Categories: اخبار نساجی

تاکید ایران و کره شمالی بر توسعه روابط تجاری

 

در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با وزیر بازرگانی خارجی کره شمالی دو طرف بریافتن راههای جدید برای توسعه و ارتقای روابط اقتصادی و تجاری تاکید کردند.

به گزارش مهر، “مهدی غضنفری” در دیدار با “ری یانگ ” عنوان کرد: در حال حاضر حجم روابط تجاری ایران و کره شمالی بسیار محدود است و با توجه به روابط قوی دو کشور در سالهای گذشته و در شرایط کنونی جهان، لازم است مناسبات در جهت منافع دو طرف بیش از پیش گسترش یابد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد جهت گیری ایران و کره شمالی در مسیر توسعه تجارت و روابط اقتصادی در گشایش راه های جدید نقش موثری خواهد داشت و تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری به تحقق این هدف کمک بسیاری می کند.

غضنفری تصریح کرد : سازمان ها و شرکت های تابع وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارند در زمینه هایی چون صادرات محصولات غذایی ، دارو و تجهیزات پزشکی، ماشین آلات کشاورزی، مصالح ساختمانی، انواع ژنراتورهای صنعتی ، خدمات فنی ومهندسی با کره شمالی همکاری داشته باشد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت از شیشه و انواع سنگ های تزئینی، قیر، انواع ژنراتورهای سنکرون و کاشی و سرامیک، همچنین احداث ، بازسازی و نوسازی کارخانجات ذوب آهن و فولاد در قالب پیمانکاری، مشروط به وجود منابع مالی لازم و همکاری در بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی به عنوان دیگر محورهای همکاری با کره شمالی نام برد.

وی این موضوع را نیز یادآور شد که به منظور اطلاع رسانی بهتر به فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران لازم است تا اطلاعات واقعی از بخش های صنعتی ، معدنی و تجاری کره شمالی وجود داشته باشد چرا که اطلاعات واقعی، امکان ایجاد شناخت بهتر و تصمیم گیری صحیح را در پی خواهد داشت.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین در پایان این دیدار گفت: همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی در کوتاه مدت تا ۱۰۰ میلیون دلار قابل افزایش است. غضنفری افزود: دو کشور از نظر سیاسی روابط دیرینه ای دارند اما از نظر تجاری ، مبادلات زیاد نیست و شاخه های همکاری نیز محدود است.

وی افزود : در این دیدار قرار شد کره شمالی تا ۲۰ روز آینده فهرست اقلام مازاد تولیدی و همچنین نیازمندی های خود را به ایران اعلام کند.

عمده ترین کالاهای صادراتی ایران به کره شمال شاملمدارهای چاپی، مدارهای مجتمع مونولیتیک، مونیتورهای ویدئویی رنگی، نمایشگر لمسی بریل است و در مقابل بازوهای انتقال نیرو، ترکیبات برای پاک کردن سطح فلزات، سایر سپرها، صفحه و ورق و نوار خود چسب را از این کشور وارد می شود.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین از سنگ آهن ، کنسانتره ، فلزات رنگین ، سرب به عنوان مواد مازاد تولید کره شمالی نام برد و گفت : ایران به این نوع مواد اولیه نیاز دارد و در خصوص واردات آن گفت وگو شد ، در مقال کره شمالی نیز از نیاز خود به واردات مواد صنعتی ، خودرو ، ماشین آلات و مصالح ساختمانی خبرداد.

وی با اشاره به دیدار هیات کره ای از یک کارخانه صنعتی تولید خودرو در تهران گفت : آنها علاقه زیادی به استفاده از فناوری های ایران برای نوسازی کارخانه های خود دارند.

غضنفری سپس گفت: قرار شد پس از تهاتر کالا به کالا وارد مرحله تهاتر کالا و خدمات شویم و با صادرات خدمات فنی و مهندسی کره شمالی را در نوسازی کارخانه های خود کمک کنیم.

وزیر تجارت خارجی کره شمالی نیز با تاکید بر ضرورت گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور گفت : هم اکنون روابط سیاسی در سطح خوبی است و باید مراودات تجاری خود را نیز تقویت کنیم.

وی تشکیل کمیسیون مشترک تجاری و اقتصادی ، مبادله کالاهای مازاد تولید و مورد نیاز دو کشور ، اعزام هیات کارشناسی برای شناسایی زمینه های مشترک همکاری و کمک ایران به نوسازی صنایع کره شمالی را از جمله محورهای همکاری فیمابین عنوان کرد.

کره شمالی با نام رسمی جمهوری دموکراتیک خلق کره، کشوری است در بخش شمالی شبه‌جزیره کره در شرق آسیا. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن پیونگ‌یانگ است. این کشور از جنوب با کره جنوبی، از شمال با جمهوری خلق چین و در زاویه شمال شرقی مرز کوچکی با روسیه دارد. این کشور بیش از ۱۲۰ هزار ۵۳۸ کیلومتر مربعی ، جمعیتی افزون بر ۲۴ میلیون نفر را در خود جای داده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago