Categories: اخبار نساجی

تجارت خارجی ایران از مرز ۶۵ میلیارد دلار گذشت

 

تجارت خارجی ایران در هشت ماهه سالجاری از مرز ۶۵ میلیارد دلار گذشت.

به گزارش مهر، گمرک ایران اعلام کرد: در مدت یاد شده حجم صادرات غیرنفتی و واردات کشورمان در مجموع به ۶۵ میلیارد و ۳۲۶ میلیون دلار رسید که از این میزان، ۲۷میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار به صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی و ۳۷میلیارد و ۳۶۵میلیون دلار به واردات اختصاص دارد.

براساس گزارش دفتر آمار و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک، در ۸ ماهه سال جاری میزان صادرات غیرنفتی کشورمان با احتساب میعانات گازی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۲درصد و واردات کشورمان نیز ۶درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که در این مدت ۵۱ میلیون و ۸۰۶هزار تن انواع کالای غیرنفتی صادر و ۲۷ میلیون و ۱۷۹هزارتن وارد شد که به لحاظ وزنی صادرات و واردات کشورمان به ترتیب ۰.۳۱ درصد و ۱۵درصد افزایش نشان می‌دهد.

صادرات غیرنفتی کشورمان بدون احتساب میعانات گازی در این مدت به میزان ۲۱میلیارد و ۶۷۴میلیون دلار رسید که از این حیث از نظر وزن ۳درصد و به لحاظ ارزش ۲درصد افزایش یافته است.

اقلام عمده وارداتی کشورمان در این مدت به ترتیب شامل، شمش از آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش یک میلیارد و ۶۸۳میلیون دلار و سهم ارزشی ۵/۴ درصد از کل واردات، گندم به ارزش یک میلیارد و ۶۱۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳/۴درصد، ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۲۳۰میلیون دلار و سهم ارزشی ۳/۳ درصد، کنجاله سویا به ارزش یک میلیارد و ۷۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳درصد و توربین‌های گازی به ارزش ۹۵۹میلیون دلار و سهم ارزشی ۶/۲درصد بوده است.

عمده واردات کشورمان به ترتیب از کشورهای امارات متحده عربی با ۱۹درصد سهم از کل واردات، چین با ۱۴درصد، ترکیه با ۹درصد، جمهوری کره با ۷/۸درصد و سوئیس با ۶درصد صورت گرفته است.

اقلام عمده صادرات کشورمان نیز در این مدت به ترتیب به پروپان با ۲/۴درصد سهم از کل صادرات، اوره با ۴درصد و متانول با ۵/۳درصد اختصاص دارد.

همچنین عمده صادرات ایران در هشت ماهه سالجاری به عراق با ۴ میلیارد و ۶۶ میلیون دلار، چین با ۳ میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۳ میلیارد و ۱۹۴ میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۸۲۴میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۸۰۱میلیون دلار انجام شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago