی، طرح مهر ماندگار که قبلا مطرح بود نیز اگر منطبق با الگوی تعریف شده از سوی معاونت برنامه ریزی باشد مشمول آن خواهد بود اما دیگر چنین عنوانی در لایحه بودجه وجود ندارد.

می‌توانستیم با رشد بادکنکی اعتبارات ذینفعان را خوشحال کنیم

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این‌که ما می توانستیم اعتبار طرح‌های عمرانی را بی رویه و بادکنکی رشد داده و منابع واهی در آن معرفی کنیم و عزیزان ذینفع با چاپ لایحه خوشحال شوند، افزود:‌ اما در عمل با استفاده از مکانیزم تخصیص و جابه‌جایی اعتبارات بخشی را صرف هزینه‌های جاری و بقیه را به عمرانی تخصیص دادیم.

دژپسند با اشاره به بودجه عمرانی ۵۶ هزار میلیارد تومانی در سال جاری که درصد ناچیزی از آن به اندازه ۱۱ هزار میلیارد تومان در حالت خوش‌بینانه تا پایان سال محقق می‌شود، ادامه داد: به عبارت دیگر حدود ۲۰ درصد از این اعتبارات محقق خواهد شد که خود نوعی اتلاف انرژی است که تمام درآمدها را به اعتبار طرح‌هایی که نتیجه‌ای ندارند اختصاص دهیم اما با دست خالی از آن برگردیم.

وی تاکید کرد: تلاش دولت بر این است که در بودجه ۹۳ اعتباراتی مورد هدف قرار گیرند که قابلیت تحقق بالایی دارند به عبارت دیگر روی منابع درآمدی اتکا کردیم تا درآمدها و هزینه‌ها حداکثر شوند.

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این‌که اعتباری که در لایحه بودجه ۹۳ برای طرح‌های عمرانی پیش بینی شده بیش از سه برابری است که در سال جاری هزینه می‌شود افزود:‌اگر این اعتبار را با عملکرد سال جاری مقایسه کنیم خواهیم دید اگر صد درصد منابع نیز تخصیص یابد باز هم در سال آینده رشد اعتبار داریم. بنابراین نباید انتظار داشت که با کاهش سقف بودجه عمرانی از ۵۶ هزار به ۳۷ هزار میلیارد تومان باز هم به اندازه قبل برای طرح ها بودجه در نظر گرفت چرا که این امر غیر ممکن است.

دژپسند با تاکید بر این‌که ما طبق واقعیت برآورد می‌کنیم که ظرفیت جذب فعال بودجه عمرانی ۳۷ هزار میلیارد تومان قابل تحقق بوده و قابل اتکا است افزود: این درحالی است که ما از نظر ظرفیت فنی و انسانی جذب ۳۷ هزار میلیارد تومان را تضمین می کنیم اما محدودیت منابع اجازه نمی‌دهد که بیشتر از این مبلغ به پروژه‌های عمرانی اختصاص یابد.

به دنبال تامین فاینانس خارجی هستیم

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به چگونگی تامین منابع پروژه‌های عمرانی گفت: ما به دنبال تامین فاینانس خارجی و وام‌ها از نهادهایی مانند بانک توسعه اسلامی هستیم و برآورد ما این است که بتوان حداقل ۳۵ میلیارد دلار را در قالب فاینانس اعتبار جذب کنیم که اکنون ۱۵.۵ میلیارد دلار توانسته‌ایم برای طرح‌ها قطعی کنیم.

دژپسند با تاکید بر این‌که بودجه‌های اختصاص یافته برای طرح‌های عمرانی استان‌ها به هیچ عنوان تاثیر گرفته از تعصب منطقه‌ای و بخشی نبوده است، ادامه داد: ‌پروژه‌هایی مانند ساختمان شبکه فرعی آبیاری و زهکشی اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام، تجهیز و نوسازی کشاورزی خوزستان و ایلام، همچنین نیروگاه‌های آبی خوزستان و سد و نیروگاه گتوند از جمله طرح‌های عمرانی مورد تاکید دولت است.

وی با اشاره به منابع عمرانی اختصاص یافته در لایحه بودجه سال ۹۳ به استان خوزستان تاکید کرد:‌ نزدیک به ۳۳۴۱ میلیارد ریال از محل دو درصد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی همچنین ۲۸ هزار و ۵۰۸ میلیارد ریال از محل درآمدهای استانی به استان خوزستان اختصاص یافته است.

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تاکید کرد: ۵۳۹۱.۵ میلیارد دلار نیز برای تملک دارایی‌های استان خوزستان در بودجه ۹۳ اختصاص یافته است.

دژپسند در مورد اظهاراتی مبنی بر این که بودجه ۹۳ عجولانه بسته شده است تصریح کرد: در تدوین لایحه بودجه سال آینده به هیچ عنوان سرعت فدای دقت نشده و ما کارهای حجمی انجام داده‌ایم و هیچ یک عجولانه نبوده‌اند.

دژپسند در ادامه با اشاره به این که درآمدهای پیش بینی شده بودجه ۹۳ کاملا موقعی بوده و بودجه را محکم بسته‌ایم گفت: این درحالی است که در حال حاضر صادرات نفت خام یک میلیون بشکه، صادرات میعانات ۳۰۰ هزار که در هر دو نسبت به سال جاری ثابت و تنها فرآورده‌های داخلی ۱۲۰ هزار بشکه افزایش یافته است پس ما درآمدهای محکمی در نفت داریم و این حداقل‌هاست که وزارت نفت نیز با آن موافق بود.

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به درآمدهای مالیاتی به عنوان دیگر منابع درآمدی لایحه بودجه ۹۳ مبنای اقتصادی و کوشش مالیاتی را بر تحقق این منابع ضروری دانست و گفت: با وجود این که بخشی از تولید داخلی از مالیات معاف است اما مبانی اقتصادی ما چندان ضعیف نیست این در حالی است که اکنون نسبت به مالیات به تولید ناخالص داخلی هفت درصد است که بسیار کم بود و باید به ۱۰ درصد افزایش یابد.

وی با تاکید بر این‌که باید برای افزایش نسبت مالیاتی به تولید ناخالص داخلی سازمان امور مالیاتی کشور مدرن، به روز و کوشا شود توضیح داد: برای تحقق این امر به سازمان امور مالیاتی مجوز استخدام ۱۲ هزار نیرو را داده‌ایم که تاکنون ۳۰۰۰ نفر آن‌ها نهایی شده است و از سوی دیگر مواد مورد نیاز تسریع نظام جامع مالیاتی قوت گرفته و ظرف مدت آینده خاتمه می یابد.

دژپسند یادآور شد: وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی نیز با این تعهدات می‌توانند درآمدهای مالیاتی را تا ۵۵ هزار میلیارد تومان افزایش داده و با توجه به درآمد حاصل از عوارض گمرکی که ۱۱ هزار میلیارد تومان است ما مدعی شویم که منابع درآمدی ما از سمت نفت و مالیات محکم بسته شده است.

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به این که واگذاری دارایی‌های مالی از ۵۰۰۰ به ۳۰۰۰ کاهش یافته توضیح داد: ما نمی توانستیم به دلایل مختلف از جمله هزینه‌های مالی همچنین این که بانک‌ها توانایی افزایش سود سپرده را داشته‌اند واگذاری دارایی مالی بیشتری را پیش بینی کنیم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

4 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

4 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

4 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago