Categories: اخبار نساجی

تامین مواد اولیه دغدغه فعالان این بخش است

از سال ها پیش سماورها و چراغ های نفتی از وسایل لاینفک خانه های ایرانی به شمار می رفتند. حال چند سالی است که با آمدن گاز به شهرها دیگر از چراغ های نفتی خاطره ای بیش باقی نمانده، اما با این وجود سمارها همچون از کالاهای پر استقبال در منازل محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با وجود بازار بالقوه ای که در زمینه سماور در کشور وجود دارد، طی سال های اخیر بسیاری از فعالان این حوزه کار خودرا تعطیل کرده و روی به مشاغل دیگر آورده اند.

تولید سماور به کمتر از نصف رسیده است

ناصر منصوری که از فعالان صنف سماورساز و رییس اتحادیه این صنف است، درباره اوضاع این روزهای صنف خود به ایسنا توضیح داد: در سال های اخیر تولیدات ما حداقل ۵۰ درصد کاهش داشته ودر سال جاری این وضعیت به بدترین حالت ممکن درآمده است.

وی ادامه داد: اگر ما به عنوان مثال برای فعالیت در این حرفه تا سال گذشته به ۱۰ میلیون تومان سرمایه احتیاج داشتیم، امسال این رقم دو برابر شده و این موضوع در حالی است که قدرت خرید مردم هم به مراتب کاهش یافته است.

این فعال صنعتی در بخش دیگر از صحبت های خود با اشاره به مشکلات متعددی که برای فعالان صنعتی کشور وجود دارد، گفت: اکنون مالیات ها فشار زیادی به صنعتگران وارد می کند و همین موضوع باعث می شود که افراد در بسیاری از موارد به تعدیل نیروهای خود بپردازند.

تامین مواد اولیه مشکل بزرگ این روزهای سماورسازان

منصوری ادامه داد: اکنون ما مجبور شده ایم بسیاری از کارگران خود را اخراج کنیم. از سوی دیگر تولیداتمان هم در بازارها باقی مانده و اکنون اجناس سال قبل را می فروشیم. علاوه بر این موارد این روزها تامین مواد اولیه هم تبدیل به معضلی بزرگ شده و فشار زیادی به صنعتگران و سماورسازان وارد می کند.

این تولید کننده سماور در عین حال گفت: ما تا چند ماه پیش ورق های برنج مورد نیاز خود را با قیمت تنی ۱۰.۵ میلیون تومان خریداری می کردیم، اما اکنون به یکباره این رقم به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده و تازه با همین قیمت هم موفق به تهیه مواد اولیه خود نمی شویم، چرا که فروشندگان ترجیح می دهند مواد خود را در انبارها نگه دارند تا در ماه های آینده با قیمت بالاتر به فروش رسانند.

منصوری در ادامه به واردات اجناس بی کیفیت چینی اشاره و اظهار کرد: در این سال ها مجموعه این مشکلات موجب شده است که ۷۰درصد از اعضای صنف ما کار خود را تعطیل کرده و روی به مشاغل دیگری مانند دلالی بیاورند و کار را به جایی رسیده که می توان با قطعیت اعلام کرد که در حال حاضر صنف سماورسازان تنها با ۲۰ تا ۲۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می کند.

رئیس اتحادیه سماورسازان در بخش دیگری از صحبت هایش یادآور شد: در سال های پیش بخش عمده ای ازمواد اولیه از کشورهایی مانند ایتالیا، کره، ژاپن، بلغارستان و … وارد می شد، اما اکنون چند سال است که مس سرچشمه ۷۰ درصد از نیاز ما را تولید می کند، اما با این وجود ما اکنون در داخل مملکت خود هم موفق به تامین مواد اولیه خود نمی شویم.

تفاوت سماورها در چیست؟

منصوری در ادامه صحبت هایش با ایسنا به ذکر توضیحاتی درباره انواع سماورها پرداخت و گفت: اگر فردی برای خرید یک سماور به بازار مراجعه کند، حداقل ۲۰ تا ۳۰ نوع سماور خواهد دید که معمولا یک مصرف کننده متوجه تفاوت های آن ها نخواهد شد. حتی گاه خود تولیدکنندگان هم به راحتی متوجه نمی شوند که در کدام سماور چه نوع ورقی به کار رفته، اما به هر حال همه این موارد موجب تعیین قیمت کالا می شود و بدین ترتیب در بازار سماورهایی با قیمت ۶۰ تا بالای ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

وی همچنین عنوان کرد: البته این روزها نمونه های چینی یا سماورهایی از شرکت بیم آلمان یا ترکیه یا شهرستان ها در بازار موجود است که هر کدام از آن ها هم قیمت خاص خود را دارند. البته معمولا قیمت نمونه های چینی با جنس ایرانی تفاوت چندانی ندارد.

سماورهای ایرانی از نمونه های آلمانی هم بهترند

وی همچنین اظهار کرد: حتی جنسی هم که به عنوان آلمانی در بازار وجود دارد، در بسیاری از موارد از نمونه های ایرانی بی کیفیت تر است، چرا که معمولا نمونه های آلمانی از استیل ساخته شده اند که استیل فاقد خاصیت رسوب زدایی آب است، اما سماورها ایرانی به دلیل این که معمولا از برنج ساخته می شوند، از نظر رسوب زدایی به مراتب قوی تر از نمونه های خارجی عمل می کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به صحبت درباره چای سازها پرداخت و گفت: چهار یا پنج سال پیش چای سازها که به تازگی وارد کشور شده بودند، بسیاری از خانم ها از این نمونه ها برای تزئین منزل استفاده می کردند و گاه به دلیل راحتی استفاده از آن ها ترجیح میدادند که آن ها را جایگزین سماور کنند، اما در همان زمان مصاحبه های مختلفی صورت گرفت و بارها بارها اعلام شد که استفاده از این نوع کالا می تواند سرطان زا باشد و به همین دلیل خوشبختانه اکنون همچنان مصرف کنندگان نسبت به استفاده از سماور رغبت دارند و شاید تنها دو تا پنج درصد از خانم های خانه دار از چای ساز استفاده کنند.

تنها بازار صادراتی ایران هم در حال از دست رفتن است

رییس اتحادیه سماورسازان در پایان صحبت هایش بار دیگر یادآور شد: اگر در زمینه مالیات فشار کمتری به صنوف مختلف وارد شود، شرایطی ایجاد خواهد شد که حداقل تولیدکنندگان بتوانند سرپا باشند.

وی همچنین عنوان کرد: اکنون به واسطه کم شدن حمایت ها حتی صادرات ما هم کم رنگ شده و دیگر عراق هم که تنها مشتری ما محسوب می شد، مدتی است ترجیح می دهد از کشورهای دیگری که قیمت هایی به مراتب بهتر از ما دارند، خرید کند. در شرایطی که تنها یک قلم از مواد اولیه ما ظرف یک ماه سه میلیون تومان گران می شود، قطعا دیگر تولیدکنندگان ما توان رقابت با کشورهای رقیب را نخواهند داشت و این مسئله ایجاب می کند که دولت حمایت های بیشتری از تولیدکنندگان داخلی به عمل آورد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago