Categories: اخبار نساجی

تاکید رییس اتاق بازرگانی تهران: اقتصاد نباید قربانی رابطه دولت و مجلس شود

تین نیوز:  در حال حاضر وضع ذخایر ارزی کشور بد نیست و ما شرایط مناسبی داریم اما قدرت تحرک ارزی کشور پایین بوده و در این بخش مشکلاتی داریم.

یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی و صنایع‌ومعادن تهران در نخستین جلسه هیات نمایندگان این اتاق در سال‌جاری با اعلام این مطلب گفت: نام‌گذاری سال ۹۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نشان‌دهنده این واقعیت است که مسایل اقتصادی جزو اولویت‌های نظام هستند. اما باید شعار امسال به صورت دقیق ترجمه شده و از این واژه‌ها به یک تعریف مشترک برسیم.

وی افزود: اگر از شعار امسال ترجمه مشترکی نداشته باشیم به طور قطع با سوء برداشت مواجه شده و برخی از تجربیات تاریخی گذشته را تکرار خواهیم کرد.

رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: درخصوص افزایش قیمت نفت و درآمدهای حاصل از آن نباید این نکته را فراموش کنیم که درآمد نفتی وارد جیب خزانه می‌شود اما مردم باید اضافه شدن هزینه واردات را بپردازند.
به گفته این فعال اقتصادی، ایران طی ۳۰ سال گذشته در زمینه‌های مختلف اقتصادی به پتانسیل‌های ویژه‌ای رسیده است اما باید بتوانیم این پتانسیل‌ها را از حالت بالقوه به بالفعل دربیاوریم.

آل‌اسحاق با بیان این مطلب که برای پاتک زدن به دشمنان باید از تولید داخلی حمایت کنیم، اضافه کرد: ترجمه گفته‌های مقام معظم رهبری این نیست که ما به سیاست‌های اقتصادی سال‌های ۶۱ و ۶۲ بازگشته و دور اقتصاد ایران دیوارهای بلند بکشیم و درها را ببندیم بلکه لازم است تا با حمایت از تولید ملی و ایجاد ارزش‌افزوده بالاتر تمامی ظرفیت‌های بالقوه ایران را به فعلیت برسانیم.
این کارشناس اقتصادی متذکر شد: قطعا منظور از سرمایه فقط پول نیست زیرا نیروی انسانی ماهر فعالان اقتصادی، تکنولوژی و… جزو سرمایه‌های یک کشور محسوب می‌شود.

آل اسحاق با اشاره به مشکلات تحریم عنوان کرد:‌ حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد و سقف آن حداکثر ۲۵ درصد ما نسبت به رقبا در واردات کالاها را گران‌تر می‌خریم که اگر ۶۰ میلیارد واردات داشته باشیم ۱۵ میلیارد دلار گران‌تر از رقبا کالا خریده‌ایم اما در این شرایط تحریم آنچه حاصل شده منبع درآمدی بوده که به علت افزایش قیمت نفت رخ داده است. همین موضوع ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار برای ما درآمد نفتی به همراه داشته اما موضوع آن است که آن ۱۵ میلیارد دلار کالاهای گران‌تر خریده شده را مردم باید هزینه‌اش را پرداخت کنند.

مفهوم سال تولید ملی بستن درهای واردات نیست

آل‌اسحاق همچنین اظهار کرد:‌ در سال تولید ملی مفهوم این نیست که درهای واردات بسته شد بلکه مفهوم آن این است که واردات درجهت افزایش ارزش‌افزوده برای تولیدات داخلی باشد.

بدهی دولت

وی در ادامه این نشست خطاب به دولتمردان عنوان کرد: شما به بخش‌خصوصی بدهکار هستید و در این شکی نیست. اگر قرار است از تولید حمایتی صورت بگیرد باید بدهی‌های خود را پرداخت کنید. البته می‌دانیم که در مقابل دولت هم می‌گوید ما مجری هستیم و باید منابعی در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم بدهی‌های خود را پرداخت کنیم در اینجا مجلس است که باید کمک کند. مجلس می‌داند که دولت بدهکار است و اکنون بهترین زمان است برای این مسایل یک تصمیمی گرفته شود که بدهی‌های دولت به بخش‌خصوصی پرداخت شود.
رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: دولت اگر منابع ندارد پس صندوق توسعه ملی چیست؟ اصلا دولت منابع دیگری هم دارد که بتواند این بدهی‌های خود را پرداخت کند.

رییس اتاق بازرگانی تهران در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس نیز سخنانی گفت و افزود: مجلس اگر با دولت اختلاف سلیقه دارد باشد این موضوع همه جای دنیا وجود دارد اما اگر منافع حیاتی کشور مربوط به اقتصاد است خواهشا حوزه اقتصاد را از نزاع بیرون کنید. حوزه اقتصاد حوزه تعارض نیست بلکه حوزه تعامل است.
وی اضافه کرد: مجلس درباره سیاست سال تولید ملی چه کار می‌خواهد بکند اگر حمایت واقعی نکند حتما ملت از آنها طلبکار خواهد بود.
آل‌اسحاق در ادامه در مورد نوع رفتار مردم نیز عنوان کرد:‌ مردم ما حق انتخاب دارند نمی‌توان گفت یک کالای بی‌کیفیت را گران بخرند اما دولت باید زمینه را فراهم کند و هزینه‌های تحمیل شده به جامعه را بپردازد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago